Európa egyik legjelentősebb teherautó- és buszgyártója, az MAN Truck&Bus fellebbentette a fátylat arról, ami sokakat foglalkoztat jelenleg. A vállalat közzétette az önvezető kamionok által gyűjtött adatokat, hogy bárki bepillanthasson a színfalak mögé, illetve hogy elősegítse ennek a területnek a fejlődését.

Nem mellesleg ezzel az első járműgyártóvá vált a világon, aki publikált ilyen adatokat. Az önvezető teherautók tesztjével kapcsolatos információk (járműadatok, szenzorokból származó adatok) az MAN Truck Scenes aloldalon érhető el bárki számára. A mintegy 747 különböző közlekedési szituációt feldolgozó adatgyűjtemény főként az autópályákon, valamint a sztrádákhoz kapcsolódó utakon végzett próbafutásokból származik. Kiváló bepillantást nyújt az úgynevezett csomóponttól csomópontig történő szállítás rejtelmeibe is.

Az önvezető MAN kamion „érzékelőkészlete” négy kamerából, hat lidarból, hat radarból, két inerciális mérőegység (IMS) és a globális navigációs műholdrendszer (GNSS) nagy pontosságú adataiból áll. Az MAN Truck Scenes az első olyan adatkészlet, amely 360°-os lefedettségű 4D radaradatokat tartalmaz, így ez tekinthető a legnagyobb 3D-s radaradatkészletnek.

Az adatok közzétételekor a szakemberek arra is figyelmet fordítottak, hogy lehetőleg összehasonlíthatóvá váljon, hogyan teljesített az önvezető rendszer a különböző időjárási viszonyok között. A különféle képi és digitális információkat megjegyzésekkel is ellátták. Az MAN szakemberei úgy látják, hogy mindez elősegíti a gépi tanulást, valamint megkönnyíti az önvezető rendszerek fejlesztői számára a környezetfelismerés funkció folyamatos fejlesztését és teljesítményének javulását.

Kiterítette a lapjait az oroszlános márka 1

Az MAN Truck&Bus döntésének komoly következménye lehet az iparágra nézve. Az ilyen szabadon hozzáférhető és ingyenes adathalmazok nyílt cseréje a különböző szereplők – például gyártók, egyetemek és szoftverfejlesztők – között felgyorsíthatja a fejlesztést és elősegítheti az adatformátumok szabványosítását. Emellett lehetővé teszi az eredmények és módszerek szabványosított összehasonlítását, amely referenciaként szolgál a tudományos tanulmányok számára. Emellett egyszerűsíti a külső fejlesztési partnerekkel való együttműködést.

Az oroszlános logójáról ismert bajor cég 2018 óta foglalkozik önvezető teherautókkal. Első ízben Hamburg egyik kikötőjében tették próbára az autonóm vezérlésű kamiont. 2019–2023 között a Deutsche Bahn egyik átrakótermináljában tesztelték. 2022 óta pedig egy olyan projektben vesz részt a gyártó (ATLAS-L4), amely arra irányul, hogy megteremtsék a jogi környezetet az önvezető kamionok autópályán, valamint a logisztikai csomópontok közötti közlekedésére.

A projekt végén, 2025-ben a prototípus éles tesztjét tervezik megvalósítani autópályán. A teherautók autonóm vezetése az évtized végén kerülhet sorozatgyártásba az MAN Truck&Bus szerint.