Ma már alig van ilyen autó az utakon. Öreg, a javát megette a korrózió, és ha jó állapotút fogunk ki, a hétköznapokon már akkor is menthetetlenül alulmotorizáltnak tűnik a Škoda Favorit/Forman páros. Pont ezért elgondolkodtató a padlógázas hajtásról készült videó. A régi technika, a strapabíró cseh motor bírja a kínzást, és sikeresen elér olyan tempót a kilométeróra szerint, ami elég meglepő egy ilyen idős, ennyire gyenge autótól.
Motorja ugyanis variációtól függően csupán 54–60 lóerős, de lelkesen karcolt bele a 160-as tartományba. Igaz, talán a hátszél és némi lejtő is segítette.
Škoda Favorit
A Škoda Favoritot itthon sem kell senkinek bemutatni, aki autózott már 20-25 évvel ezelőtt. A csehek első modern, fronthajtású típusa a rendszerváltás korának egyik meghatározó darabja volt, majd később olcsó válságautóként teljesedett ki, mielőtt szinte teljesen kikopott az utakról.
Az első tervek még 1983-ban születtek, de az autót csak négy évvel később, 1987 júliusában mutatták be a brnói műszaki kiállításon.
Főleg a beltér hitvány műanyag elemei, kialakítása volt lelombozó az első szériánál, de a világ nagyot változott a kilencvenes évek elején. A Szovjetunió összeomlott, a Volkswagen pedig felvásárolta a gyárat, és német tőkével, gyártási technológiával elkezdték gatyába rázni a Favoritot. Az első kisebb változások 1991-ben történtek, majd jött a nagyobb ráncfelvarrás 1993-ban, amit a helyi tévékben az „548 fejlesztés” szlogennel reklámoztak.
Ezért van némi különbség az évjáratok között, a ráncfelvarrás előtt még karburátorral készült a motor, aminek helyére a széria utolsó éveiben érkezett egy Bosch-féle központi injektoros befecskendező rendszer. A karburátoros verziókat vagy Pierburg 2E-E Ecotronic egytorkú vagy Pierburg Ecotronic kéttorkú karburátorral szerelték.
A változtatások csak kis hatással voltak a kocsi teljesítményére és nyomatékára. A motor vezérműláncát a gyár előírása szerint 60 ezer km-enként cserélni kellett, de akár több mint 200 ezer km-t is kibírtak. A lánc viszonylag rövid volt, de nem volt feszítője.
Ennek a motornak a BMM és MPI injektoros változatát használták a Škoda Feliciában is. Az 1,4 MPI 2003-ig a Škoda Fabia és a Škoda Octavia egyes változataiba is bekerült.