Ma már egész olcsón lehet alacsony fogyasztással kecsegtető hibrideket kapni, a használtautó.hu-n keresve 27 darab Toyota Priust találtunk, amelyeket 2,5 millió forintos ár alatt már haza lehet gurítani. Érthető választás, hiszen csupa jót lehet róluk olvasni, mi is teszteltük több alkalommal a különösen népszerű második generációt, új autóként és használtként is járt nálunk.
Aki egy ilyen autót választ, annak viszont fel kell készülnie arra, hogy a vezetés egy kicsit eltér az átlagostól.
Ilyen üzemmód nincs az átlagos autókban
Eleve nincs kézi váltó, hiszen egy fokozatmentes erőátviteli rendszer dolgozik a két villanymotorból és egy belső égésű motorból álló HSD (Hybrid Synergy Drive) egységben. Így nincs kuplungpedál, a rendszert nagyjából úgy használhatjuk, mint egy automatát, vagy pontosabban CVT-automata váltót, noha a Toyota megoldása technikailag más, de az eredmény hasonló.
Nincsenek sebességfokozatok, a gázpedál lenyomására a gyorsítás folyamatos, a motor pedig egyenletes monoton, de hatékony fordulatszámon dolgozik. Emellett van még egy érdekes vonása az erőátvitelnek, és ez azonnal feltűnik a beülés után. A menetválasztó karon a szokásos PRND mellett van egy B opció is.
B-ben erőteljes motorfék
A „B”, az angol „brake” – fék rövidítése. Nem a rögzítőféket jelenti, erre van a „P”, hanem fokozott motorfékhatás aktiválását. Nem is a motorba szól bele, a villamos rendszerben ér el erőteljesebb járműlassító hatást. Lényegében a hagyományos PRNDL váltók „L” (Low, vagy alacsony sebességfokozat) pozíciójához hasonló, de mivel itt nincs fokozat, a villamos rendszer vezérlésének változtatásával éri el a hibrid ugyanazt a hatást.
„B” fokozat tartós lejtmenet esetén lehet a leghasznosabb, mert nem kell folyamatosan nyomni a féket, az autó számítógépe biztosítja a motorfékkel elérhető maximális fékhatást, amibe csak ritkán kell pluszban belefékezni.
Lényegében egy erős motorfék funkciónak felel meg, egyenletes haladás esetén és gyorsításkor a „B” módnak nincs hatása, ugyanúgy vezethető az autó, mint „D”-ben. Tehát ha mondjuk felzúzunk Dobogókőre vagy a Kékestetőre, lefelé haladva a szerpentinen lehet alkalmazni a B üzemmódot.