Los Angelest és környékét az elmúlt héten a város történetének egyik legsúlyosabb tűzesetei sújtották, Eatonban több mint 14 ezer hektáron égett le a város északi részén – írta a BBC. Palisadesben még nagyobb terület perzselődött fel, 23 ezer hektár lett a lángok martalékává.
Miközben a város a takarítási munkák megkezdésére készül, a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az elhagyott elektromos járművek növelhetik a helyreállítás kockázatát.
A Palisades-, Eaton- és Hurst-tüzek helyszínén dolgozó tűzoltók kénytelenek voltak különös óvintézkedéseket tenni az elektromos járművekkel kapcsolatban – számolt be róla az Express. Az olyan gyártók, mint a Tesla, a Polestar és a Ford elektromos autóiban található lítium akkumulátorok különleges eljárásokat igényelnek az oltás során.
Kalifornia imádja a villanyautókat
A kockázatot főleg az jelenti, hogy Kalifornia államban tényleg általános már a villanyautózás. Messze itt adják el a legtöbb elektromos autót az Egyesült Államokban, a legfrissebb adatok szerint 1 256 000 villanyautót regisztráltak az államban, 2024-ben az eladott új autók negyede már teljesen elektromos hajtással került a tulajdonosokhoz.
Az EV-k az utómunkálatokat is nehezítik
Mivel a tüzek fokozatosan visszaszorulnak Los Angelesben, a hatóságok most a város helyreállítására és a takarítási munkálatokra összpontosítanak. Az Automotive News szerint az elektromos járművek itt is új, eddig nem tapasztalt kihívást jelentenek.
Gavin Newsom kormányzó elismerte, hogy a helyreállítási munkák „bonyolultabbak” lesznek a törmelékben található nagy számú lítium akkumulátor miatt. Példaként említette az elektromos autók celláit, a hagyományos autóakkumulátorokat és a Tesla otthoni akkumulátorpakkjait:
„Ez egy kicsit más világ most, az akkumulátorokkal — nemcsak autóakkumulátorokkal, hanem akkumulátorcsomagokkal, napelemekkel és a Tesla fali megoldásaival.” — mondta Newsom egy január 13-án a CNN-nek adott interjúban. „A veszélyes anyagok kezelése emiatt kicsit bonyolultabbá vált, de rendben van. Megoldjuk.”
Newsom kijelentései rávilágítanak az előttük álló hosszú időszakra, amely során a szakértőknek veszélyes törmelékekkel kell foglalkozniuk, miután eloltották a pusztító tüzeket. Newsom elmondta, hogy a törmelék eltakarítása 6-9 hónapig tarthat, helyi, állami és szövetségi partnerek szoros együttműködésével.
Az akkumulátorok később jelentenek problémát
Miközben a benzines autók is jelenthetnek veszélyt a tűzoltók számára, a Automotive News szerint az elektromos járművek kiszámíthatatlansága jelenti a valódi problémát. Az elektromos autók hirtelen újra meggyulladhatnak.
Ennek oka, hogy mozgatás, takarítás közben a sérült akkumulátor elektrokémiai összetevői újra reakcióba léphetnek, ami tűzhöz vezethet. A villanyautók tüzeiből származó füst belélegzése szintén nagyobb kockázatot jelent, és a sérült akkumulátorcsomagok kezelésekor nagyobb az esély vegyi égési sérülésekre.