A BMW 2023 nyarán mutatta be a legfrissebb 7-es sorozat páncélozott kiadását, amelynek védelmét most már Orbán Viktor is élvezi. Magyarország miniszterelnöke néhány napja járt Franciaországban, és a beszámolók tanulsága szerint egy magyar rendszámos BMW 7 Protection modellel gurult be a párizsi Élysée-palota elé, ahol Emmanuel Macron francia elnök várta. Ez azért meglepő, mert a kormányfő a legtöbb hivatalos útja során Volkswagen kisbuszt (Transporter/Multivan) használt eddig, ám úgy tűnik, most váltott.
Lássuk, mit lehet tudni erről az elnöki limuzinról.
1. Oké, hogy páncélozott, de mi ellen véd?
A német VPAM (Vereinigung der Prüfstellen für Angriffshemmende Materialien und Konstruktionen) tanúsítványa szerint a BMW 7-es széria teljesíti a VR9-es védelmi szabványt, ami külön kérésre feljavítható VR10-re – de az ablakok eleve ez utóbbit, a polgári járművekre engedélyezett legmagasabb védelmi szintet kínálják.
A VR9-es szinthez a minimumkövetelmény a 14,5 milliméteres lemezvastagság, amelyből a karosszéria készül (VR10-nél ez 18 mm). Ez a védelmi szint már hatékonyan megvédi a bent ülőket szinte az összes létező maroklőfegyver és gépkarabély lövedékétől, de akár a .308 kaliberű Winchester golyónak is ellenáll, amelyet igen komoly mesterlövészfegyverekben használnak. Plusz a kézigránátok, robbanóanyagok repeszei ellen is kiváló védelmet biztosít.
2. A védelem magja
Az utasvédelmi kulcspont az úgynevezett BMW Protection Core, egy olyan önhordó védőkeret, amelyet egyedi ajtókkal, páncélozott fenéklemezzel és tetővel, valamint páncélüveggel tesznek áthatolhatatlanná. A tető és a fenéklemez különösen hatékonyan véd a robbanószerektől, legyenek azok drónokra erősített aknák vagy repeszgránátok.
3. Tűzveszély kizárva
Az alapfelszereltség része a speciális üzemanyagtartály, amely sérülés esetén külön beavatkozás nélkül megakadályozza az üzemanyag elszivárgását, a tűzveszély kialakulását. Az i7 esetében a nagyfeszültségű akkumulátorok védelméről a fenékpáncélzat gondoskodik.
Galéria Orbán új BMW-jéről
4. A BMW i7 az első páncélozott elektromos autó
A környezetre figyelő ügyfelek, akik védelemre vágynak, kérhetik elektromos hajtással is a páncélozott Hetest. Az i7 Protection két villanymotorja összesen 400 kW/544 LE rendszerteljesítményt és 745 Nm kombinált forgatónyomatékot biztosít. Az elektromos páncélvonat 8,1 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, a végsebességet elektronikusan 159 km/órában maximálták.
5. V8!
A benzines monstrum mozgatásáról egy 48 V-os mild hibrid rendszerrel kiegészített 4.4 literes, V8-as erőforrás gondoskodik, amely 530 lóerőt és 750 Nm-t biztosít. Az összkerékhajtású modell 6,6 mp alatt gyorsul 0‒100 km/órára, végsebessége 209 km/óra. Orbán Viktornak is egy ilyen van, a BMW 760i xDrive Protection modell.
6. Defekt kizárva
A szegmensben elsőként alkalmazta a BMW a hátsókerék-kormányzást, és a 20 colos keréktárcsákra Michelin Pax rendszerű kerekek kerültek, amelyek teljes nyomásvesztés (pl. durrdefekt) esetén is képesek 80 km/órával tovább „vonszolni” a páncélozott Hetest.
7. Kamerák és kütyük
A sofőrnek lehetősége van szemmel tartani a jármű közvetlen környezetét kamerák segítségével, így szinte nincs holttér, nem lehet elbújni a jármű mellett vagy mögött. Akkor is jól jönnek a kamerák, ha valamilyen oknál fogva megsérülnének az ablakok.
Alapfelszerelés az 1265 wattos, 28 hangszórós Bowers & Wilkins Diamond Surround audiorendszer, a motoros ajtónyitás és az ablakfűtés; a hátsó kartámasz mögé rejtett borhűtő, de a rendelhető opciók sora rendkívül hosszú. A motoros nyitású ajtókra azért van szükség, mert nagyon nehéz nyílászárókról beszélünk, amelyeket így könnyebb nyitni és zárni.
Plusz ne felejtsük ki a „kaputelefont”, mikrofont és hangszórókat sem, amely lehetővé teszi az autóban ülők számára, hogy anélkül kommunikáljanak a kint lévő emberekkel, hogy ki kellene nyitni az ajtót vagy le kellene húzni az ablakot. Milyen vicces jelenet lehet, amikor a mekibe kell kanyarodni és a két mikrofon beszélget egymással a McDrive-behajtón.
8. Speciális extrák
Vannak olyan opciók, amelyek az alap 7-es BMW-hez nem, de a páncélozott verzióhoz elérhetők: ilyen a belső interkomrendszer, digitális belső tükrök, friss oxigént befúvó rendszer, tűzoltó berendezés, fényhíd, villogók, sziréna, CB-rádió, zászlótartók. A saját levegőellátó rendszerre azért van szükség, mert az utastér elzárható teljesen a külvilágtól, így bármilyen gáztámadás esetén sem kell tartani az ájulástól.
Valószínűleg nem ezzel az autóval tette meg Orbán Viktor az 1500 kilométeres, 16-20 órás utat Párizsig ‒ bármennyire is kényelemes hátul a Hetes ‒, hanem a BMW hamarabb érkezett a francia fővárosba, és már a reptéren várta a miniszterelnököt.
Ha pedig valaki pont ilyen autóra vágyik, akár használtan is elérhető már, Németországban több modellt is kínálnak, átszámítva 300 millió forint környékén.
Donald Trump elnöki autójáról olvastál már?