A KRESZ nem taglalja túl részletesen a záróvonal fogalmát, és ha betű szerint kell értelmeznünk a közlekedés szabályait, akkor a valóságban problémákat okozó, vaskalapos hozzáállással szembesülünk. 

A KRESZ meghatározása szerint „a záróvonal hosszirányú folytonos vonal, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el. A záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad; ha azonban közvetlenül a záróvonal mellett terelővonal is van, a záróvonal a terelővonal felől – az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával – átléphető.

Ez egy ideális világban működőképes, de a valóságban, ha mi minden szabályt betartunk, akkor is találkozhatunk váratlan helyzettel, más, a KRESZ-szabályait felrúgó közlekedőkkel. Mi a helyzet például, ha valaki lazán kirakja a vészvillogót, és pakol, rakodást végez félig a sávon állva, nekünk pedig nincs elég helyünk elhaladni mellette a záróvonal érintése nélkül? 

Nincs kivétel, a KRESZ-ben nem szerepel megoldás erre a helyzetre. Baleset, lerobbant autó szintén ugyanilyen helyzet, a szigornak pedig van értelme a Kreszprofesszor szerint. A KRESZ TV egy korábbi podcastjában elmondta, hogy ha lenne kivétel, akkor ezt egyfajta gumiszabályként értelmezve mindenki találna indokot a kikerülésre, előzésre a záróvonal mellett. 

Tehát a szabály kemény és egyértelmű, de a való életben ilyen helyzetben minden autós a saját belátása szerint dönt a legbiztonságosabb megoldást keresve. Magyarul nyilvánvaló, hogy elmegyünk egy lerobbant autó mellett a záróvonalat érintve is, ha ezzel nem veszélyeztetjük a közlekedés biztonságát. 

A videóban azt is megjegyezték, hogy az egykori KRESZ-útmutatóban, ami a közlekedés szabályait magyarázza, de nem jogi érvényességű szabály, szerepelt a kikerülés lehetősége lerobbant jármű esetén, a megfelelő körültekintéssel. Ez nagyon fontos, mert ha mégis baj történik, hirtelen a semmiből előkerül egy motoros, egyéb jármű, és bekövetkezik a baleset, akkor a záróvonal átlépése miatt már mi leszünk a szabálytalanul közlekedők. 

Tehát a gyakorlat alkotott egy szabályt, ami papíron nem létezik, de alkalmazzák, több autósiskola oktatója is egyértelműen így tanítja a vezetést: záróvonalon engedélyezik a kikerülést.

Ennél a videónál pedig az oktató ad józan és jól érthető magyarázatot: „Mivel átrepülni nem tudod, muszáj áthajtanod a forgalom elől elzárt részen és a záróvonalon. :-) Nincs rá szabály, de egy járművezetőnek minden esetben tudnia kell dönteni a helyes cselekvésről. Ebben az esetben, ha megállnál a veszteglő jármű mögött, mert nem ismered fel a forgalmi helyzetet, akkor alkalmatlan lennél még a vezetői engedély megszerzésére és az önálló közlekedésre.

Mennyire büntetnek, ha átlépem a záróvonalat?

A szabálysértési törvény konkrétan nem tér ki a záróvonal átlépésével járó büntetés összegére, de az világosan benne van, hogy szabálytalan előzésért minimum 5000, maximum 50 000 forint bírság szabható ki, és a záróvonal átlépése határozottan szabálytalan előzésnek számít. Ha pedig nem előzési szándékkal lépjük át a záróvonalat, akkor vélhetően az intézkedő hatóság kegyeire vagyunk bízva, a kiszabott bírság összegével kapcsolatban. 

A záróvonal átlépéséhez kapcsolódó büntetési tétel a szabálysértés körülményeitől is függ, hogy az a közúti közlekedési szabályok kisebb vagy magasabb fokú megszegésével történik.