A kettes BMW sorozat 2004-es megjelenéséig ez lesz a gyár legkisebb autója. (Utólagos frissítés 2022-ből a még mindig a Vezessnél dogozó szerzőtől: időközben tudjuk, hogy 1-es lett az E87-es széria neve, de a 2004 stimmelt.) Bár a típuscsalád ötödik, nagy hátsó csapóajtós tagja bátyjainál 28 centivel rövidebb, teljes értékű BMW az újdonság is. Belső kialakítása a márkától megszokott, ugyanez vonatkozik az aktív és passzív biztonsági eszközök arzenáljára is. Igény szerint nyolc légzsák óvhatja az utasokat a legrosszabbtól.


Az új Compact a hagyományos BMW formanyelven belül a könnyedebb formák irányába mozdul el.
Ellentétben az elődmodellel, mely költségcsökkentési okokból az 1991-ben leváltott hármas hátsó futóművét kapta meg, a jelenlegi változat a most futó, E46-os limuzin elemeiből építkezik. A fiatalos vásárlóközönség igényeit kielégítendő keményebbre hangolták az átemelt futóműelemeket.