Motorját az S-Type hathengereséből fejlesztették ki. Hengerűrtartalmát 3,2 literre növelték, a felfúrt erőforrást pedig turbóval szerelték fel. Ez eltérés a Jaguarokban hagyományosan alkalmazott mechanikus feltöltéstől. Négykerékhajtásával az X-Type R igen jó hatásfokkal viszi talajra motorja erejét. 0-ról 100-ra így alig 5 másodperc alatt gyorsul, ami a BMW M3 és a Mercedes C AMG-változatának méltó ellenfelévé teszi a brit sportlimuzint. Végsebességét a nemes márka más modelljeihez hasonlóan 250 km/h-ban maximálják. Külsőleg markánsabb hűtőrácsával és ködlámpás első légterelőjével különbözik az R-modell 2001 nyarán piacra kerülő gyengébb testvéreitől. Hátsó légterelőre az autónak nincs szüksége, mert egy diffúzor a jármű farán elegendő leszorítóerőt termel.

2003-ban egy másik típusának sportmodelljével is jelentkezik a Ford tulajdonú Jaguar. Ekkor
mutatják be ugyanis az S-Type R-t, 400 lóerős nyolchengeressel.