Nálam minden úgy kezdődött, hogy valamikor a ’70-es évek vége felé a Münnich Ferenc utcai általános iskola és a napközi közötti utat a Nemzeti Bank előtt tettem meg nap mint nap.
Akkoriban az MNB vezérének egy a stuttgarti konstruktőrök által csak szárazan W116-nak, marketing stratégáik által S-Klasse-nak nevezett 280-as Mercedes volt a szolgálati autója a divatnak megfelelő alapozóbarna színben.
A főnök Mercedese mindig a nagykapu előtt parkolt keresztben, persze én mindig odasunnyogtam csodálni ezt a Trabantok és Zsigulik közül kitűnő űrhajót.
Egyébként a 116-os Mercedes 1972 és 1980 között készült. Technikailag még a típus kifutásakor is messze felülmúlta a ’70-es évek gyakorlatilag összes autóját. Jogosan megnyerte az 1972-es „Év Autója” választást.
E típusban debütált az ABS, a W116 volt a Mercedes első computer segítségével tervezett limuzinja. Volt benne négy automata biztonsági öv, oldalsó ütközésvédelem és hátsó fejtámla abban az időben, amikor a konkurencia gyártmányainak utasai egy balesetnél a szélvédőn kirepülés és kormányrúd által való felnyársalás között választhattak.
Fékei, futóműve, menetkényelme és biztonsága még mai szemmel is elismerést érdemelnek. A Mercedest vezetve az embernek soha nincs ez a más régi autóknál megszokott „hááát aranyos” érzése. Egyszerűen kompromisszumok nélkül lehet élvezni a luxust.
Még az alapváltozat is lazán megy autózható kétszázat (sokak meglepetésére, akik nem tudják elhinni, hogy ez a 25 éves autó éppen vad balindex közben tolja le modern büszkeségüket a belső sávból). Az autó döbbenetes minőséget, masszivitást sugároz.
Egy szép 116-os Mercivel ma is nyugodtan meg lehet jelenni a monacoi kaszinó előtt anélkül, hogy ciki lenne a Ferrarik között.
Persze ez az elit autó is tudott rossz társaságba keveredni. Vonóhoroggal elcsúnyítva, rozsdásan és elhanyagolva szolgálja pár sajnálatos darab zöldséges gazdáját.
Visszatérve rám – soha nem tudtam kiverni fejemből gyerekkori álmomat. 1997-ben megvásároltam életem első száztizenhatosát.
Autóm 1977-ben született, hengerenkénti befecskendezéses (Bosch K-Jetronic) 185 lóerős soros 6-hengeres dupla vezérműtengelyes motor hajtja.
Egyébként ebbe a sorozatba is beszerelték a Mercedes háború óta legnagyobb lökettérfogatú 6.9-es V8-as motorját (e típus csomagtartóját a szerény 450 SEL 6.9 felirat dísziti).
Élete nagy részét egy német hölgynél töltötte. A néni halála után behozták Magyarországra. A meglepően jó állapotú, szervizkönyves autót mégis ripityára szedtük és a költségkímélés teljes kerülése mellett az utolsó porcikájáig restauráltuk. Mercedesem gyakorlatilag újszerű, müncheni utcán parkolva körülállták bámészkodók (!!!).