Bár a Vel Satis formája a felső osztályban megszokotthoz nem is hasonlítható, a Renault luxusautójának formatervezése nem előzmények nélkül való. 1995-ben a Frankfurti Autókiállításon mutatták be 392 lóerős Renault Initiale-t, amely megelőlegezte a Vel Satis formáját. A Forma-1-ből származó, 3,5 literes, V-10-es motorral felszerelt Initiale-lal a Renault hat évvel ezelőtt kezdte felmérni a vásárlóközönség reakcióját egy osztályában alapvetően új formatervezési elvek szerint megalkotott nagyautóra. Az Initiale bemutatásával a Renault saját luxushagyományaira is utalt. 1925-ben, az Initiale előtt 70 évvel, a Renault 40 CV elismerten jó luxusautónak számított. Ez a modell viselte elsőként a Renault típusok között az akkoriban bevezetett rombusz alakú emblémát.
Az egyterűekből ismert megoldást követve feltűnően magas építésű Vel Satis igen tágas térrel várja az utasokat. A Vel Satis fara lépcsőshátú autót idéz ugyan, de csomagtérfedele a ferdehátúakhoz hasonlóan a hátsó ablakkal együtt nyílik. Belső terében a merészen aszimmetrikus formák nemes anyagokkal, bőrrel, fával és polírozott alumíniummal találkoznak. A felső kategóriában is különlegességszámba menő szolgáltatás a két részből álló első üléstámla. A két támladarab íveltsége elektromosan állítható.
A Vel Satis a Renault Laguna II-ben bevezetett elektronikai újítások mindegyikét megkapja. Ajtaját a közeledő vezető zsebében lévő műanyag csipkártya nyitja. Ugyanezzel a kártyával indítható a motor, a Start feliratú gombot megnyomva. A Vel Satis-ban is széria a guminyomás-érzékelő, amely tájékoztatja a vezetőt a légnyomás csökkenéséről.
Kezdetben két japán eredetű, V-6-os motorral kínálják a Vel Satis-t. A 3,5 literes benzines 235 lóerőt teljesít hatezres fordulaton, legnagyobb nyomatéka 330 Nm 3600-nál. Ez a motor a Nissantól érkezik és bő 260 lóerővel az idei Detroiti Szalonon bemutatott Nissan Z koncepcióautó szériaváltozatába is bekerül. Az Isuzutól származó háromliteres, változó turbógeometriájú dízelmotor 177 lóerős, nyomatékmaximuma 350 Nm 1800-as fordulatszámon. Ugyanez a közös nyomócsöves erőforrás bekerül a Saab 9-5-be is.
Később egy 170 lóerős, kisnyomású turbófeltöltővel szerelt kétezres benzines és egy szintén kétliteres, közvetlen benzinbefecskendezéses140 lovas szívómotor bővíti a kínálatot. Lefelé bővül majd a dízelválaszték is az ismert 2,2 literes blokk megjelenésével a Vel Satis motorterében. A Vel Satis kizárólag ötfokozatú automata váltóval készül. Váltója soros kapcsolású kézi váltóként is használható.
Természetesen minden megrendelhető a Vel Satis-ba, ami a felső osztályban elvárható. A biztonsági alapfelszereltség része a négy elsőn kívül a hátsó oldallégzsák és a tetőből az utastér teljes hosszában kibomló függönylégzsák. Széria a menetstabilizáló rendszer és a bowden helyett elektronikusan működtetett rögzítőfék. Az elektronikus kézifék az első sorozatgyártású brake-by-wire (fékezz dróton keresztül) rendszer. A motort leállítva az elektronika magától rögzíti a hátsó kerekeket, elinduláskor pedig automatikusan oldja a fékeket. Ennek köszönhetően a Vel Satis első ülései között nincs szükség az előre meredő kézifékkara.
Nem kell felárat fizetni a tolatóradarért, az automatikusan bekapcsolódó első fényszóróért és a Bosch által kifejlesztett különleges ablaktörlőkért sem. Ezeknél az ablaktörlőknél nem egy mechanikus szerkezet segítségével vált irányt az ablaktörlő, hanem a hajtómotor változtat forgásirányán. Ezáltal kevesebb helyet foglal az esőérzékelővel is felszerelt szerkezet, továbbá mélyebbre beépíthető, így kevésbé rontja az autó légellenállását és a kilátást. Ennél is fontosabb tulajdonsága, hogy egy gyalogost vagy kerékpárost elütve kisebb sérülést okoz, mint hagyományos társai. A Vel Satis tartozéka a követési távolságot radarral mérő sebességtartó automatika is.
A hátul utazók a középkonzolba szerelt képernyőn DVD-re rögzített filmeket játszhatnak le, a gyermekek pedig videójátékuk konzolját is csatlakoztathatják a monitorhoz.