Változó garanciaidők Európában
Ami elromolhat, az el is romlik – idézik gyakran a Murphy-féle tételt. Az idézet igazságát jól ismerik az autósok, de talán még jobban az autógyártók. Előbbiek a nem szívesen látott meghibásodások ellen próbálnak védekezni, amikor megbízható autót választanak, utóbbiak pedig megbízhatóságukat hangsúlyozzák garanciális feltételeikkel.
Így lesz a garancia az autóhoz kapcsolódó szolgáltatások egyik legfontosabbja és a márkák között folyó verseny egyik színtere.

A garanciális feltételek legfontosabbja az időtartam. Az Európai Unióban a jövő évtől életbe lépő két éves, kilométer korlátozás nélküli általános garancia valamelyest egységesíti a gyártók igen különböző ajánlatait, kötelező minimumot szabva. A jelenlegi kínálat széles skálán, 1 és 5 év között mozog. Az európai személyautó márkák többnyire 1 év általános garanciát vállalnak, korlátozás nélkül, nekik tehát 2002-től duplázniuk kell ajánlatukat. A másik nagy csoportba a távol-keleti gyártók tartoznak, akik legalább 3 évre, vagy 100 000 kilométerre vállalnak garanciát modelljeikre. Kivétel itt kevés akad. Ilyen a Nissan, és – a Leganza esetében – a Daewoo, aki 5 évben szabta meg a garancia időtartamát, igaz, a japán, koreai és maláj versenytársakkal azonos, 100 000 kilométeres korlátozással.

Az általános mellett átrozsdásodásra és a fényezésre is szólhat garancia. Az átrozsdásodásra szóló garanciák időtartamában még nagyobb eltérések vannak a márkák között, sőt, a gyártók modellkínálatán belül is. A minimum itt a 6 év, de újabb típusoknál gyakori a 12 év. Egyedi a Mercedes, mely 30 éves korukig garantálja autói rozsdamentességét. Jól látszik, hogy a technika tökéletesedésével nőnek az időtartamok. Erre példa a Skoda, melynek legidősebb modellje a Felicia 6, a valamivel fiatalabb Octavia 10, a legújabb Fabia pedig 12 év átrozsdásodás elleni garanciával kerül forgalomba.

Az évek során a gyárak eladás utáni szolgáltatásai között megjelent a fényezésre szóló garancia is. A fényezés természetesen az általános garancia körébe tartozik, versenyképességük növelésére mégis több gyártó érvként veti be a 3 éves szolgáltatást.

A növekvő időtartamú általános garanciáknál érdemes megjegyezni, hogy nevükkel ellentétben e konstrukciók nem minden alkatrészre érvényesek. A gyártók „önvédelemből” bizonyos tételeket kivonnak a garancia alól, vagy korlátozzák a rájuk érvényes garancia időtartamát. Ide tartoznak a kopó alkatrészek, így a gumiabroncsok, melyek kiesnek a garancia köréből (illetve maga a gumigyártó vállalja a garanciát), a fékbetétek és féktárcsák, vagy például a futómű elemei, melyekre korlátozott időtartamú ajánlat érvényes.

Léteznek azonban tételek, melyek az általános garanciát meghaladó időtartamra szólnak. Ilyen speciális tétel többek között a Subaru összkerékhajtása, vagy a Citroen hidropneumatikus rendszere, melyet 5, illetve 2 éves garancia véd a 3, illetve 1 éves általános ajánlat mellett.

A vevőkért folytatott versenyben az eladás utáni szolgáltatások az egyre hosszabb garanciaidők mellett egyéb konstrukciókkal, így az Assistance szolgáltatással bővültek. E segélyszolgáltatás célja az, hogy a tulajdonost egy meghibásodás, műszaki probléma esetén mentesítsék a kellemetlenségektől. Így – bizonyos korlátok között – ingyenes kölcsönjárművet biztosítanak, fedezik a szállás- és útiköltségeket. A díjmentes szolgáltatások körébe tartozik a helyszíni javítás vagy a szállítás is. A cég nagyvonalúságától függően akár készpénzelőlegre, átmeneti finanszírozásra, vagy jogsegélyre, szakértői segítségre is lehetőség van, ahogyan azt a Land Rover nyújtja szervizkártya tulajdonosainak.
Az egész Európára kiterjedő Assistance szolgáltatást a gyártók nagy része kínálja, érdekes, hogy pont a távol-keleti márkák közül kerülnek ki azok, akik 3 évig, vagy 100 000 kilométerig érvényes garanciájukat már nem toldják meg segélyszolgálattal. A szolgáltatás tartama 1 és 4 év között mozog. A rekorder itt a Renault, aki 10 évre kínálja ingyenes szolgáltatását.
Az Assistance szolgáltatás tehát díjmentes, azonban meghosszabbításáért már fizetniük kell az autótulajdonosoknak.

Maga a garancia is költség, pénzébe kerül a gyártóknak, akik természetesen igyekeznek ezt a terhet az autósokra hárítani, mégpedig a szervizelés során. A garancia érvényességének feltétele ugyanis, hogy a kötelező és nem várt ellenőrzéseken, javításokon a kocsi – a garancia időtartama alatt – a márkaszervizben essen át.
Ez magyarázza aztán azt a tapasztalatot, miszerint Európában a három évnél idősebb járművek ritkán bukkannak fel márkaszervizekben. Tulajdonosaik inkább olcsóbb műhelyek szakembereire bízzák a garanciaidőből kifutott kocsikat.

Mégis kár lenne a viszonylag magas márkaszerviz árak miatt bárkinek is zsörtölődnie, hiszen egyre tartósabb, megbízhatóbb autók készülnek, ami végső soron a vevőknek kedvez.