Véget ér a DaimlerChrysler-Hyundai együttműködés?
A DaimlerChrysler az év elejétől elsősorban a Chrysler veszteségek megszüntetésével van elfoglalva. Az amerikai részleg megmentésére összeállított csomagterv fontos része az a költségcsökkentést célzó program, melynek keretében intenzívebb lesz a technológiai együttműködés a Mercedes, és a csoporthoz tartozó márkák – elsősorban a Chrysler és a Mitsubishi – között.
A DaimlerChrysler immár 37,3 százalékban tulajdonosa a Mitsubishi Motorsnak, mellyel közösen birtokolja a Hyundai Motors részvények 11,1 százalékát.
Az elmúlt hónap eseményei és nyilatkozatai alapján egyre nyilvánvalóbb, hogy a német-amerikai vállalatóriás két ázsiai stratégiai partnere közül a Mitsubishivel kívánja kapcsolatait szorosabbra fűzni.

Rolf Eckrodt, a Mitsubishi igazgatója szerint: „Nincs értelme egy háromszereplős kapcsolatban dolgozni. Egy szövetségesre kell támaszkodnunk Ázsiában, mégpedig a Mitsubishire.”
A DaimlerChrysler ennek értelmében áprilisban megnövelte részesedését a japán cégben, azzal a 3,3 százalékos csomaggal, melyen – amerikai és európai értékesítéseinek visszaesése miatt – a Volvo haszonjármű részlege adott túl. A német-amerikai cég döntést hozott egy vegyes vállalat létrehozásáról is japán partnerével, haszonjárművek gyártására Ázsiában, hasznosítva a Mitsubishi forgalmazói hálózatát a kontinensen.

E döntés is azt valószínűsíti, hogy véget érnek a Hyundaijal folytatott tárgyalások, melyek témája a közös teherautó gyártás beindítása volt. A két vállalat már jelenleg is együttműködik a haszongépjármű gyártás területén, ennek jövője azonban még kérdéses. Lehetséges, hogy a Hyundai alkatrész beszállítója lesz a jövőben DaimlerChrysler-Mitsubishi felállásban készülő ázsiai busz- és teherautó üzemeknek.
Eckrodt az interjúban – melynek neki tulajdonított kijelentéseit később cáfolta – a Hyundaijal tervezett vegyes vállalat mellett a közös kisautó program leállítását is említette.

A közös alaplemezre épülő négyüléses kisautó, a „Z project” fejlesztésén már évek óta dolgozik a DaimlerChrysler és a Mitsubishi. A 2004-től forgalomba kerülő Smart és Mitsubishi kisautók gyártásába a dél-koreai márka is szeretett volna beszállni, azonban – mivel túlságosan előrehaladt saját kisautója megvalósításával – erre nem nyílt módja. Nem kizárható azonban, hogy a „Z autó” második generációjának tervezésében a Hyundai is részt vesz, bár ezt a Mitsubishi részéről többen – köztük a vállalat elnöke is – cáfolták.

A japán cég illetékese szerint mindazonáltal a DaimlerChrysler és Mitsubishi Motors megtartja 11,1 százalékos Hyundai részvénycsomagját, mely a koreaiak számára a további együttműködések esélyét jelentheti.

Időközben a Hyundai közzétette első negyedéves üzleti eredményeit. A könyvek szerint a cég 1967-es alapítása óta legnagyobb, 210 millió dolláros nyereségét érte el az év első három hónapjában. A 28 százalékos profitbővülés a kiemelkedő exporteredményeknek, a won gyengülésének és nem utolsó sorban a hazai rivális Daewoo válságának tudható be. Szintén jó hatással volt a cégre, hogy tavaly kivált a Hyundai konglomerátumból és áramvonalasította szervezetét. Az exportsikerekben nagy szerepet játszottak a magasabb árfekvésű és profittartalamú SantaFe és Grandeur XG modellek. Előbbi a koreai cég terepjárója, melyet a Sonata alapjaira építenek, utóbbi a hazai piacon vezető gyártó legnagyobb limuzinja.

Az exportsikerek színhelye az Egyesült Államok, – ahova évente 450 000 Hyundait hajóznak be – illetve Európa, ahol az ősszel választékba kerülő dízelhajtású típusoktól további forgalomnövekedés várható.

Az elmúlt hetek nyilatkozatai a DaimlerChrysler-Hyundai szövetség kilátásait illetően kissé ugyan ellentmondásosak, biztos azonban, hogy a DaimlerChrysler szorosabbra fűzi kapcsolatait a Mitsubishivel a haszongépjármű gyártás és forgalmazás területén, a közös platformok alkalmazásával a Chrysler esetében, illetve a Z kisautó programban. A Hyundai számára marad tehát a haszonjármű alkatrész beszállítás és talán egy szerep a Z project második szakaszában.