Az elemzők szerint a BMW-nek szüksége is lesz nyereségtartalékaira, amikor nem kevés új modelljét piacra dobja. A tervek között szerepel az új 7-es széria, az X5-ös kistestvérének szánt X3-as, és két további új családtag, a kompakt 1-es, és a nagyobb 6-os sorozat bemutatása. A sort a Mini nyitja meg, Angliában júliustól, Európa többi országában pedig szeptembertől.
A Mini még a tavaly véget ért BMW-Rover házasság gyümölcse, a Rover csoport egyetlen német tulajdonban maradt része. A BMW ragaszkodását a Minihez a környezetvédelmi szabványok szigorodása magyarázza: az új európai emissziós normák a szén-dioxid kibocsátás gyártónkénti flottaátlagát 140 g/kilométerben maximálták, ezért fejleszt több gyár is városi kisautókat, így ellensúlyozva nagyobb teljesítményű típusaik károsanyag kibocsátását.
Az új Mini bevezetése – nem lévén elődje a BMW-nél – igen nagy gyártási és marketing költségekkel jár. Egyes megfigyelők éppen ezért féltik a BMW nyereségét, mondván az új kisautó fejlesztési költségei meghaladhatják a BMW átlagos – modellenkénti 1 milliárd eurós – büdzséjét. Az oxfordi Rover 75-ös gyár átalakítása – melynek során 250 új robotot helyeztek üzembe és átálltak a rendelés szerinti gyártásra – önmagában több mint 250 millió euróval terhelte a cég számláját.
Az aggódók bizonytalannak érzik a Mini piacát is, a – szintén retro – Volkswagen Beetle gyengélkedésére, illetve a – szintén kisautó – Smart közelmúltig mérsékelt sikerére hivatkozva. Az áprilisban a nyugat-európai piacokon 14 százalékkal bővülő forgalmú Smart a Mini egyik versenytársa, de ezen a pályán küzd a Ford Ka is, melynek önálló márkává alakításáról és újabb típusainak fejlesztéséről a napokban döntött az amerikai gyártó.
A Mini fogadtatása mindenesetre igen pozitív: mindezidáig 5000 előrendelés érkezett, 50 millió font értékben. Angliában, ahol a legkorábban kezdődik meg az értékesítés, már 2000 vevőt regisztráltak. Nem véletlenül: Anglia a Mini hazája, ahol nagy rajongótábora van az eredeti, 1959-ben született kiskocsinak. A BMW tervei szerint minden ötödik Mini a szigetországban talál majd gazdára, ahol – szemben a csökkenő európai autópiaci trendekkel – az autókereskedők szövetsége idén a tízéves rekord megdöntésére, 2,3 millió új személygépkocsi eladására számít. Az oxfordi Mini gyár ebben az évben 30 000 új kiskocsi előállítására képes, de a kapacitás jövőre – amikor az amerikai, 20 000 darabos piac beindul – 100 000 darabra növelhető. Ekkor már a teljes – Mini One, Mini Cooper és Mini Cooper S-ből álló – választék kapható lesz.
„Az új Mini nagy lesz” – hirdeti a Mini honlapja, a nagy érdeklődés azonban a BMW vezetőit is meglepte, akiknek most nem is az eladások, hanem a gyártás miatt fáj a feje.
Az első Mini példányok április végén ugyan már kigördültek az oxfordi üzemből, azonban a BMW-nek a második műszak beindításához a meglévő 2000 fő mellé néhány hónapon belül további 1800 alkalmazottra van szüksége.
A többi angliai autógyárhoz hasonlóan azonban a BMW számára is nagy gondot jelent a szükséges létszámú munkaerő felvétele. A toborzással megbízott három fejvadász cég számára a legnehezebb feladat megfelelően képzett mérnökökre bukkanni. Munkaerőhiánnyal küzd az angliai Honda és Nissan is, olyannyira, hogy az utóbbi gyár igazgatója egyenesen az angol kormányhoz fordult, hogy orvosolják az országos mérnök-hiányt.
A Mini piacra lépése után a BMW következő újdonsága az őszi Frankfurti Autószalonon debütáló új 7-es sorozat lesz, melynek közeledtével várható a kifutó típus iránti kereslet visszaesése.
A költséges új programok tehát az év második felében inkább viszik a pénzt, mint hozzák, az átlagosnál több pénzbe kerülő új modellek árrése azonban még így is versenyképes marad. Erre alapozzák a BMW illetékesei véleményüket, miszerint a nyereség semmiképpen sem esik a múlt évi szint alá. A nyereségesség rövid távú csökkenése várható csak, mely azonban aligha okoz gondot a kiemelkedő profitabilitású, és az elmúlt negyedévben megerősödött vállalatnak.