Pezsgő hazai használtautó-piac
Az új autó eladások hosszú évek óta, szinte töretlenül emelkednek, a növekedés üteme azonban a két-három évvel ezelőtti intenzív gyarapodás után 2000-ben alábbhagyott. Az elmúlt év két százalékos bővülése után idén a piac továbbra is csak igen visszafogottan fejlődik. A lassuló növekedést sokan a használtautó-piac élénkülésével magyarázzák.

A teljes használtautó-piac méretét illetően nincsenek megbízható adatok. A becslések szerint az 1999-es év 210 ezer darabos forgalma után tavaly 240 ezer használt négykerekű került új tulajdonoshoz. E mennyiség többsége belföldről, megközelítőleg 10 ezer darabos része pedig importból származott.
A használtautó-piac fejlődésének egyik belföldi motorja éppen a két-három évvel ezelőtti újautó-piaci fellendülés. Az 1998-99-ben forgalomba állított új autók egy része ugyanis most kerül a használtautó-piacra, jó állapotban és áron, elcsábítva az új autó vásárlókat. A rendszerváltás után az országba behozott autók tulajdonosai szintén most szeretnének túladni korosodó kocsijukon.

A néhány éve vásárolt és most eladott fiatal autók egyre nagyobb arányban a márkakereskedésekbe kerülnek vissza.
Az új autó megrendelésekor beszámított használt gépkocsik számának látványosan növekedése a hazai autókereskedelem fejlődését mutatja. Előfordulnak márkakereskedések és – többnyire nagyobb értékű – típusok, ahol egy-egy időszakban az új autó értékesítés teljes egészében régebbi típusok beszámításával történik. A modellfrissítések, vagy új generációs típusok bevezetésekor a kereskedők a cserét – a finanszírozási konstrukciók mellett – leginkább a versenyképes árú beszámítással tudják ösztönözni. A tulajdonos így nem csak autójának eladásának terheitől mentesül, hanem az új autó megvásárlásának anyagi terhei is enyhülnek.

A használtautó-piac fellendülését és az üzletág fontosságát jelzi, hogy a Porsche Hungária Weltauto néven a közelmúltban létrehozta saját franchise rendszerű használtautó-értékesítési hálózatát. A jelenleg 12 kereskedőből álló hálózat vezetője, Mátrabérci Sándor szerint a Weltauto célja az új autó értékesítéshez hasonló színvonalon kínálni jó minőségű kocsikat. Koncepciójuk szerint a használtautó vásárló és az új autó ügyfél azonos színvonalú kiszolgálást érdemel, annál is inkább, mivel az importőr idővel újautó vásárlóként szeretné viszontlátni azokat, akik ma csak másodkézből származó kocsit engedhetnek meg maguknak.
A használt autók iránti érdeklődés növekedése tapasztalható az Óbudai Autójavítónál is, ahol a legkeresettebbek az 1-2,5 millió forint közötti árú Volkswagenek és Audik. Újvári Csaba, használt autó értékesítő a kereslet élénkülésének egyik okát abban látja, hogy a vásárlók nagyobb bizalommal vannak a márkakereskedések iránt, ahol megbízható, állapotlappal kísért autókat kínálnak, akár részletre is.
Az Opel Maxabónál a használt autók közül a fiatal Corsákat és Astrákat keresik. A többség 4 éves kornál és 1,5-2 millió forintos árnál húzza meg a határt.

A Volvo Ivanics Kft-nél évek óta az új autó eladásokkal párhuzamosan emelkedik a használtautó forgalom. Kéri László értékesítési vezető szerint a használt autó vásárlók szintén megkövetelik a minőséget, ugyanakkor szeretnének jó üzletet is kötni. Konkrét elképzeléssel érkeznek a kereskedésbe a típus, az ár, a futásteljesítmény, illetve az autó korát illetően, de könnyebben kötnek kompromisszumot a felszereltség, a teljesítmény vagy a szín tekintetében.
Kéri László szerint egyre keresettebbek a keveset futott, újszerű használt autók, melyeket akár cégek is vásárolnak flottájukba.

Aki 10 évnél idősebb és 1 millió forintnál olcsóbb kocsit keres, nagyobb választékot talál a hazai vagy külföldi hirdetési újságokban és az autópiacon. Az 1 millió forint az az értékhatár ugyanis, amely alatt az állapotfelmérés költsége és a bizományosi árrés a kocsi árához viszonyítva túlságosan magas.

Miután az év elején feloldották a 4 évesnél idősebb autók importját tiltó jogszabályokat, a külföldről behozott használt autók száma szintén növekszik. Magánimportban tavaly havonta átlag 800 használt autó került az országba, idén az általában leggyengébb hónapnak számító januárban 1048, azóta pedig ennek többszöröse. Év végéig 30 ezer nyugaton levetett autó importjával kalkulálnak, mely a tavalyi szám háromszorosa.
Az így Magyarországra kerülő autók többsége – az új jogszabályok hatására – 4 évesnél idősebb, 1,5-2 millió forint alatti alsó közép- és középkategóriás kocsi (Ford Escort és Mondeo, Opel Astra és Vectra, Volkswagen Golf), melyek legalább 10 százalékkal olcsóbbak a hazai piacon árult társaiknál.

A használt autók kuncsaftjai legalább olyan sokfélék, mint maguk az autók.
Van, aki mindig is használtat vett, és van, aki egy időre megszorult és ezért kénytelen olcsóbb kocsiba átülni. Vannak, akik első kocsijukat, és vannak, akik a család második autóját veszik használtan. Olyanokkal is lehet találkozni, akik szívesebben ülnek nagyobb kategóriájú, vagy jobban felszerelt használt kocsiba, minthogy azonos árú, kisebb méretű, teljesítményű és kevésbé komfortos új autót válasszanak. Ők azok, akik az áhított márka régebbi típusait engedhetik csak meg maguknak. Végül sokan vannak, aki egész egyszerűen jól szeretnének járni és jó állapotú autót keresnek nyomott áron.