2000-ben 7 százalékkal bővült a Seat forgalma, világszinten négy, Spanyolországban húsz év rekordját felállítva az 515 ezres darabszámmal.
Az idei évben azonban alábbhagyott a tavalyi lendület. Az első öt hónap forgalma 5 százalékos visszaesést mutat. A csökkenés magyarázható a közel világméretű recesszióval, de nem Németországban, ahol ennél jóval tragikusabb mértékű, 20 százalékos a pozícióvesztés. 2001-re 50 ezer Seat eladását prognosztizálják, szemben a tavalyi 60 ezerrel, és a két évvel ezelőtti 72 ezer darabbal.
Nem minden persze a forgalom darabszáma, de nem jobb a kép a profit szempontjából sem. A Seat a Volkswagen konszern legkisebb nyereségességű tagja, 1,5 százalékos megtérülési rátával.
Pieschetsrieder felhívta a figyelmet a Seat nem elég pontosan meghatározott, csoporton belüli szerepére. Időközben a Seat elnöke bejelentette a márkát fiatalosabbá és sportosabbá formáló marketing programot.
Szintén napvilágot láttak a Volkswagenhez tartozó márkák új felosztásának tervei. Eszerint a csoport hét márkája a klasszikus-konzervatív vagy a sportos-agresszív kategóriába sorolódna. A felosztás nem jelent szervezeti változást, csupán a különböző márkák markánsabb elkülönítését, illetve a fejlesztési irányok pontosabb meghatározását.
Bernd Pieschetsrieder – aki immár hivatalosan is a Volkswagen következő elnöke – a Frankfurti Autószalonon megerősítette a márkák arculatát újrarajzoló marketing koncepciót.
A program a Seatot – az elnök korábbi nyilatkozataival összecsengésben – a sportos márkák közé helyezi, az Audival, Bugattival és Lamborghinivel együtt. Pieschetsrieder szerint a spanyol márkának személyiségében az Audihoz kell közelítenie, alacsonyabb árakkal, de hasonlóan jó minőségben.
A sportos jelleg erősítésének elsődleges célja, hogy a spanyol márka ne kerüljön az egyre népszerűbb Skodával egy szegmensbe és így ne veszítsen vevőket a cseh márka javára. A két márka versenyének jele, hogy a Skoda az év első öt hónapjában negyedével növelte forgalmát, míg a Seat 5 százalékkal kevesebbel volt kénytelen beérni.
Az új felosztás valószínűleg a márkák kannibalizációját is segít megelőzni. A Volkswagen nagy sikereket ért el költségcsökkentést célzó platformstratégiájával, azonban az azonos alkatrészek, modulok alkalmazásának melléktermékeként az egyes márkák vesztettek egyéniségükből és megkezdődött a részlegek egymás közti konkurenciaharca.
A cél tehát a Seat sportosabbá és jövedelmezőbbé tétele. A sportos jövőt vetíti előre a Frankfurtban bemutatott Tango kocepció autó. A kétüléses sportkocsi tanulmányt 180 lóerős turbómotorja 7 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométeres sebességre.
A jövedelmezőség javítása érdekében a cég rövid távú intézkedésként bejelentette a németországi Seat kereskedések számának radikális csökkentését. Felröppent a hír, hogy a spanyol gyártó a jövőben rendelésre készítené kocsijait.
Ebben az esetben ugyan kevésbé lenne tervezhető a gyártókapacitások kihasználtsága, de az új rendszerben megszűnne az autókereskedéseken lévő nyomás, hogy a készleten lévő autókat engedménnyel adják el.
A hosszútávú versenyképesség javítására a Volkswagen csoport 225 milliárd pesetát (342 milliárd Ft) tervez 2005-ig a Seatba fektetni. Ez az összeg a konszern erre az időszakra szánt teljes beruházásainak kevesebb, mint 5 százaléka.
A Seat vezetése azt fontolgatja, hogy ebből 50 milliárd pesetát (171 milliárd Ft) új, a Toledónál magasabb kategóriába tartozó nagyautó kifejlesztésére különít el. Amennyiben az új modell megvalósul, nagyobb profittartalmával szintén a nyereségességet javítaná.