Teszt: Toyota Avensis Verso D-4D - A család barátja
Oldalról látszik a legjobban, hogy a Toyota Avensis Verso a középkategóriás személyautókhoz közelebb áll a legtöbb egyterűnél. Magassága elmarad legtöbb konkurensétől, áttekinthetősége valamivel jobb. Üléshelyzete kellően magas az egyterűs előnyök kihasználásához, mégis maradéktalanul személyautós.

Öt üléssel 6 960 000 forintba kerül az Avensis Verso, a tesztelt hétüléses változat ára ennél 740 000 forinttal magasabb. Mivel a padlóban gyárilag kiképezik a leghátsó ülések helyét, így nem érdemes az azonos felszereltségű modellért 7,7 millió forintot fizetni – gondolnánk. A két pótülés utólag nem vásárolható meg. Alkatrészként esetleg megvásárolható, ekkor azonban az állítókartól a rugókon és a szivacson át az üléshuzatig minden elemét külön kell megrendelni és utána találni egy Toyota szervizt, ahol összerakják. Ezek után az már tényleg csak apróságnak tűnik, hogy a forgalmi szerint ötszemélyes autóban szabálytalan hét utast szállítani.

A kényelmi felszereltség bőséges. Alapfelszerelés a hathangszórós rádiósmagnó, a fedélzeti számítógép, a légkondicionáló, a négy elektromos ablakemelő. Különlegesség, hogy az összes ablak egy érintéssel teljesen lehúzható. Motorosan állíthatók a fűtött tükrök. Elöl övfeszítőt és överő-határolót találunk, az összes ülésnél állítható a fejtámlák magassága. Frontális ütközéskor a pedálsor kiakad, csökkentve a sérülések esélyét. A két hátsó, szélső ülésen Isofix rendszerrel rögzíthetők a gyermekülések. Érthetetlen, hogy egy vadonatúj autótípus várhatóan legnépszerűbb motorváltozatában a két első légzsák felárért sem toldható meg oldal- vagy függönylégzsákkal.

A jó üléshelyzet igen közel áll az alsó középkategóriás kocsikban megszokotthoz. Ergonómikus testhelyzetben vezethető az autó, a kormány és az ülés magassága állítható. Egyterűs mércével meglepően jó az áttekinthetőség előre, magas emberek látják a motorháztető felét. A Verso elnevezés az angol versatile (sokoldalú) szóból származik. Ezzel az autó variálhatóságát hangsúlyozza a Toyota, amit megerősít a tesztelt változat öt kivehető hátsó ülése. Az ülések ki- és beszerelése kissé nehézkes, bár a tapasztalat azt mutatja, hogy az egyterűek kínálta variációs lehetőségekkel csak ritkán élnek a tulajdonosok. Könnyítene az ülések átszervezésén, ha az ülések mindkét oldalán volna kar előredöntésükhöz vagy kiszerelésükhöz a Ford Galaxyhez hasonlóan. A székek nem nehezebbek az átlagosnál.

Teljes bútorozottsággal 282 literes a csomagtér. Egy okos ötlettel a pótkeréknek a vezetőülés alatt találtak helyett, a padlószint alatt így 70 literes, szabályos formájú teknőt alakítottak ki a Toyota mérnökei. Mind az öt ülést kiszerelve 2422 literre nő az űrtartalom, ami akkora, hogy költözködéshez is elég lehet.

A belső tér formatervezése természetesen ízlés dolga, a vezess.hu tesztelőinek kivétel nélkül tetszett a titánutánzatú betét a műszerfalon és a két első ajtón. Szépek a króm kilincsek.

Az ülések formája kényelmes, magas emberek jobban örülnének hosszabb ülőlapnak. A középső sorban a középső ülés keskenyebb a többinél. A második sorban mindhárom ülés két helyzetben rögzíthető az eleve tágas lábteret megnövelve. Kényelmes, hogy a háttámlák a két hátsó sorban is négy fokozatban állíthatók. Egy kapcsolóval két fokozatban juttatható el a fűtés a hátsó üléssorokhoz. Középen és elöl igen tágas a fejtér, leghátra a lejtő tető miatt alacsonyabb utasokat érdemes ültetni.

Példás az Avensis Verso kiegyensúlyozott viselkedése kanyarban. Gyors fordulóban először gázelvétellel igyekeztünk kitapogatni jóindulata határait. Erős karosszériadőlésen kívül mással nem reagált, így a gumik csúszáshatárán hirtelen fékezéssel provokáltuk. Ilyen hajmeresztő vezetési hibát vétve sem tért le a kijelölt ívről. Jó a rugózási komfort is, az egyenesfutáshoz hasonlóan. A kormányzás hangolása pont megfelelő egy méretes családi autóban. Nem kell túl sokat tekerni a volánon, ütközéstől-ütközésig 3,2-et fordul a kormánykerék.

A városból kiérve egészen szolidan, 90-100-nál nem gyorsabban hajtva öt literre esik a fogyasztás. Országúton lendületesebb tempóval 6,9 liter gázolaj a fogyott a tankból. Városban 7,8 literes átlagot mértünk nem „tesztautósan” járva a kényelmes egyterűvel. Hosszú utakon még a 7,4 literes tesztfogyasztással számolva is 810 kilométeres hatótávolság adódik, ami a nagyon kedvező fogyasztásnak, nem pedig az átlagos méretű, 60 literes tanknak köszönhető.

Álló helyzetből százra gyorsítva 12,5 másodperc telik el, amit nem ellenőriztünk, mivel ennek csekély jelentősége van a dízel családi autókkal szemben támasztott igények között. 180 kilométer/óra a gyári végsebesség, mi a 4000-es fordulathoz ötödikben tartozó 170 fölé nem kergettük a tesztautót. Jól működött a pontos, a rövid utakon kapcsolható sebességváltó.

A motor egyetlen hibája, hogy zaja a csendes üzemhez jó feltételeket biztosító közös nyomócsöves befecskendezés ellenére az utastérben is kimondottan erős. A zakatolás a bemelegedés után is megmarad. A hirtelen beállt reggeli fagyokban 3-4 másodperces izzítás után könnyen indult a motor. Jó ötlet, hogy alapjáratát az egykori kézi gázhoz hasonlóan manuálisan meg lehet növelni a bemelegedés előtt egy műszerfali gomb segítségével.

A 82,2 milliméteres furat mellett 94 milliméteres lökettel klasszikusan hosszúlöketű felépítést mutató erőforrás legkellemesebb tulajdonsága, kiemelkedő takarékossága mellett, hogy igen egyenletesen húz. Alapjáraton elég felengedni a finoman dolgozó kuplungot, a nem túlzottan hosszú áttételű váltóval nem hajlamos lefulladni az autó. 1800 és 3000 között jelentkezik a 250 Nm-es nyomatékmaximum. 1500 és 3500 között élénk gyorsításra ösztökélhető a közvetlen konkurensei jó részénél 80 kilogrammal könnyebb Toyota. A zöldkártya szerint 4870-es percenkénti fordulatnál lép működésbe a fordulatszám-határoló. Országúton vagy autópályán erőfitogtatásra nem, lendületes haladásra viszont mindenképpen alkalmas a 116 lóerős motor.

Nagyon tetszett, hogy a napellenzőre ragasztott matricával hasznos tanácsokat ad az importőr a turbófeltöltős motor élettartamának meghosszabbításához. Ezek az egyszerű és mindenképpen megfontolandó javaslatok alapjában véve arról szólnak, hogy ne hajszoljuk hideg motorral az autót, utánfutó vonatatásakor és nagy sebességű autópályás útról megérkezve ne állítsuk le azonnal a motort, hanem hagyjuk 30-120 másodpercig üresjárati fordulaton járni. Ez az idő elegendő a turbófeltöltő lecsengéséhez. A motor leállításakor azonnal megszűnik az akár 240 ezres percenkénti fordulatszámmal sűvítő turbó kenése, így „szárazon” lassul le a feltöltő. Az Avensis Verso jól áttekinthető műszerfala nem tartalmaz vízhőfokmérőt. Ehelyett egy kék vagy egy piros hőmérő jelenik meg szükség szerint. Fontos tudni, hogy a motorolaj körülbelül kétszer annyi idő alatt éri el üzemi hőmérsékletét, mint a hűtővíz.

Várhatóan ezen óvintézkedések be nem tartásával is hozza a Toyotákra jellemző különleges megbízhatóságot az Avensis Verso D-4D. Gazdaságossága öt üléssel megrendelve, a kategóriában alacsonynak számító, 6 960 000 forintos alapárral javul tovább. Hét üléssel 7,7 millió forintot kérnek tesztautónkért, ami alacsonyabb a legtöbb konkurensnél. A bő hét literes átlagfogyasztás teszi fel a pontot az i-re. A rá jellemző harmóniának köszönhetően a kényelmes és gazdaságos dízel Avensis Versóról lehetne mintázni a családi autók szobrát.

Teszt: Toyota Avensis Verso D-4D – A család barátja 23