Teszt: Volkswagen Passat Variant TDI Comfortline - Nem öregszik
Máig emlékezetes minőségi ugrást jelentett a negyedik generációs Passat bemutatása 1996 őszén. A jelenlegi Audi A6-tal közös padlólemezre épülő autó minőségérzete merőben újat hozott a középkategória tömegautói között. Az ujjal benyomható puhaságú műanyagok, a csillapítottan csukódó kapaszkodók, a három kárpitozott tetőoszlop, a krómhatású védőcsík a Variant csomagterében, az egészen szűkre vett illesztési hézagok és a késleltetetten kialvó belső világítás adta előny mára sem olvadt el teljesen. A látható és tapintható minőségben a Passat gyártásának hatodik évében is a kategória élvonalában van. Az ajtók megbízhatóságot és biztonságot ígérő hanggal záródnak, az összes tárolóhely alján gumitálca található. Ez megkönnyíti a takarítást és elejét veszi a zörgéseknek. Rossz úton nincs dübörgés, csörömpölés vagy zörgés az utastérben. Ez annak is köszönhető, hogy igyekeztek minél nagyobb elemek használatával csökkenteni az illesztések számát.

A Passat erősen lopásveszélyeztetett típus, ezt a keserű családi tapasztalat is mondatja a sorok írójával. Ennek ellenére a legtöbben mégis újra Passatot vesznek ellopott autójuk helyett. Mégis miért? Például azért, mert árkategóriáján belül kiemelkedően nagy presztízst tulajdonítanak neki az emberek, amit sokan szeretnek. Szerepet játszik ebben, hogy a Passatban ott is igényes megoldásokat alkalmaznak, ahol a spórolást a legtöbb tulajdonos, összehasonlítási alap híján, nem venné észre. Ez természetesen jogos bizalmat ébreszt a termék minőségében.

A 2000 őszi modellfrissítés jót tett az autónak. A krómdíszítések révén elegánsabb lett a külső, a futómű kényelmesebbé vált, a dízelmotorok járása jóval kulturáltabb lett. A jelek szerint kiváló fejleszthetőségi tartalékokkal megáldott 827-es Volkswagen-Audi motorblokk 130 lóerős dízelváltozata dolgozott tesztautónkban. 1896 köbcentiből 310 Nm-es nyomatékot és 130 lóerőt hoznak ki. Ez literenként 163,5 Nm nyomatékot és 68,5 lóerőt jelent. Ennél többet házon belül csak a 150 lóerős, 320 newtonméteres nyomatékot leadó változat tud, amelyet a Golf GTI-be és a Seat Leónba szerelnek be.

Kis fordulaton gyenge a motor, 1400 alatt könnyen lefullasztható. Óvatosan vett fekvőrendőrök után vagy egyesbe kell tenni a váltót, vagy kettesben kell csúsztatni a kuplungot. Alapjáraton kettesben nem viszi el a motor az üresen másfél tonnás kombit. 1800-tól már élvezetesen húz, 2400-tól pedig kimondottan repíti az autót a TDI. A tűzijáték 4000 fölött sem hal el, de ebbe a tartományba nem szükséges kipörgetni a motort. A jól tapadó téli gumik nedves úton hármasban is kipörögnek a turbó feléledésével.

Nem a Volkswagen kínált először közvetlen befecskendezéses dízelmotort, a Rover és a Fiat évekkel megelőzte ebben a német konszern TDI-úttörőjét, az Audit. Közismertté és elterjedtté viszont a Volkswagenekben vált ez a technika. A GTI-vel ellentétben a TDI rövidítést már levédette a Volkswagen konszern. A TDI ből a DI nem a töltőlevegő-hűtőt jelenti, hanem a közvetlen befecskendezés (direct injection) rövidítése. A névhez annyira pozitív asszociációk tapadnak, hogy sok használt dízelt annak ellenére TDI-ként próbálnak jobb színben feltüntetni, hogy kamrás motor van bennük.

A tesztautó motorján tényleg modellezni lehetne a közvetlen befecskendezéses turbódízelek előnyeit. Kiválóan húz, immunis a gázolajra, kiemelkedő élettartamot kínál.

Hasznos a váltóban a hatodik fokozat, sokkal harmonikusabbak a váltóáttételek, mint öt fokozattal volnának. A turbódízelek szűk hasznos tartományát általában hosszú sebességfokozatokkal próbálják ellensúlyozni, váltáskor így sokat esik a fordulatszám, akár vissza a letargikus tartományba. Ez elkerülhető hat fokozattal. A Passat Variant TDI jobban megy és kevesebbet fogyaszt, mint ötfokozatú váltóval. Autópályán 150-160-nal bő hat, tartós 180-as tempónál is alig hét liter körül fogyaszt az autó. Ehhez hasonlóan kitűnő a városi tesztautózással mért 8,3 literes átlag. Átlagos igénybevétel mellett ez utóbbi egy literrel lejjebb szorítható. Országúton nyugodt stílusban elérhető bő 4 literes fogyasztás.

Hidegen a tesztautó váltója nagyon nehezen vette az egyest. A fokozatok rövid utakon, határozott megvezetéssel kapcsolhatók. A váltóolaj bemelegedése után eltűnt az ellenállás az egyes útjából.

Városban, országúton valamint autópályán is egy bokamozdulattal leléphetjük a többi közlekedőt. A motor magasabb fokozatokban is megismétli az első három sebességben tapasztalt lelkesítő gyorsítást.

Hosszabb útra is egészséges üléshelyzet alakítható ki. Kényelmes a karos ülésmagasság-állítás, jónak ítéltük a kormány tengelyirányú és magasságállíthatóságát. Minden kapcsoló és gomb finoman működik, a műanyagok minősége kiváló. Mindannyian túl kicsinek találtuk a jobb oldali tükröt. Praktikus megoldás, hogy a tükrök kézzel behajthatóak. A krómhatású gyűrűvel körülvett négy kerek óra jól áttekinthető. A kék műszerfalvilágítás nem mindenkinek az esete. Van, akit kifejezetten zavar ez a tónus, másoknak fel sem tűnik.

Nagyon tágas az utastér. Hátul külön említésre érdemes az egyenes tető miatt igen bőséges fejtér. Pompás a lábtér, csak a hátul középen ülő kényelmét korlátozza erősen a magas és széles kardánalagút.

A középkategóriás kombik között átlagos a Passat Variant csomagtere és 555 kilogrammos terhelhetősége. A térfogat alaphelyzetben 495 liter, lehajtott ülésekkel kereken 1600. A poggyásztérben is jó a kidolgozás, a kialakítás igényes. Krómozott rögzítőfülekhez köthetők a csomagok, két fedeles oldalrekesz a kihasználhatóságot javítja.

A modellfrissítés óta sokkal harmonikusabban kezeli az úthibákat a Passat. A rugózási kényelem kellemes, a felfüggesztés a megfelelő finomsággal reagál a kátyúkra és a keresztirányú úthibákra is. Rossz útra letérve sem nyöszörgött a karosszéria, a csavarodási merevség szembeszökően jó. Jók az ülések: méretük magas emberek számára is megfelelő, a mindkét első ülésnél széria deréktámasszal hosszú úton sem fárad el az ember.

Kiegyensúlyozott menettulajdonságokat mutatott a tesztautó. Jámbor megbízhatósággal vette a gyors kanyarokat, élénk kormánymozdulatokra azonban könnyen túlkormányozottá vált. Mi örültünk ennek, az autó jellegéhez ez mégsem illik. Szerencsére magától stabilizálódik a Passat Variant, a túlkormányozottság nem ér el veszélyes mértéket. Jó a kezelhetőség, az ütközéstől – ütközésig 2,75-öt forduló kormánnyal precízen vezethető a kombi Passat. Helyesen választották meg a kormányerőket is.

6 973 000 forint a 130 lovas Passat Variant TDI listaára a tesztelt Comfortline kivitelben. Ez – főleg a felszereltséghez viszonyítva – jóval magasabb a közvetlen konkurenseknél (Renault Laguna Grandtour, Ford Mondeo Turnier, Peugeot 406 Break, Opel Vectra Caravan, Citroën C5 Break). A kényelmi extrák száma megfelelő, hiányzik viszont a széria manuális klímaberendezés. Alapfelszerelésként jár a nyolc hangszórós Gamma rádiósmagnó.

Jó a biztonsági felszereltség. A 2002-es modellévtől széria az ESP, a négy légzsák és a blokkolásgátló. Csupán egy év kilométer-korlátozás nélküli garancia jár az autóhoz. A Volkswagen márkanév garantálja a csekély értékvesztést, így a magasabb vételár egy része újraeladásnál megtérül. Az ESP-vel bővülő felszereltség miatt a rendelésre szállított, nem raktári autók ára 7 066 000 forint.

Aki gyakran sok száz kilométer tesz meg naponta, annak érdemes a Trendline kivitelt választania, mivel a sportos felszereltséggel széria sportülésekben 1500 kilométeres út is kényelmesen megtehető. A 130 lovas Passat Variant Trendline TDI ára csupán 10 000 forinttal magasabb a Comfortline-nál.

Teszt: Volkswagen Passat Variant TDI Comfortline – Nem öregszik 25