A VW szárnyai alatt eddig eltöltött 11 év alatt a mladá boleslavi cég termelése közel megháromszorozódott. A tulajdonosváltáskor 170 ezres mennyiség 2001 végére elérte a 462 ezret. A legújabb adat új értékesítési csúcsot is jelöl, mint ahogy az elmúlt hét év folyamatos növekedése is évről évre frissebb rekordokat szült. A növekedés elsősorban a külpiacokon zajlott, ezt mutatja az export arányának bővülése az 1991-es 30 százalékról a mai 80 százalék fölötti értékre. A legtöbb Skoda Németországba kerül, ahol tavaly 16 százalékkal több fogyott a cseh autóból. Lengyelország a visszaesés ellenére őrzi második helyét.
A Skoda a világ 70 országába jut el, és a célpiacok száma tovább gyarapszik. Tavalyelőtt az indián tolldíszes kocsik Ázsiában is feltűntek. Szingapúr után a következő, meghódításra váró piac Malajzia, Tajvan és India, ahol helyben összeszerelt Octaviákat és Fábiákat vásárolhatnak majd meg az indiai autósok. A cseh gyártóegységek mellett Lengyelországban és Boszniában is készülnek Skodák, és az elmúlt év végén Ukrajnában is megkezdődött az Octavia és a Fabia összeszerelése. Tárgyalások folynak a gyártás szentpétervári beindításáról is.
A siker receptje akár egyszerűnek is nevezhető: A Volkswagen és a Skoda párosította a kiemelkedő minőséget a megfizethető árral. A kelet-európai áron kínált VW technika először a Skoda Feliciában jelent meg, hogy az évekkel egyre nagyobb szerephez jusson. Az Octavia már a VW mérnökök által kifejlesztett platformra került, ahogy a Fabia is a VW A0 jelű padlólemezén osztozott a Polóval és a Seat Ibizával. Közben a minőség folyamatosan javult, amit a garanciaidők hosszabbodása is tükröz. Míg a Felicia csupán 6, az Octavia már 10, a Fabia pedig 12 év átrozsdásodás elleni garanciával került forgalomba.
A világgazdaság lassulása a Skodát sem hagyta érintetlenül. A mladá boleslavi üzem októberben, majd decemberben is több napra leállt, hozzávetőleg 7 000 darabbal csökkentve a termelés előirányzott mennyiségét. A kényszerszabadság ugyan nem volt az alkalmazottak kedvére való, ők mégis örülhettek, hogy jóval kevesebb napot töltöttek szükségpihenőn, mint sok, a nyugat-európai autóiparban dolgozó kollégájuk.
A Skoda sikerek másik oka éppen az alkalmazottakban rejlik. A cseh munkaerő jól képzett és jóval a nyugati bérszínvonal alatt keres. Egy átlagos spanyolországi Seat alkalmazott bére például négyszerese cseh kollégájáénak. A különbség még szembeötlőbb, ha a németországi fizetéseket hasonlítjuk össze a Skoda által kínált jövedelmekkel, amelyek pedig vonzóak az országhatáron belül munkát vállalók számára, nem beszélve a közel 1700 – lengyel, ukrán vagy szlovák- vendégmunkásról, akik még kevesebbel is beérik.
A Skoda sikerek kárvallottja az említett Seat. A Volkswagen platformstratégiájának nem kívánt mellékhatásaként házon belüli konkurenciaharc alakult ki, amelyben a Skoda elsősorban az árban hozzá legközelebb álló Seat rovására gyarapodott. A kannibalizáció megfékezésére a VW a haszonjárművek mellett két márkacsoportot hozott létre a konzervatív és a sportos márkák különválasztására. A Skoda a konzervatív Volkswagen csapatba, a Seat pedig a sportos Audi márkacsoportba került.
A márkák felosztását nem követi a kereskedések hasonló elvű átszervezése, azonban a tervek szerint csökkeni fog a konszern nyugat-európai kereskedéseinek száma. A csökkenés minden márkát, de leginkább a Seat szalonokat és a kisebb vidéki értékesítési pontokat érinti. A Skoda értékesítői tehát többnyire nyugodtan készülhetnek az újabb érdeklődők fogadására, akik idén a gyári remények szerint a legnagyobb Skoda, a Superb miatt is felkeresik a bemutatótermeket.
A Magyarországra áprilisban érkező csúcsmodell bevezetésének előkészületei már a 40 hazai kereskedésben és az importőrnél is folynak. A Passat meghosszabbított padlólemezére építkező limuzin bevezetésére az illetékesek szerint újfajta eszközöket is felvonultatnak, hiszen elsősorban a Skoda jelenlegi ügyfélkörén túl kell a leendő Superb tulajdonosokat keresni. A Porsche Hungáriánál érthető módon nem árultak el részleteket a tervekről. Ungi Kálmán, a Skoda Mentes és Társai Kft. értékesítési vezetője szerint a Skoda az elmúlt években folyamatosan új vevőket szólított meg, így nem lesz szokatlan feladat az új kategóriát jelentő Superb eladása sem, amely során az értékesebb Octaviákat lecserélni szándékozókkal és a konkurens típusok kevésbé márkahű tulajdonosaival is számolnak.