Paolo Cantarella a helyzet kilátástalanságával indokolta döntését. A hatalmas adóssággal terhelt Fiat négy éve veszteséges. Az elmúlt év 506 millió dolláros deficitje után az idei év első három hónapjában 395 milliós hiányt halmozott fel csökkenő forgalma miatt. A Fiat, Alfa Romeo és Lancia márkákat tömörítő cég piaci részesedése folyamatosan apad, és a negatív trend alól Olaszország sem kivétel, amely pedig a Fiat legnagyobb piaca. A hazai pályán elsősorban a francia márkák hódítottak el vevőket, de erősödött a Toyota és a Volkswagen is.
A lejtőre került vállalkozás rendbe tételére már Testore vezetése alatt radikális döntések születtek. Visszafogták a termelést, elbocsátásokba kezdtek, az elöregedett Bravo és Brava modellek piacára pedig bevezették a Stilo párost. Az új Fiat eddig azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a költségcsökkentés pedig nem bizonyult elégségesnek. Giancarlo Boschetti a Fiat Auto vezérigazgatójaként további kapacitás csökkentést és leépítéseket helyezett kilátásba és folytatta a megszorításokat a marketing költségvetés megnyirbálásával. A GM-Fiat stratégiai együttműködés keretében közös tető alá hozott beszerzés, és motor- illetve váltómű gyártás szintén segített lefaragni a kiadásokat. Újabb megtakarításokat hozhat az alaplemezek és alkatrészek együttes fejlesztése is, ez azonban csak hosszabb távon várható.
A további kézzel fogható, a szaldót javító eredmények beéréséig is fizetni kénytelen ugyanakkor adósságait a Fiat, amely az esedékessé vált törlesztések finanszírozására a hónap elején áthidaló hitelt szerzett. A 3 millió euró összegű hitelt hat olasz bank folyósítja, de valószínű, hogy külföldi pénzintézetek is csatlakoznak a cég likviditását javító lépéshez. A hitel jól jött a pillanatnyi gondok enyhítésére, azonban egyértelmű, hogy a Fiat talpra állításához alapos átalakításra van szükség.
Mind a Fiat, mind a General Motors részéről hallhatóak ezért olyan vélemények, miszerint – tekintettel a Fiat Auto állapotára – gyorsítani kellene a két konszern összeolvadását, előre hozva az időpontot, amikor az amerikai óriáscég felvásárolja a Fiat megmaradt 80 százalékát. Egyes források szerint már elkészültek a torinói vállalat átvételről szóló tervek, amelyek – a már a GM tulajdonában lévő – Opel és Daewoo modellpaletták harmonizálásának részleteit tartalmazzák. Amennyiben a Fiat is teljes egészében a GM-hez tartozna, a világ első számú autógyártójának számító cég Európában is élre kerülne, megelőzve a Volkswagent.
A ma még csak a találgatások szintjén szereplő korai átvétel ellen szólhat ugyanakkor, hogy a General Motorsnak Európában elég fejfájást okoz az Opel és a Daewoo rendbetétele, ezért egy harmadik veszteséges márka már könnyen a Rick Wagoner vezette cég torkán akadhatna. Wagoner még néhány hete is cáfolta a Fiat felvásárlásáról szóló híreket, ugyanakkor tény, hogy ellentétben a Daewooval kötött üzlettel, ahol a megállapodás elhúzásával jobb pozíciókat érhettek el, a Fiat esetében minél korábban kezdik meg teljes intenzitással egybeolvasztani a cégeket, annál kevesebbet vesztenek.