Tuning&Stereo Show Budapesten
Vannak az átlagos emberek, akiknek egy autóval kapcsolatban a vásárlás jelenti a legnagyobb problémát: melyik típust válasszam, milyen motor legyen benne. A fanatikus tuningolókban más kérdések merülnek fel. Nekik a szériaautó csak egy kezdetleges állapot, amely csak arra vár, hogy átalakítsák.

A kiállításon mind az autótuning, mind a hifi különböző irányzatai képviseltették magukat. Láthattunk low rider, Cult Society, hagyományos német és amerikai stílusban készült, illetve tökéletesen restaurált állapotban lévő autókat.

A hifiknél a multimédiáé volt a főszerep, de mellette természetesen jelen voltak audiofil kialakítású és hangnyomásversenyre épült gépcsodák is. Voltak régi visszatérő autók és új, eddig nem látott típusok. Belépve a csarnokba hangos, vesekő szétrázó mélyek fogadták a látogatót, amelyek csak erősödtek, ahogy a hifi demo autók felé haladtunk.

Elsőként több különlegesen átalakított, az amerikai álmot megtestesítő típust láthattunk, amelyek ezúttal is valószínűleg az osztrák Outcasts klub szerencsés tagjaié. A legtöbbet közülük teljesen egyedi fényezéssel láttak, hogy a tulajdonos még véletlenül se találkozzon hasonlóval. Erre annál is kisebb az esély, mert nem futnak tömegesen ilyen kiváló állapotú amerikai oldtimerek.

Kiállítottak egy különleges, hetvenes évekbeli Corvette Stingrayt, amelynek hatalmas kerekei sejtetni engedték a motortérben rejlő teljesítményt. Nem messze a Chevytől egy tökéltessen helyreállított amerikai kabriócsoda trónolt, amelynek csomagtartójába minden bizonnyal beférne egy Fiat Seicento.

A sort a modern időket képviselő Chevrolet pickup folytatta. Nagyon lapos, nagyon fekete volt, 120 kilós kigyúrt kopaszoknak a legjobb választás a show-ról. Ugyanebben a csoportban a vakuk állandó fényében állt a kiállítás talán két legszebb darabja, két gyönyörű low rider.

A lángnyelvekkel díszített 1950-es Mercury tetejét oly mélyre süllyesztették, hogy a vezető maximum ultrahanggal tájékozódhatna. Azt hiszem, Magyarországon kissé meglepődne a vizsgabiztos, ha egy ilyen autó jelentkezne műszaki vizsgára. Bár ennek a járműnek is különleges fényezése volt, de föl se ért a mellette álló, szintén top chop tetejű kabrióhoz. Arra ugyanis lövésnyomokat készítetett tulajdonosa.

A csarnok következő részén a nemzetközi tuningolók modelljei álltak. Az O.CT (Oberscheider Chip Tuning) ezúttal nem hozta el a méltán híres, 475 lóerős Audi RS4-esét, amelyet tavaly már láthattunk, pedig híre csak idén járta be a sajtót. Ám volt helyette Königseder optikás Golf közel 300 lóerővel és Porsche fékekkel. A kiállítás egyik legérdekesebb darabja volt az O.CT-nél megrendelhető hatalmas kerámia fék, amelynek előnyeit eddig a Porsche GT2 tulajdonosok élvezhették.

Az osztrák Competence Tuning is elsősorban a vezérlőelektronika átalakításával növeli az autók teljesítményét. A standjukon egy A8-as Audi állt, amelyen körülbelül 20 colos felnik voltak. Mellette egy sárga S4 várakozott. A cég foglalkozik versenyautók építésével is, ennek demonstrálására egy Citroen Saxo Kit Cart is elhoztak.

„Saját” autót is hozott a Volkswagen csoport autóira szakosodott osztrák cég, a Königseder. Legújabb üdvöskéjüket, az új A4-es kombit mutatták be Magyarországon. Már a piros színe is különleges megjelenést biztosított neki, ám az optikai megoldások még egyedibbé varázsolták. Az új elemeken a trapézformák domináltak, ilyen alakúak voltak az első légbeömlők, a kipufogóvégek, de a felnik nyílásai is. Mozgatásáról 210 lóerőre és 440 newtonméterre erősített V6-os turbódízel gondoskodik.

A JE-Design-nál is egy új A4-es átalakítás volt látható. Megvadított, sportos forma, hatalmas felni-gumi kombináció, tipikus németes megjelenés jellemezte az autót.

A MAE standján a férfiak első két kívánságára összpontosítottak: kitűnő autók és csinos csajok vártak a bámészkodókra. Egy W 215-ös, ezüst Mercedes CL-t és egy új fekete E-Mercedest hoztak el hozzánk a németek. Mindkettőre hatalmas felniket szereltek és leültetett karosszériával hangsúlyozták a keréktárcsákat. Azt pedig, hogy a nagyobb kerekek ellenére sem lettek gyengébbek a gépek, a falon elhelyezett plazmatévével bizonyították. Egy végtelenített filmen egy CL folyamatosan broadside-olt, tempósan, illetve egy helyben is. Minden bizonnyal azért Mercedeseken mutatja be felnijeit a MAE, mert egy Ford Focus tulajdonost nehéz lenne rávenni, hogy költsön 1 milliót a négy kerékre.

Eljött ismét az Inden Design is, akik ezúttal egy Mercedes C kombit és egy Porsche Boxstert hoztak magukkal.

Az SAP csarnok hátsó részében kaptak helyet a magyar tuningolók autói. Főleg turbómotorok átépítéséhez kínál kiegészítőket, illetve teljes rendszereket a BK Sportsline. Ennek megfelelően a kiállított autókat is e köré csoportosították. Tavaly még hifi demoautóként volt jelen az a fekete 4-es Golf, amely ezúttal a BK S. TDI tuningját mutatta be. 164 lóerő és 408 newtonméter igazán meggyőző adat. Ennek eléréséhez szükség volt új turbó és új töltőlevegő-hűtő beépítésére is. A Golf 19 colos felnijei továbbra is unikumnak számítanak ebben a kategóriában. Különleges volt az a kiállított Volkswagen Transporter is, amelynek 2,4 dízel motorját szintén erősebbre hangolta a BK S., de a turbós Lupo sem számít mindennaposnak.

Az RS Tuning által átalakított autók között volt olyan, amelyet már tavaly láthattunk, de kissé megújult erre az évre. Ilyen az a lila, 300 lóerős Ford Escort Cosworth is, amelynek motorterében valamint felnijein is az aranyat használták díszítőelemként. Ezen az autón idén már nem teljesen piros, hanem teljesen fehér hátsó lámpával találkoztunk.

Ismét láthattuk a 280 lóerős Calibra turbómotorral szerelt Astra kombit, amelynek a típustestvére is jelen volt egy Omega kombi személyében. Ez az autó is hemzsegett a különleges megoldásoktól. Extrém módon szélesített és ültetett karosszéria, 12 col széles felnik 295-ös gumikkal és króm minden mennyiségben: ez jellemezte a 3 literes, V6-os motorral szerelt autót.

Almazöld színével az RS standon egy Golf 4-es vonzotta magához az érdeklődőket. Módosították a motorháztetejét, nagyobb első és hátsó lökhárítókkal tették sportosabbá a kocsit. Eltüntették a jeleket és kilincseket az autóról, előre xenon, hátra pedig a Lexus IS-hez hasonló stílusú, az új divatot követő lámpa került.

A hifi standokon akár egy teljes rendszert összevásárolhattunk volna, mindenki kedvére válogathatott az erősítők, hangszórók, DVD lejátszók, mélynyomók között. A kiállított autók közül az már egyszerűnek számított, amelyikben csak egy TV illetve mélynyomó volt.

Természetesen ezeknél az autóknál már nem csomagtartóról, hanem inkább hifi tartóról beszélhetünk. Az összes hazánkban forgalmazott termék jelen volt Szerepelt a show-n a DLS, a MacAudio, a Pyle, az Impact, a Kicker, a Rainbow, az SPL Dynamics, a Helix, a Magnat, a Genesis, az RTO, a Clarion, a JVC, a Pinoeer Hertz stb.

A Macaudio külön színpadot állított fel, ahol karibi hangulat uralkodott. Pálmafák, táncos lányok, konga, mélynyomó emelő verseny dobták fel a standot. Az is fokozta a nyári érzést, hogy a cég a termékeit szörfdeszkákon állította ki.

A QautoHifi standjához egy félmeztelen hölgy vonzotta férfiakat, akinek felsőtestét egy testfestő dekorálta ki. Ezen a standon egy gyönyörű Subaru WRX STi állt a középpontban. Az autó mögött elhelyezett játékkonzollal egymás ellen versenyezhettek a vállalkozó szellemű látogatók a rali világbajnokság pályáin. A játék képernyői az Impreza csomagtartójába voltak beépítve.

A magyarok mellett természetesen volt külföldi hifis kiállító is, az osztrák Fofi személyében. Autóit, azt hiszem, egyszerűen a túlzás jelzővel lehetne leírni.