Múltba kacsintó formával és a legkorszerűbb technikával felvértezve a Thesis-szel nagyobb rangot szeretne kivívni magának a nemes olasz márka, mint amit a modellelőd Kappával sikerült.
A Thesis elsősorban érzelmi oldalról kívánja megfogni a vásárlókat. Belső terében igazi fabetét és meleg hangulatot árasztó bőrborítás kényezteti az utasokat. A barátságos utastérben megjelenik a gyapjú is, amely a régebbi Lanciákban is megtalálható volt. Az autó üléseinek kialakításában az olasz olimpiai csapat orvosai vettek részt, az ergonómia ezért kivételesen jónak ígérkezik.
A forma szintén az érzésekre hat. A Lancia Thesis előfutára a Dialogos tanulmányautó volt. Ezt az autót később II. János Pál pápának ajándékozta a gyár. A Thesis jellegzetes formai eleme az ötszögletű hűtőpajzs és a rombusz alakú első fényszóró. Az első lámpák alatti krómozott háromszög a fényszórómosó fúvókáját rejti.
A hátsó lámpák formája és technikája is különleges. A fényt nem izzók, hanem fénykibocsájtó diódák adják. Ha nem ég a lámpa, azonos színűek a lámpák, a sárga és a piros csík ilyenkor nem látható. A fénykibocsátó dióda 60 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt az izzóknál és a felvillanásához szükséges idő csak töredéke az izzószálas lámpákénak. 120-as tempónál ezért 5 méterrel hamarabb érzékelhető az előttünk haladó Thesis fékezése.
Műszaki szempontból a Thesis számos érdekes megoldást vonultat fel. Ezek egyike a Skyhook lengéscsillapító rendszer, amelyben a számítógép a kerekek elmozdulási sebességétől függően vezérli a lengéscsillapítást. A név talán onnan ered, hogy a tervezők szerint az autó olyan simán siklik, mintha egy kampón lebegne az égboltra függesztve.
A magyarországi bemutatón nem lehetett vezetni az autót, de a rásegítéses ajtónyitást kipróbáltuk. A kilincs megérintése után a legminimálisabb „erővel” nyitható az ajtó. Ha az akkumulátor lemerül, mechanikus gombbal is nyitható a zár. Ha nyitás után 30 másodpercen belül nem nyitják ki az ajtót, automatikusan bezár a központi zár, mint a tesztelt E-osztályos Mercedesben.
Érdekesség ezenkívül a nagyon kevés autóban megtalálható szellőztetett ülés, az ülésmasszírozó elöl és hátul, a kulcs nélküli indítás vagy a távolságtartó radar.
A Thesishez 11 hangszórós Bose autóhifit kínál a gyár. A rendszert egyedileg az olasz limuzinba tervezték, a komponensek kiválasztásához és optimális elhelyezéséhez több mint 1200 mérést végeztek a hifispecialista szakemberei. A rendszer hat önálló erősítőt tartalmaz, a műszerfal közepén is elhelyeztek egy 70 milliméteres hangszórót, amely még természetesebbé teszi a hangzást.
A csendes futás a kényelem meghatározó része. A Thesis ablakait 5 milliméter vastagságú üvegből készítik, a zörgéseket rendkívül merev karosszériával előzik meg. A szélzajokat háromszoros ajtószigetelés rekeszti ki az utastérből.
Az automatikus klímaberendezéssel három zónában is eltérő hőmérséklet állítható be. A legjobban felszerelt Thesisben vezető és az első utas mellett a hátul ülők is külön beállíthatják a hőmérsékletet, igaz, nem oldalanként. Ma még ritka, hogy a napsugárzás szögét és erősségét külön érzékelő figyeli. Csikorgó fagyban a programozható állófűtés melegíti fel az utasteret a motor beindítása nélkül, tűző napon pedig a tolótetőbe szerelt napelemek automatikusan szellőztetik az utasteret.
Három öthengeres és egy hathengeres motorral gyártják a Thesist. Ezek között az egyetlen dízelmotor egy öthengeres, 150 lóerős gép. Ennek a motornak a legkisebb a teljesítménye, 305 newtonméteres nyomatéka viszont nagyobb, mint a V6-os csúcsmodellé. A dízelmotor szabványos átlagfogyasztása nyolc liter 100 kilométeren.
A benzinesek között a kisnyomású turbóval szerelt 185 lóerős kétliteres gyorsul a legjobban. Ezzel a motorral 8,9 másodperc alatt ér fel nulláról százra az autó, a végsebesség 224 km/óra. A nagyobb hengerűrtartalmú, 2,4 literes szívómotor az előd Kappában is kedvelt erőforrás volt. A menetteljesítmények: 0-100-ra 9,5 másodperc, 217 km/órás legnagyobb sebesség.
A 170 lóerős motornál érezhetően többet tud a háromezres hathengeres. A V6-os motort az Alfa Romeo 166-ból vették át, de a Lanciában kicsit visszavették a teljesítményét. A 234 kilométer/órás végsebességre képes autó a gyári adatok szerint 20,6 litert fogyaszt városban. Érdekesség még, hogy ez a motor a 20 000 kilométerenként esedékes olajcserén kívül csak 100 000 kilométernél igényel átvizsgálást a platina elektródás gyertyák miatt.
Az aktív biztonságon javít a csak automata váltós Thesisbe megrendelhető Radar Cruise Control (RCC), amely 60 és 160 km/órás sebesség között biztonságos távolságban tartja az autót az előtte haladótól. Az RCC 40 kilométer/órára csökkenő sebességnél kikapcsol.
A Renault Vel Satis-ra nem csak koncepciójában hasonlít az autó, hanem abban is, hogy a rögzítőfék elektronikus. A Lancianál EPB-nek hívják a brake-by-wire rendszerű „kéziféket”. Megállásnál a fék automatikusan rögzíti az autót, de az első ülések közötti gomb megnyomásával kézzel is aktiválható az elektronikus rögzítőfék, amely a gázpedál megérintésekor kiold.
A passzív biztonságért is sokat tett a Lancia. Az első légzsákok mellett mind a négy ajtónál oldallégzsák védi az utasokat, természetesen a függönylégzsák is széria.
A Thesis értékesítése szeptemberben indul hazánkban, a konkrét típusok alapárát még nem közölte a vezérképviselet. Annyit tudni az autó áráról, hogy az alapmodell ára 11 000 000 forint lesz, a hathengeres csúcsmodellé pedig 15 millió. A különlegességekre fogékony vásárlók körében sikeres lehet az olaszos életművészetet és barátságos luxust kínáló autó.