Jaguar S-Type - Előkelőbb szépség
1998-ban a Jaguar talpra állásának egyik mérföldkövét jelentette az S-Type bemutatása. Ebben az időben még csak két típusból állt a kínálat, az XJ limuzinból és az XK8 kupéból illetve kabrióból. Az S-Type volt tehát a harmadik sorozat, de három modellel még mindig nehéz a túlélés. A Jaguar ezért két évvel az S-Type után újra lefelé bővítette a palettát. 2000 őszén debütált az X-Type, amelynek belső tere már nem az amerikai ízlésvilágnak hódolt.

Az 1998-óta gyártott Jaguar S-Type külsejétől általában el vannak ragadtatva az emberek, de a Lincoln LS sorozattal közös alapokra épülő autó belső tere anyagaiban és főleg formatervezésében elmaradt a Jaguaroktól elvárható színvonaltól.

A modellfrissítéskor ezen a kisebb X-Type műszerfalának átvételével segítettek, más téren viszont az S-Type is donor: ez volt az első Jaguar, amelynek műszaki elemeit más modellek is átvették a Ford konszernen belül. Az S-Type technikájával büszkélkedhet a Lincoln LS sorozat és az újjáélesztett Ford Thunderbird kabrió.

Az átdolgozást követően a kínálat részévé vált egy 2,5 literes hathengeres is. A magas fordulatszámra hangolt alapmotor 200 lóerős. Korábban is kapható volt a háromliteres V6-os, amely 238 lóerős maradt. Mindkét V6-osban fokozatmentesen állítható vezérműtengely javítja a nyomatékleadást. Főleg a kisebb motoroknak jön jól, hogy a karosszériamerevség 10 százalékos javulása ellenére az átdolgozással sikerült 50 kilogrammot lefaragni az autó tömegéből.

Egy felső középkategóriás autó tekintélyét erősen megnöveli, ha nyolchengeres motorokkal is gyártják. Nem véletlen, hogy nagyautóiban az Audi, a BMW és a Mercedes is évek óta kínál V8-as benzinest. A Jaguar limuzinba két nyolchengeres rendelhető.

Szívómotorként 298 lóerős a 4,2 literes erőforrás, kompresszorral 395. Ezek a modellek szériában hatfokozatú automata váltóval készülnek, így az új hetes BMW után a Jaguar S-Type az egyetlen személyautó a világon, amely a német ZF hatfokozatú váltóját megkapja. Mindkét nyolchengerest leszabályozzák 250-nél.

Az S-Type R a sportlimuzinok elitjébe tartozik. Motorja 541 Newtonméteres nyomatékot ad le, ami irtózatos erő. Nulláról százra még a kötelező automata váltóval is 5,6 másodperc alatt gyorsul az R jelű sportváltozat.

Egyedül a Jaguarnál hagyományos Roots feltöltővel nem lehetett volna sportlimuzint faragni a megkapóan szép négyajtósból. A kovácsolt alumínium első lengőkar és az átdolgozott hátsó futómű minden fészliftes S-Type-ban megtalálható. Az R felfüggesztése feszesebb, a féket a Brembo szállítja, és a hátul 9,5 col széles felnik átmérője 18 colra hízott. Kívülről a dróthálóval takart hűtőrács és az apró hátsó légterelő különbözteti meg az alap S-Type-tól a sportmodellt.

A biztonságot ultrahangos ülésfoglaltság-érzékelő, első-hátsó fejlégzsák, két fokozatban nyíló első légzsák javítja.

A Magyarországon is kapható modellfrissítés utáni S-Type alapára hathengeres motorral 12,5 millió forint. A 395 lóerős sportváltozat 23 millió forintba kerül.

1998 őszén azzal a feladattal bocsátotta útjára felső középkategóriás autóját a Jaguar, hogy megduplázza a patinás brit márka eladásait. Az időközben eladott közel 150 000 autóval ezt a célt még túl is teljesítette az S-Type. Az autó fő vonzereje a szinte minden más autót felülmúló elegancia és szépség. A karosszérián szerencsére nem változtattak, a siker tehát továbbra is biztosnak tekinthető.