Szafari Rali: McRae győzött és rekordot döntött
A Szafari Rali három napja alatt Kenyában összesen 2484,71 kilométert kellett megtenniük a rali világbajnokság pilótáinak az elmúlt hétvégén. A három napra 12 gyorsasági szakaszt terveztek, melyek összhossza 1090,26 km lett volna. Afrikában nem csak az embert és gépet egyaránt próba elé állító hőség nehezítette a versenyt, hanem az időnként a pályára tévedő állatok, vagy a szemből érkező helyi autósok okoztak izgalmas és veszélyes pillanatokat a pilótáknak. Azért, hogy a pilóták időben értesüljenek a váratlan akadályokról, a csapatok helikopterei mindig a versenyzők előtt pásztázták az utat, és rádión értesítették a pilótákat a helyzetről. A második nap második szakaszát azért kellett törölni, mivel az időjárás nem tette lehetővé, hogy a helikopterek felszállhassanak.

Már az első nap első szakasza is sokak számára a futam végét jelentette. Freddy Loix kuplunghiba, Marcus Grönholm (Peugeot) motorhiba miatt adta fel a versenyt. A szintén Peugeot-t kormányzó Gilles Panizzi defekt miatt állt meg, de ő tudta folytatni a versenyt, akárcsak a kuplung hibával küszködő Petter Solberg is. A második szakaszon Armin Schwarz, a harmadikon Francois Delecour esett ki. Kisebb balesetet szenvedett Alister McRae a negyedik szakaszon, aki ennek ellenére folytatta a versenyt. Nem volt ilyen szerencsés azonban a Skodás Gardemeister és a Subarus Solberg, akik a verseny feladására kényszerültek.

Sorsdöntőnek a második, szombati nap ígérkezett, amikor is öt gyorsasági szakaszt kellett teljesíteniük a pilótáknak, melyek közül a másodikat törölték. Az első napot az élen záró Makinennek rosszul kezdődött a szombati nap, ugyanis gondjai akadtak az egyik kerékfelfüggesztéssel, és összetettben visszaesett a hatodik helyre. A vezetést Colin McRae vette át, akit az sem zavarta, hogy egy kóbor madár betörte a szélvédőjét. Makinen a hetedik szakaszon sem volt szerencsés, mivel defektet kapott és hasonlóan járt Sainz is. Ekkor azonban még mindketten tovább mentek. A következő szakasz azonban sokak számára végzetesnek bizonyult. Kenneth Eriksson egész jól ment a Skoda Octaviával, összetettben a negyedik helyen volt, amikor problémája akadt az összkerékhajtási rendszerrel, így kénytelen volt feladni a versenyt. Nem járt jobban az idén amúgy sem remeklő Subarus Makinen, akinek ismét a kerékfelfüggesztéssel akadt gondja, ám ez most javíthatatlannak bizonyult. Szintén a nyolcadik szakaszon adta fel a verseny Carlos Sainz és Richard Burns is. Burns száz méterre a szervizpont előtt elásta magát a homokban, és sehogy sem tudott szabadulni a homok fogságából. Hiába próbálták kiszabadítani az autót, a pilóta és a navigátor nem boldogult. A korábbi világbajnok Burns az idegi megterhelés és a vereség hatására sírva fakadt.
A második nap végén McRae úgy állt az élen majd’ két és fél perc előnnyel Rovanpera előtt, hogy egyetlen szakaszgyőzelmet sem könyvelhetett el a második napon.

A zárónapon már csak három gyorsasági szakaszon kellett végigmenniük a versenyben maradt pilótáknak, noha a három szakasz összhossza elérte a 273 kilométert. McRae az első szakaszon még padlóig nyomta a gázt, így akkora előnyre tett szert, hogy Rovanpera is hamar belátta, jobb a biztos második hely. McRae előnye a végén 2 perc 50 másodpercre nőtt. Harmadik helyre a Citroen egyik pilótája Radstrom futott be. A Citroen másik autója is versenyben marad. Bár Loeb autója megsérült a 11. szakaszon, a francia pilóta összetettben ötödik helyre hozta be az eddig csak aszfalton remeklő Citroen Xsarát. Negyedik lett az észt Marko Martin Forddal, hatodik pedig Panizzi Peugeot-val. A hetedik helyen befutó Roman Kresta még értékes pontokat hozott a Skodának.

Kenyában aratott győzelmével Colin McRae 25. WRC-s győzelmét könyvelhette el, amivel rekordot állított fel. McRae győzelme azt is jelenti, hogy összetettben már csak hét ponttal van lemaradva a tabellát vezető Grönholmtól.

A következő világbajnoki ralifutamot augusztus 8 és 11 között rendezik Finnországban.

1 C. McRae
Grist
Ford Focus WRC 7h58’28″0 120.7 km/h
2 Rovanpera
Pietilainen
Peugeot 206 8h01’18″9 + 02’50″9
+ 02’50″9
3 Radstrom
Giraudet
Citroen Xsara 8h17’06″6 + 18’38″6
+ 15’47″7
4 Martin
Park
Ford Focus WRC 8h19’56″0 + 21’28″0
+ 02’49″4
5 Loeb
Elena
Citroen Xsara 8h20’16″1 + 21’48″1
+ 00’20″1
6 Panizzi
Panizzi
Peugeot 206 8h33’09″0 + 34’41″0
+ 12’52″9
7 Kresta
Tomanek
Skoda Octavia 8h53’06″1 + 54’38″1
+ 19’57″1
8 Kankkunen
Repo
Hyundai Accent 9h09’59″5 + 1h11’31
+ 16’53″4
9 A.Mcrae
Senior
Mitsubishi Lancer 9h15’41″2 + 1h17’13
+ 05’41″7
10 Singh
Oh
Proton 27’55″2 + 2h29’27
+ 1h12’14
11 Stohl
Wikus
Mitsubishi Lancer 3h12’33″3 + 5h14’05
+ 2h44’38
12 Chauhan
Gitau
Subaru Forester 4h29’53″3 + 6h31’25
+ 1h17’20

A világbajnokság állása

Pilóták
Marcus GRONHOLM (FIN) 37
Colin MCRAE (GB) 30
Carlos SAINZ (E) 23
Gilles PANIZZI (F) 21
Richard BURNS (GB) 19
Harri ROVANPERA (FIN) 18
Petter SOLBERG (N) 15
Tommi MAKINEN (FIN) 14
Sébastien LOEB (F) 8
Philippe BUGALSKI (F) 7
Marko Martin (EST) 7
Thomas RADSTROM (SUE) 4
Alister MCRAE (GB) 2
Toni Gardemeister (FIN) 2
Kenneth ERIKSSON (SUE) 1

Csapatok
PEUGEOT 83
FORD 69
SUBARU 35
SKODA 8
MITSUBISHI 7
HYUNDAI 6