Az első szériás Mazda MX-5 még bukólámpával készült, ám 1997-ben a típusváltáskor normál kialakítású lámpákat kapott az autó. 2000-ben kisebb ráncfelvarráson esett át az autó, az új orr-résszel jobban illeszkedik az MX-5 a Mazda új arculatába.
Háromféle motorral gyártják a roadstert, 1,6, 1,8, és 2 literes hengerűrtartalommal. Az 1991 köbcentis, 200 lóerős változatot Európába nem szállítják, nekünk be kell érnünk a 110 lóerős 1,6-ossal és a változó szelepvezérléssel gyártott, 146 lóerős 1,8 literessel. 1989-es bemutatása óta az MX-5 töretlen népszerűségnek örvend. Nemrégiben a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a világ legnagyobb példányszámban értékesített roadstere.
Az MX-5 tökéletes roadster, azaz hosszú orr, rövid far, alacsony építésmód, két
üléses utastér, kis csomagtartó, egyszerű kivitel jellemzi. Ehhez jön még pluszba a klasszikus orrmotor-hátsókerék-hajtás. Külsőleg leginkább a vetítőlencsés első lámpáiról, nagyobb és szögletesebb légbeömlőjéről ismerhető fel a legújabb MX-5. Hátul szinte észrevehetetlen a változtatás: immár nem sárga, hanem fehér az irányjelző bura.
Nagyon alacsony építésű az MX-5, mindössze 122 centiméter magas. Szinte a földre ülünk, amikor helyet foglalunk a vezetőülésben. Kissé nehézkes a be- illetve kiszállás, ha pedig a tető is csukva van, akkor még nehezebb az utasok dolga.
Roadsteresen meredekre állított szélvédővel készül a kis Mazda, aminek köszönhetően nem kerül a keret felső része túl közel az ember fejéhez. Nem mondtak le a megjelenés kedvéért az oldalsó kis függőleges merevítőkről, emiatt a szélvédő még rossz úton sem remeg be. A karosszéria rendkívül merev, nyoma sincs csavarodásnak, nyikorgásnak. Polírozott alumínium bevonatú dísz-bukócsöveket találunk mindkét ülés mögött, amelyek közé szélfogó hálót szereltek. Hála ennek az elemnek, felhúzott ablakokkal 130-cal is komfortosan autózhatunk.Ahogy az autó külseje, úgy a belső kialakítása is a sportosságot hangsúlyozza. A belső teret kerek formák határozzák meg. Ilyenek a szellőző rostélyok, a szellőzés-fűtés gombjai, a műszerfal órái és a vészvillogó kapcsolója is.
Az első generációhoz hasonlóan a legújabb változatban is króm szegély keretezi a kilométerórát és a fordulatszámmérőt. Utalva a sportautós jellegre, a benzintank és vízhőfok visszajelző mellett helyet kapott a műszerfalon a motorolaj hőmérsékletéről tájékoztató óra is. Erre szükség is van, mert a motort pörgősre hangolták, és ha nem akarjuk idő előtt elkoptatni a szerkezeti elemeket, nem árt, ha megvárjuk a padlógázzal, míg üzemmeleg lesz az olaj.
Csodák sajnos nincsenek, így az autó alacsony alapárárért sok mindenről lemondtak a gyártók. A tesztelt alapváltozatban nincs központi zár, se elektromos tükör, de még belső állítókarra sem futotta. A rádió önmagában árválkodik, a CD-ért, de még a magnóért is külön kell fizetni. A rádió jól szólt, még nyitott tetővel is győzte a menetzajt, a középsugárzó jó mélyeket produkált.
A kormány kissé nagy és az állítási lehetőséget is hiányoltuk, de a kormányszerkezet többi része javított a dolgon. Ahogy egy sportkocsitól elvárható, közvetlen reakciójú kormányzással vértezték fel az MX-5-öt. Kanyargós utakon van igazán elemében az autó. Nagyon kényelmes és jó oldaltartású sportülésekben foglalhat helyet a vezető és utasa. Kartámasz beépítésével nem kellett bajlódniuk a tervezőknek, ugyanis a kardánalagutat egyszerűen burkolattal látták el, ami jól ellátja ezt a feladatot. Billenő fedél alatt található az egymás mögött kialakított két pohártartó. Sajnos a vezető könyöke állandóan becsúszik a hátsó vájatba.
A kis utastér ellenére a tervezőknek elég sok rakodóhelyet sikerült kialakítaniuk. Pakolhatunk a méretes kesztyűtartóba, az ajtók oldalzsebeibe, valamint a középen elhelyezett kis rekeszbe is. A csomagtartó és a tanksapka nyitót is ebben a középső mélyedésben helyezték el. A sok apró rekeszre szükség is van, mert a csomagtartó elég kicsi, 144 literes. Egy kisebb sporttáskát azért magunkkal vihetünk.
A rövidke váltókar talán az autó legjobb eleme. Helyzete tökéletes, minimális úton, nagyon határozottan jár. Egyedülálló élvezetet nyújt minden váltás. Az embernek nem nagyon van módja a vezetőülésben fészkelődni, egyik oldalról az ajtó, másik oldalról a kardánalagút préseli. Mindez még sportosabbá teszi az érzést, a vezető mindig együtt él az autóval.Hosszában építették be az autó orrába a négyhengeres, 16 szelepes, 1,6-os benzinmotort. Ennek révén javult az autó súlyelosztása és a váltó is hátrébb kerülhetett, ami szintén jót tesz az egyensúlynak. A 110 lóerős maximális teljesítményt 6500-as fordulatszámnál adja le a motor, de a legnagyobb nyomaték (134 newtonméter) is 5000-nél jelentkezik. Már ezek az adatok is elárulják, hogy a motort pörgősre tervezték. Igazán 4500 felett van elemében az erőforrás, ettől a határtól a hangja is megváltozik. Már csak ezért is érdemes lehajtott tetővel autózni, nagyon szép szólamokat játszhatunk a gázpedállal.
Igazi élményautó a Mazda roadstere. A hátsókerék-hajtás előnyeként forszírozott helyzetben akár bródszájdolhatunk is, miközben az autó mindvégig uralható marad. Minden esetben nagyon jól fogja az utat az MX-5. Az alacsony súlypontú és sportos futóművű autóval igen gyors kanyarsebesség érhető el.
Nagyvárosi csúcsforgalomban az MX-5 nem használható igazán jól, mivel nehezebb nyomon követni a forgalmat. Igazi lételeme az országút, de természetesen partner a lassú nézelődős autózásban is.
Még nagyobb sebességnél is kényelmesebb nyitott tetővel autózni, mert a vászontető 120 felett igen zajossá válik. A tetőt egyébként nagyon egyszerűen a vezetőülésből kézzel nyithatjuk. A szélvédőkeret két oldalán lévő zárakat oldjuk, majd egyszerűen hátrahajtjuk a tetőt. A feladat nem vesz igénybe 10-12 másodpercnél többet, ezután már csak a védőponyvát kellene a helyére illeszteni, ám ez nem mindig szükséges.Mindig a középpontban lehetünk ezzel az autóval, az autós társak ugyanúgy megbámulják, mint a gyalogosok. A férfiaknak és a hölgyeknek egyaránt tetszik az autó. Ha valaki „barátnőhiányban” szenved, egy ilyen autó azonnal megoldja a problémát, aki meg mégis egyedül marad, vigasztalódjon azzal, hogy az MX-5 páratlanul nagy vezetési élményt ad.