A Nissan megbízható, takarékos, jó kidolgozású, de teljesen közömbös megjelenésű autóiról volt eddig híres. Olyan autót talán még nem sikerült alkotniuk, mely után az utca embere tátott szájjal fordult volna meg. Az új Primera most ilyen.
Az átlagautók közül azonnal kitűnik a Primera orr-része, mely a hűtőráccsal ugyan magán hordozza a jellegzetes Nissan jegyeket, ám az átlátszó bura mögé ültetett sokszögletű első lámpáival az összhatás mégis teljesen egyéni. Amikor két évvel ezelőtt a Nissan bemutatta a Primera előfutárát, a Fusion tanulmányautót, szinte senki sem gondolta komolyan, hogy egy japán gyártó ilyen újszerű karosszériával piacra mer dobni egy családi autót.
A Primera karosszéria nem csak szemből feltűnő, igen sajátos a profilja is. Úgy érezni, hogy a lendületes ív az első lökhárítótól töretlenül fut át a hátsóig. A belső formák is harmonizálnak a különleges külsővel. A középkonzol szimmetrikus, a műszereket középre helyezték. A műszerfal szépen fordul át az ajtókra is. Érdekes és elsőre kényelmetlennek tűnő megoldás, hogy az első ajtók könyöklője előrefelé lejt.
A belső tér legmegkapóbb részlete a szinte vízszintesen álló középkonzol, melyet helyesebb volna talán pultnak nevezni. Tehát a pult közepén egy közel 15 centi átmérőjű kijelzőé a főszerep. Az olcsóbb változatokban a monitor fekete-fehér, tesztautónkban színes képet mutatott. Ez a kijelző jeleníti meg a hifirendszer és a szellőzés aktuális beállításait.
Mivel az egész művelet menürendszerben történik, a középkonzolon kevesebb gombot kellett elhelyezni. Emiatt azonban előfordul, hogy amit más autóban egyetlen gombnyomással elvégezhetünk, azt az új Primerában csak kettő vagy három kattintás után érjük el. A fontosabb műveletek természetesen közvetlen gombot kaptak, így például a klíma hőmérsékletét vagy a rádió hangerejét a menü használata nélkül beállíthatjuk.
A középre helyezett kijelző másik feladata, hogy a tolatókamera képét mutassa. A kamerát a hátsó rendszámtábla fölött helyezték el, így a rendszám keretét speciálisan kellett átalakítani, hogy ne zavarja a felvételt. A kamera csak a lökhárító középső részét látja, a sarkokat pont nem, így leginkább az akadályra merőlegesen tolatva vesszük hasznát.
Járdához parkoláskor elég jól kicentizhető a mögöttünk lévő autó, de olyankor is áldásos a kamera tevékenysége, ha beton virágláda vagy egyéb alacsony tárgy van útban tolatáskor. A központi kijelző a rükverc kapcsolásakor, automatikusan vált át a kamera képére, és ha más sebességbe rakjuk a váltót, azonnal visszaáll az eredeti funkciójára.
Az új Primera utastere meglehetősen tágas, bár ebből a szempontból elődje sem szerepelt rosszul. A hátsó üléssorban is nagy a lábtér, így magas vezetők mögött is jócskán van még hely. A fejtér a hátsó sorban a kombiban igen nagy, elöl viszont zavaró, hogy a 190 centi körüli vezető feje búbja súrolja a plafont. Kellemetlen még az is, hogy apró tárgyaknak, például egy mobiltelefonnak vagy egy félliteres üdítőnek nehéz olyan helyet találni, ahol kézre esne. A kombi Primera csomagtartója 465 literes. Formája alapján az új Primera Wagon már végleg kilépett a zöldséges kombik táborából, így ez az érték elfogadható.
Tesztautónkba 2,2 literes turbódízel motort szereltek, ugyanazt, amit a Nissan X-Trailbe is. A különbség a két motor közt, hogy a Primera turbófeltöltője változó geometriájú, míg az X-Trailé fix. Így a Primera 126 lóerős motorja 10 lóerővel erősebb a terepjáróénál.
A változó geometriájú turbófeltöltő előnye az alacsonyabb fordulaton ébredő nyomaték. Ennek ellenére a dízel Primérát lomhábbnak éreztük, mint az X-Trailt, pedig papíron a Primera nem megy rosszul, százra 10,9 másodperc alatt gyorsul, végsebessége pedig 198 km/óra. A gyorsulás alacsony fordulaton nehézkes, aztán úgy 2200-as fordulat körül már megjön az erő, de nem érdemes túl korán felkapcsolni, különben újra az álomhatár alá esik vissza a motor. Valószínűleg a hosszúra áttételezett váltó sokat levon a 280 Nm-es nyomaték érzetéből. Dízel autó váltójánál nem nagy szám, hogy ötödikben 130 km/órás sebességnél 2700 körül jár a fordulatszámmérő, ám a Primerában ott a hatodik is. Ekkor ugyanilyen sebességnél mindössze 2200-at fordul percenként a főtengely.
A hosszú váltóáttételezés hátránya a sűrűbb kapcsolgatási igény és a lomhább menetteljesítmény, előnye viszont a kedvező fogyasztás. Átlagos stílusban, főként városban használva az autót, 9,5 literes fogyasztást mértünk. Autópályán és országúton járva viszont már tényleg jó érték adódik, 6-7 liter gázolajból simán ki lehet jönni 100 kilométeren.
Az autó vezethetősége jó, főként autópályán és országúton élvezetes. Előzés vagy emelkedő előtt azonban kivétel nélkül mindig vissza kell kapcsolni. A váltás nem túl élvezetes a hatfokozatú váltóval, mivel a kar ugyan határozottan jár, de középtájt akad. A Primera ívmeneti viselkedése kiváló, eltúlzott sebességnél gázelvételre épphogy megindítja a hátulját, csak azért, hogy aztán visszataláljon a kijelölt ívre.Városban kényelmesen rugózik az autó, de a nagyobb úthibákon a 16 colos felnikkel
nagyokat zökkent.
Az új Primera alapára kombi karosszériával és 1,6-os benzinmotorral 5 350 000 forint. A tesztelt Primera Wagon a 2,2-es dízelmotorral Acenta kivitelben 8 120 000 forintba kerül. Az első hallásra igen magas áron enyhít, hogy ez egy bőségesen felszerelt modell. Már az alapváltozat is igen gazdagon felszerelt, hiszen széria az automata légkondi, a négy elektromos ablak, a blokkolásgátló és a hat légzsák, az tesztautónkban pedig ezek mellett bőrkárpitozás, elektromos ülésállítás, tolatókamera, xenon fényszóró és 16 colos könnyűfém felni is volt.