Teszt: Citroën Xsara Picasso HDi SX Exclusive - Gáláns családtag Citroën Xsara Picasso HDi SX Exclusive
A magyar piacon igen népszerű a Xsara Picasso. Ebből a típusból az idei első félévben 1147-et adtak el, míg a fő konkurens Renault Scénic-ből 695 darabot. Az említettek mellett a Mazda Premacy-val, Toyota Corolla Versóval, vagy a hétüléses Opel Zafirával jellemezhető kategória autói továbbra is nagyon kedveltek. A Citroën kis egyterűje idén lesz három éves, tehát pályafutása első felét sem érte el.

A Xsara Picasso formaterve a négy oldalablakkal és öt tetőoszloppal eredeti. Izgalmas formái szerencsére nem mentek a praktikum rovására. A belső térben lendületes műszerfallal és sok jó ötlettel próbálták kompenzálni a legfeljebb közepes anyagválasztást és a tesztautón gyengének talált kidolgozási minőséget. A váltókar alól tárolórekesz hajtható ki, az első ülések támláján asztalka vár az utasokra, a csomagtartóban összecsukható kézi kocsi könnyíti meg a bevásárlást.

A kormány huzata bőr, de minősége nem az igazi. A bőrökkel nincs szerencséje a Citroënnek, legalábbis a Xsara Picasso SX Exclusive esetében nem volt, mivel a feláras bőrülés tapintásra és látványra sem volt meggyőző. Érdemes a széria szövethuzattal megelégedni.

Végtelenül jó megoldás, hogy a két első ülés között hátra lehet lépni. Képzeljük el, hogy a kisbaba sír hátul és nincs hely megállni, hogy az édesanyja hátraüljön hozzá. A sírás marad és mindenki ideges lesz, a Xsara Picassóban pedig egyszerűen hátraléphet az egyik szülő a kisgyerekhez.

Kanyarban a magas súlypont ellenére nagyon stabil az autó, hirtelen irányváltoztatáskor sincs benne semmi rosszindulat. A kormányzás könnyű és nyúlós, pontatlan.

A rugózási kényelem kitűnő. Rossz minőségű országúton is könnyedén siklik a francia egyterű, városban hasonlóan jól teljesít a remek úthiba elnyelő képességű futómű.

Az üléshelyzet egészséges, átlagos testmagaságúaknak mind az öt önálló ülésben kényelmes utazni. Aki nagyra nőtt, rövidnek találja az első ülőlapok hosszát, az ülések formája viszont jó. Hátul a három önálló ülés kényelme és mérete is azonos, a két szélsőn is jó a fejtér, középen még bőségesebb.

A műszerek középen kaptak helyet, így a vezető előtt felszabadult helyet egy kisebb polccal hasznosították. A műszerfal hiányossága, hogy nem tartalmaz fordulatszámmérőt, ami egy szűk tartományban húzó turbódízel motornál fontos volna. A másik problémánk a digitális sebességmérő volt, amely olcsó a gyárnak, de ez a spórolás az állandóan változó, gyorsításnál-lassításnál késedelmesen tájékoztató műszer miatt keserű pirula a tulajdonosoknak.

A másodszorra kipróbált Picassóban elegánsabbnak találtuk a műszerfali műanyagokat, mint a tavaly nyáron teszteltben. A kellemes látványt nyújtó műszerfal hibája, hogy napsütésben bántóan tükröződik a szélvédőben, főleg fasorban hajtva zavarja a kilátást. A Xsara Picassóra is jellemző az összes eddig kipróbált egyterűben tapasztalt rossz áttekinthetőség. Az igen rosszul átlátható orr-rész jóval nehezebbé teszi a parkolást.

A váltó hosszú úton kapcsolható, de nem kell hozzá sok erő. A fokozatok elosztása jól sikerült, a választott áttételekkel kis terheléssel jól megy az autó és fogyasztása is kedvező.

A 90 lóerős dízelmotorral a gyorsulás és a végsebesség családi használatra teljesen kielégítő. A motor jó tulajdonsága a rugalmasság és a bemelegedést követően finom járás. A KKK turbófeltöltő maximálisan 0,95 baros nyomással tölti a hengereket.

Indulásnál figyelni kell a kuplung csúsztatására, mert a motor az ismerkedési periódusban könnyen lefullasztható. Amíg a turbó nem szállít elég levegőt, egyesben is alig gyorsul az autó. Fordulatszámmérő nincs, mi úgy saccoltuk, hogy 1800-2000-es fordulattól élénkül fel a Picasso mozgása. Ekkortól városban és országúton is jól gyorsul. A végsebesség gyári adatok szerint 175 kilométer óránként, ami egy ilyen jellegű autótól bőven elég.

A fogyasztás igen alacsony. Városban 7,7 liter volt, országúton 5,3 és 6,5 liter között fogyasztott az autó a tempótól függően. A Xsara Picasso akkor sem zabálja gázolajat, ha valaki padlógázzal hajszolja. Egy kollégánk Pesten ráállt a gázra, Pécs határában elvette, majd ugyanez volt a program hazafelé. A motor minden erőtartalékát kihasználva sem evett többet a kocsi 7,2 liternél.

Az SX Exclusive kivitel alapára 5 100 000 forint, ami mindenképpen értékarányos. A bőrüléses tesztautó ennél fél millióval többe kerül, de ez a kiadás véleményünk szerint szívfájdalom nélkül elkerülhető. A felszereltség szenzációs. Alapáras az automatikus klíma, a kormányról vezérelhető CD-lejátszós magnó, a négy motoros ablakemelő, az elektromos tükörállítás, a három állítható hátsó ülés, a fedélzeti számítógép, a négy légzsák és a blokkolásgátló.

Teszt: Citroën Xsara Picasso HDi SX Exclusive – Gáláns családtag 29