A Daewoo Kalost tanulmányautóként többször is láthattuk. Először 2000 őszén Párizsban, majd a szériaközeli változatot idén tavasszal Genfben. A Lanos a Kalos nem közvetlen elődje a gyári megfogalmazás szerint, ami arra utal, hogy az 1997-ben bemutatott Lanos továbbra is gyártásban marad.
A karosszéria hossza 388, szélessége 167, magassága 149,5 centiméter. Kívülről nem tűnik fel, de a Kalos jóval magasabb a kisautók átlagánál, a Renault Cliónál például 7,8 centiméterrel. Hosszúnak számít a 248 centis tengelytáv is.
A Kalos tetszetős formája az Italdesign stúdió munkája. Giorgetto Giugiaro stúdiója felelt a belső formatervért is, amely szintén jól sikerült. A műszerfalon és az ajtókon a Matiznál már sikeresnek bizonyult kerek formák adják meg az alaphangot. A mindenhol kemény műanyagból szabott műszerfal nem bántóan olcsó, kidolgozása elfogadható. Az órák ízlésesek, elsősorban Seat modellekre emlékeztetnek.
A helykihasználás jó. Elöl kényelmesen elüldögélnek magasabb utasok, hátul szintén meglepően tágas az üresen nagyjából 1000 kilós Kalos. A bőséges hátsó térkínálat ára a csomagtartó szűkössége. Gyári adatok szerint csupán 175 literes a csomagtartó. Az osztottan lehajtható ülésekkel ez 735 literre bővíthető. A teherbírás már jó, a szériában négy oldalajtós kocsi 495 kilogrammal terhelhető. Az ötajtós mellett lépcsős hátú Kalos is lesz, amelynek csomagtartója az előzetes adatok szerint 320 literes.
A nemzetközi bemutatón vezetett modell SX felszereltségű volt, motoros tükörállítással. Nagyon praktikusan csak a nehezen elérhető jobb oldali tükör kapott elektromos állítást, mint régen a kockatükör a W 124-es Mercedes limuzinban. A bal oldali külső tükör kézzel állítható. Tetszett a műszerfal bal szélén kialakított nyílás, amelyben a parkolójegy vagy a hitelkártya tartható. Ötletes megoldás, hogy az első fejtámlák sínje mellett apró kampóra akaszthatók a szatyrok. Ki mondta, hogy csak egyterűkben lehet lehajtható asztalka az első ülés hátán? A Kalos SX-ben a jobb első ülés támlájáról hajtható ki egy apró asztal.
A pedálok régi ismerősök a D sorozatú Kadettből vagy az Ascona C-ből, jó volt őket hosszú idő után újra látni. A pedálok nem igényeltek nagy erőt. A váltó kapcsolhatósága legfeljebb átlagos, főleg hármasból kettesbe visszahúzva akadozott a kar.
A sebességfüggő szervokormány hangolása jó. A kategóriatársainál magasabb autó könnyen vezethető. A lágy rugózás ellenére jó volt húzósabban venni az országúti kanyarokat, a kiskocsi élvezhetően stabil volt, gázelvételre sem akart kifarolni. Hasznos a csekély fordulókör, amelynek átmérője 9,78 méter. A zajszigetelő segédkeretre szerelt futóműben elöl McPherson rugóstag, hátul torziós rudas felfüggesztés található.
A könnyen vezethető autó meglepett bennünket kényelmével és csendességével. A rugózás jól kezelte az úthibákat, amit a feláras, 14 colos könnyűfém felnikre szerelt peresebb gumik sem rontottak el. A fékek közepesen lassították az autót, adagolhatóságukkal nem volt baj.
A Daewoo hangsúlyozottan sok időt töltött a zajok és rezgések alapos csillapításával, ami már az első országúti kilométereken érezhető volt. 100-120-as sebességgel csendesen és kiegyensúlyozottan futott a Kalos, primitív zúgásnak-motorbőgésnek nyoma sem volt.
Városban kellően élénk az autó, amely kezdetben egyetlen, 1,4 literes motorral lesz kapható. Az 1399 köbcentis motor teljesítménye 61 kW/83 lóerő 5600-nál, legnagyobb nyomatéka 123 Nm 3000-nél. Gyári adatok szerint a Kalos 13,3 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből százra, végsebessége 170 km/óra.
A Kalos temperamentuma országúton és autópályán is bőven megfelel az átlagos igényeknek. A motor erős kihúzatásra igen hangos lesz. Ezzel párhuzamosan a gyorsulás is javul, de nem kell a 6300 körüli leszabályozásig forgatni a motort. Közepes és alacsony fordulaton is az elvárt lendülettel mozog a koreai kisautó. A gyári fogyasztási adatok szerint nem várható különösen alacsony fogyasztás a Daewoo újdonságától. Városon kívülre 6,5 litert ad meg a Daewoo, a vegyes fogyasztás 7,5 liter 100 kilométeren.
Érdekes adat, hogy a fejlesztés során 2,2 millió kilométert tettek meg a Kalos prototípusok. A Daewoo a biztonsági kísérletekre sem sajnálta a pénzt. Összesen 31 prototípuson és 39 előszériás autón hajtottak végre töréstesztet a számítógépes modellezésen túl.
A Kalos egy megalakulóban lévő cég terméke. A GM Daewoo Auto & Technology Company az idei év utolsó negyedévére kezd működni. A vállalat 42,1 százaléka a GM-é, 24,9 százaléka a General Motorshoz tartozó autógyártóké, a korábbi Daewoo Motor hitelezői pedig 33 százalékban részesednek a létrejövő cégből.
Az új vállalat messze nem a Daewoo teljes autógyártó kapacitását veszi át, hanem csak két dél-koreai és egy vietnami gyárát, a Puerto Ricó-i és hat európai importőrt. A GM Daewoo Auto & Technology Company-é a hollandiai központi európai alkatrészbázis és a Bupyon-i (Dél-Korea) fejlesztőközpont. Az új vállalat élére David Nick Reilly kerül, aki korábban a brit Vauxhall márka élén állt. A GM és a Daewoo között 1972 és 1992 között már volt együttműködés, ennek egyik terméke a hazánkban is futó Daewoo Racer/Nexia, az Opel Kadett E koreai változata.
A Kalos összességében egy kulturáltan működő, korrekt autó, ügyes részletmegoldásokkal, tágas karosszériával és megfelelő menetteljesítményekkel. Az autó tehát jó, sikere az ártól függ, ami a biztonsági és a kényelmi felszereltséghez hasonlóan jelenleg még nem ismert. Ami biztos, az a kétféle rendelhető felszereltség, SE illetve SX néven. A magyarországi forgalmazás legkorábban novemberben kezdődhet meg.