Az Audi A8-hoz hasonlóan az XJ karosszériája is teljes egészében alumínium, ami igen merev és könnyű karosszériát eredményez. A súlycsökkenés az acél kocsiszekrényhez képest 40 százalék. A biztonság és tartósság terén fontos eredmény, hogy az elődhöz viszonyítva az új XJ alumínium karosszériája 60 százalékkal merevebb.
A Jaguar szerint a sorozatgyártású autók között az ő luxuslimuzinjukhoz használtak először a repülőgépiparban hasznosított szegecseket és ragasztóanyagot a karosszériaelemek összeszereléséhez. Ez az autóiparban új technológia is nagyban hozzájárul az autó alacsony önsúlyához és tartósságához. Nem az alumínium az egyetlen könnyűfém a Jaguar vázában. A műszerfal keresztmerevítői a jóval drágább magnéziumból készültek, ami az alumíniummal megegyező szilárdságú, de annál 30 százalékkal könnyebb.
Egy Jaguar limuzin persze mit sem érne a sok műszaki újdonsággal, ha megjelenésében nem a klasszikus vonalakat sugározná, harmónikusan ötvözve azt a modern stílussal. Az övvonal jóval magasabban húzódik, mint az eddigi XJ modellekben és a kerekek is közelebb vannak a kocsi négy sarkához. A motorháztető rövidebb, de dizájnja nagyban hasonlít elődeihez. Az első szélvédő kevésbé meredeken ível felfelé. Az oldalanként két ovális fényszóró a klasszikus Jaguar stílust tükrözi. A hűtőmaszkot az 1968-as ős XJ-ről mintázták, modern stílusban. Az XJR sportmodell más hűtőmaszkot kap.
A kocsi belsejét elődjéhez képest nagyobbra és kényelmesebbre tervezték. A tervezőket az vezérelte, hogy a vezető és az utasok frissebben száljanak ki a Jaguárből, mint amikor beültek. Az új XJ belseje csupa kényeztető luxus, ami körülöleli a bent ülőket.
Minden irányban javult a térkínálat. Tágasabb a fejtér, a lábtér és vállmagasságban is több a hely az elődhöz képest. A felhasznált anyagok csakis fajtájuk legnemesebbjei lehetnek. Finom Conolly-bőr borítja az üléseket, az ajtók belső felét és a műszerfal tetejét, valamint a kormányt. A műszerfal kiviteltől függően különböző nemes fafajtákból készül. A műszereket, kezelőszerveket különösebb számítástechnikai ismeretek nélkül is könnyű használni.
Az XJ-ben elektromos motorok mozgatnak szinte mindent: az első, a hátsó üléssort, a kormányoszlopot, sőt még a pedálsort is. A modern kor igényeinek megfelelve olyan technika is beépítésre került az új XJ sorozatba, amely a vezető szóbeli utasításai alapján kezeli a légkondicionálót, audioberendezést, a telefont és a navigációs rendszert.
Az XJ négy motorvariációval lesz kapható: a csúcson két V8-as, 4,2 literes motor teljesít majd szolgálatot. Az egyik, egy kompresszorral töltött motor, 400 DIN lóerőt teljesít, míg a másik egy szívómotor lesz, amelyik 300 DIN lóerőt ad le. Az alukarosszériás kocsi alacsony súlyából adódóan a menetteljesítményük lélegzetelállítónak ígérkezik.
Egy 3,5 literes, szintén V8-as benzines is kapható lesz, melynek teljesítménye 262 DIN lóerő. A régi XJ6-os típusjelzés is visszakerül a sorozatba. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb motor egy 240 DIN lóerős V6-os lesz az S-Type-ból, melynek hengerűrtartalma 2967 köbcenti. Mind a négy motor egy hatsebességes automata váltón keresztül adja le teljesítményét.
Az új Audi A8 mellett lesz még egy alumínium karosszériás és szériában légrugózású luxusautó. Minden XJ modellben széria lesz az automatikus szintszabályozást nyújtó légrugós futómű.
Az S-Type-hoz hasonlóan az XJ kéziféke is automatikusan rögzíti az autót, amikor az indítókulcsot kihúzzák a gyújtáskapcsolóból. Magától értetődő felszerelés az ABS és az elektronikus fékerő-elosztó rendszer. Van kipörgésgátló és menetstabilizáló rendszer, szerencsére igény szerint mindkettőt ki lehet iktatni. Az első és hátsó utasokat minden irányból légzsákok védik egy esetleges ütközésnél.
Az autó bemutatója szeptember 26-án a Párizsi Autószalonon lesz.