Szeptember 26-án és 27-én tartják a 2002-es Párizsi Autókiállítás sajtónapjait, mely után szeptember 28-án, szombaton az első közönségnappal nyit hivatalosan az autószalon. Az ősz legnagyobb autós eseményének ígérkező szalonon idén is számos világpremier lesz. Összegyűjtöttük ezek közül a legfontosabbakat.
Párizsban mutatja be az Alfa Romeo 147 sportváltozatát, a GTA-t az olasz gyártó. A kompakt Alfa a 156-os GTA 250 lóerős, 3,2 literes V6-os motorját kapja meg. A kategóriájában lóerő-bajnoknak ígérkező 147-es sportos csomagolásban lesz tálalva.
Az Alfa 147-esbe is beépítésre kerül majd az 1,9-es közös nyomócsöves dízelmotor 16 szelepes változata, mely szintén most fog debütálni. Dízelmotorok terén még egy újdonsággal jelentkezik majd a Fiat Auto, méghozzá egy 70 lóerős 1,3-as JTD motorral. Ez dízel már nem csak a Fiat konszern autóiba fog bekerülni, hanem egyes Opelekbe is.
Az Aston Martin DB7 Vantage-on alapuló, egyedi, kézzel kalapált karosszériás autót mutat be a Fordhoz tartozó brit sportkocsigyártó. Az Aston Martin DB7 Zagato régi történelmet elevenít fel. Zagato kiadás már a 60-as és 80-as években is volt az Aston Martin palettáján. A DB7 Zagato összesen 99 példányban fog készülni.
Állítólag már régóta halasztgatja az A8 premierjét az Audi, mivel a Volkswagen Phaeton késlekedése miatt eddig nem lehetett közszemlére tenni az autót. Erre utalhat az is, hogy egy éve, Frankfurtban már láthattuk az A8 kombi változatát is. Idén már a széria érett Audi A8-ast láthatja a nagyközönség. A nagyautó mellett a középkategóriában is prezentál friss modellt az ingolstadt-i gyártó. Az Audi S4 régóta használt név, mely az A4-es sportváltozatát takarja. A sportos kiegészítőkkel ellátott A4-es 344 lóerős, 4,2 literes V8-as motort kap.
Az Audi TT alig láthatóan megújul (új hűtőrácsot és fényszórót kap), és az 1,8 literes, 180 lóerős turbómotorhoz választható lesz az ötfokozatú, a kormányról is kapcsolható Tiptronic váltó.
Végre teljes alakban látható lesz a Bentley által eddig csak részleteiben kiszivárogtatott GT Coupé. A gyártó ígéretei szerint olyan négyszemélyes luxuskupét dobnak piacra a GT Coupé személyében, melynél erősebbet és egyedibbet még egyetlen gyártó sem készített nagy sorozatban.
A BMW standon a Z3-at leváltó Z4 roadster kapja a fő helyet, de várhatóan nem ez lesz az egyetlen világújdonság. Nagyon valószínű, hogy az 1-es BMW-t előre vetítő újabb tanulmányautóval találkozhatunk majd.
A Chrysler PT Cruiser alapjaira épül a California Cruiser, mely egy háromajtós, az alapokat adó retro-egyterűhöz hasonlóan egyedi design-ú tanulmányautó. Nem lehetetlen, hogy kedvező fogadtatás esetén a California Cruiser is sorozatgyártásba kerül.
A Citroën több újdonságot is felvonultat hazájában. Kézzel fogható, vagyis a szériagyártás küszöbén áll a C3 háromajtós, sokféle képen variálható változata, a C3 Pluriel. A Pluriel kis átalakulás után lehet kabrió, targa, vagy pickup. Szintén hamarosan gyártásba kerül a Citroën Berlingo felújított változata. A Peugeot partnerrel egyszerre bemutatkozó és most megújuló kompakt egyterű új frontrészt és vezetői környezetet kap.
Csak tanulmányautóként lesz látható a C-Airdream. A 2+2 üléses kupé formájával az XM valódi utódját, a C6-ot vezeti be. A C-Airdream igazi különlegessége azonban, hogy a fékezés és a kormányzás vezetéken keresztül történik, az egyes egységek közt nincs mechanikus kapcsolat.
A General Motors szárnyai alá került Daewoo három újdonságot is bemutat. Már korábban is látható volt a Kalos, mely a kis és az alsó középkategória mezsgyéjén lavíroz, most először lép nagyközönség elé viszont a Daewoo Evanda, mellyel a Leganzát váltja le a dél-koreai gyártó. Előszériás változatban tűnik majd fel a Nubira utódja, melynek végső verziójára 2003-ig várni kell.
A szerencsésebbek már vezethették ugyan, de a nagy többségnek valószínűleg egész életében csak az ácsingózás marad. A Ferrari legújabb csúcsmodellje, az Enzo a Párizsi Autószalonon is megcsodálható. Venni új Enzót már a tehetősebbeknek is lehetetlen, ugyanis mind a 349 példányt eladták az előértékesítések során.
A Fiat várakozásaival ellentétben nem hozott átütő sikert a kompakt osztály új modellje, a Stilo, ám az autó kombi változata talán segítheti az eladások fellendülését. A Stilo SW 510 literes csomagtartót, nagy és rugalmasan variálható utasteret, valamint az ötajtós Stilo motorjait – kivéve az 1,2-est – kapja meg.
Kezdetben csak ötajtós karosszériával volt elérhető a Ford Fiesta, de az ősztől elérhető lesz a nyugat-európai piacokon a sportos háromajtós is. A Párizsban debütáló, Magyarországon 2003-tól megvásárolható háromajtós Fiestában szerepet kap a Durashift elnevezésű, kézzel is kapcsolható automata váltó.
SportKa és StreetKa néven két új Ford KA verzió is napvilágra kerül. Mindkét autót 1,6 literes, 95 lóerős motor mozgatja. A minik jövőre érkeznek hazánkba.
A Ford stand nagy durranásának ígérkezik a Focus egyterű változata. A tanulmányautó már az új Focus padlólemezére épül, és öt utasnak kínál teret. A Ford C-Max várhatóan hamarosan kilép a tanulmányautó szerepből és gyártásba kerül.
A Ford nagy hangsúlyt fektet a környezetbarát modellekre, így Párizsban is látható lesz egy a Focus alapjaira épített újabb üzemanyag cellás tanulmányautó.
A francia fővárosban tartják az európai Honda Accord premierjét. A felső középkategóriás japán autó hetedik generációja sportos körítésben lesz tálalva, és végre saját fejlesztésű modern dízelmotort is kap. A kombi és a dízel Accord csak jövőre, egy év késéssel érkezik, az Amerikában bemutatott Accord Coupé Európába nem jön. Szintén európai premier a hibird Civic, mely már egy éve kapható Japánban és Amerikában.
A Hyundai igazi újdonsággal nem jelentkezik. A Hyundai HCD-7 egy luxusautós méretekkel rendelkező luxuskupé, mely Kaliforniában nyerte el feltűnő formáját. Elképzelhető, hogy Párizsban látható lesz az új Accent.
Az teljesen új Jaguar XJ Párizsban tűnik fel először. Az elődök elegáns formai megoldásait, megjelenését megtartó brit limuzin a Ford támogatásával sem fog az átlagautók táborába lépni.
A Kia új nagyautóját, a Magentist és a Rio átdolgozott modelljét mutatja be. Mindkét autó még idén ősszel megérkezik hazánkba is. Ezek mellett KCV-2 néven egy érdekes tanulmányautót is be fog mutatni a Kia.
2001-ben a Frankfurti Autószalonon leplezték le a Lamborghini Murciélagót, az eggyel kisebb modell pedig 2003-ban a Genfi Szalonon lesz látható. Így idén őszre várhatóan nem hoz újdonságot az olasz gyártó.
Az ultra-modern ékszer-nagyautó Thesis után ismét meglepő formájú autót mutat be a Lancia. Most egy régi stílusú túrautó tanulmány áll majd a Fiat Auto elegáns márkájának főstandján.
A Range Rover új generációjának bemutatása után a Land Rover most ismét egy kis szünetet tart. A megújult Discovery sem premier, hiszen már hazánkban is kapható.
A Toyota luxusmárkája, a Lexus az IS 200-asból is elkészíti a sportkombit, az IS 200 SportCross-t. Eddig csak a nagyobb, háromliteres motorral volt választható a fél-kombi karosszéria.
Idén tavasszal, a Genfi Autókiállításon mutatta be a 320S barchetta tanulmányautót a Maserati. Párizsban az autó szériaérett változatát állítják ki. Valószínűleg látható lesz az új Maserati Quattroporte is.
Szintén Genfben volt látható a Mercedes-Benz által feltámasztott luxusmárka, a Maybach újkori megtestesítője. Akkor az autót csak erősen színezett üvegkupolába zárva lehetett megcsodálni. Most már teljes valójában lesz látható a szuper-Mercedes.
A Fordhoz tartozó Mazda fontos lépcsőhöz érkezett, hiszen az igen terebélyes kiskategóriában mutat be újdonságot. A Mazda2 a Demio utódja és a Mazda6 által megkezdett „zoom-zoom” irányvonalat viszi tovább.
A Mazda 626 MPS és MX-5 MPS után a Mazda6 MPS is színre lép. A középkategóriás autóba 280 lóerős, 2,3 literes turbómotor kerül.
A Mercedes-Benz illetékesei cáfolják ugyan, de mégis elképzelhető, hogy az Párizsi Autószalonon kerül leleplezésre az E-osztály kombi változata. Sokkal valószínűbb, hogy az E-kombira még fél évet várnunk kell, és az E-osztály debütálásnak helyszínén, Brüsszelben fog megjelenni a kombi is.
A modellfrissítésen átesett, számtalan technikai újítást felvonultató S-osztályt és CL-t is kiállítja a Mercedes, valamint a C-osztály összkerék-hajtású verzióját is.
Az MG-Rover új modellt várhatóan nem fog bemutatni. Elképzelhető, hogy az enyhén átalakított X80 ismét feltűnik, de még mindig csak a végleges kupé előszeleként. Lehetséges az is, hogy bemutatkozik a legizmosabb MG ZT, mely a Fordtól származó V8-as motor kap, 280 lóerő körüli teljesítménnyel. És ez még mindig nem minden, hiszen a V8-asból terveznek egy kompresszoros verziót is, 360 lóerős teljesítménnyel.
Egy éve látható volt a Mitsubishi Pajero Evolution tanulmány, idén az autó 2003-as kiadást tekinthetik meg az érdeklődők. A 2003-as modellévre felfrissített Pajero is új lesz a japán gyártó standján.
A Nissan fő újdonsága az új Micra, mely a nyár óta Japánban már kapható, March néven. A gömbölyű formákból építkező új kisautó jövő február-március környékén jelenik meg a hazai piacon. Az ötajtós Micra mellett bemutatják annak háromajtós, kupé-kabrió változatát is, mely a Peugeot 206 CC-hez hasonlóan pár másodperc alatt hajtogatja össze kemény tetejét.
Ezek mellett a megújult Nissan Almera biztos, hogy bemutatásra kerül, és az is elképzelhető, hogy a végleges Nissan 350Z is helyet kap a standon.
Habár az Opel Meriva és Signum már szinte gyártásra kész, európai premierjükre 2003 tavaszáig várni kell. Nem késik viszont az Opel Corsa, mely idén enyhe modellfrissítésen megy át. A Speedster 1,3 literes dízelmotorral lesz látható, mellyel a 250 km/órás végsebességre képes sportkocsi 2,5 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométeren.
Hazájában számos új modellt mutat be a Peugeot. A régóta sejtegetett 307-es kupé-kabrió elkészült, de egyelőre csak tanulmányként lesz kiállítva, 3♥7 CC néven. A Sesam néven bemutatásra kerülő tanulmány a Peugeot 107 előfutára. Érdekes részlete az autónak a tolóajtó, mely a végső 107-esen is ilyen lesz.
A Peugeot 206 177 lóerős, kétliteres motort kap, mely RC néven, sportos díszletekkel lesz kapható.
A Porsche két újdonsággal lepi meg a Párizsba látogatókat. A Cayenne-t régóta ígérik, eddig mégis csak fotókat mutogattak róla. Elképzelhető, hogy a Carrera GT is kiállításra kerül, mely két éve épp itt debütált.
A Renault is Párizsra időzítette legfontosabb modelljének premierjét. Az új Mégane a Vel Satis-szal és az Avantime-mal megkezdett utat tapossa tovább. Az extravagáns kompakt autó ősszel már a magyar utakat is koptathatja. Szintén Párizsban mutatkozik be a Espace negyedik generációja, ami alig tér el a Genfben látott tanulmánytól.
A Saab az új 9-3-ast mutatja be, ami már kapható hazánkban is. Új tanulmányt várhatóan nem láthatunk a Saab standon.
A hazánkban igen sikeres Seat Cordoba utódját a Párizsi Autószalonon lehet majd először látni. A Seat Ibiza lépcsőshátú verziója 485 literes csomagtartóval rendelkezik. Kombi a kis Seatból nem lesz.
A Skoda Octavia RS már két éve piacon van, e mellé csatlakozik most a Combi RS, és a Fabia RS. A Fabia 1,9-es, 130 lóerős dízel és 1,8-as, 150 lóerős benzinmotorral is elérhető lesz. A Tudor a Skoda szerint megmaradt tanulmánynak, bár korábban ugyanezt állították a Skoda Superbet megelőző Montreux tanulmányról is.
Az egyetlen modellként indult, mára önálló márkává fejlődött Smart két újabb modellt mutat be. A Smart Roadster és Roadster Coupé 0,7 literes, 82 lóerős Suprex kompresszoros benzinmotort kap. A kisautó értékesítése jövőre kezdődik hazánkban, 5 millió forint körüli áron.
A Toyota felfrissíti sportos modelljeit, a Celicát és az MR-2-öt, és vadonatúj Land Cruisert mutat be. Az új Land Crusier apró lépést tesz a robusztus terepjárók felöl a hobbi terepjárók felé. Az új Avensis még nem lesz látható.
Az ötös Golfot még nem, de az azonos padlólemezre épített Golf egyterűt már bemutatja a Volkswagen. A VW Touran hétszemélyes utasteret és konzervatív karosszériát kap. A VW első terepjáróra, a VW Touareg is itt lesz először látható. A Volkswagen újdonsága még a Beetle Cabrio.
A biztonságos autóiról híres Volvónál most a sportosabb modelleké lesz a főszerep. A Volvo S60 R-t és a V70 R-t 300 lóerős turbómotor hajtja.