Traktorverseny és gépibalett Bábolnán
A néhány hete megrendezett 16. Bábolnai Nemzetközi Gazdanapok keretében rendezték meg többek között a magyar traktorhúzó bajnokság záró fordulóját. A rendezvény legnagyobb látványossága mégis az IKR Rt. gépshow-ja volt, ahol az erre a célra felállított arénában mutattak be akrobatikus mutatványokat mezőgazdasági erőgépekkel.

A traktorhúzáshoz a lóerők mellett ész és higgadtság is kell. Aki elvéti az egyenest, annak a szűk pályán lassítania kell, hogy visszatérjen az eredeti irányba. Ekkor már a legerősebb gépek sem tudják a célba vonszolni a súlykocsit.

Ezt az önjáró szerkezetet súlygépnek is nevezik. Önsúlya 11 tonna körül van, de nem emiatt birkóznak meg vele oly nehezen a traktorok. A súly ugyanis egyre előrébb kerül, beállítástól függően például a pálya 20 és 80 méter közötti szakaszán terhelheti akár a teljes súlyerővel a traktort. A továbbjutáshoz elfogy az erő, a kerekek kipörögnek, és a traktor megáll.

Ideális esetben mindez csak a célban játszódik le. Amikor valaki teljesíti a 100 méter hosszú pályát, a verseny irányítója felkiált, hogy „full pull!”, a nézőket pedig olyan érzés tölti el, mint a futballrajongókat, ha gól esik. Szerencsére az első magyar bajnokság záró fordulójában, Bábolnán, nem volt „gólszegény” a traktorhúzó verseny.

A „farm stock class” kategóriában a mindennapi munkában használt traktorokkal lehetett indulni, két csoportban, 100 lóerő alatt és felett. A súlygép tömegét a kategóriához igazítják. Egy 80 lóerős MTZ nem ugyanazzal a súllyal küzd, mint a műsorközlő szerint a „Jézusmária” kategóriába tartozó gigász, a 260 lóerős New Holland típusú erőgép.

Utóbbival Árok György végzett az élen. Ez a gép félelmetesen nagy. Rettenetes vonóerejéről elég annyit mondani, hogy egy több tonnás ekével utcányi szélességben képes 28 centi mélységben megszántani a kötött, kiszáradt talajt is.

Nagyon népszerű a Rába Steiger traktor is, Bábolnán Vincze Dénes indult egy 245 lóerős régi típussal. Az 1976-os évjáratú matuzsálemtől nem várhattunk „full-pull” húzásokat, végül 53,39 méter lett a legjobb eredménye.

A kimondottan tractor pullingra épített speciális versenygépek külön versenyeztek. A „modifieds” kategóriában osztrák versenyzők vitték a prímet. A turbódízellel indulók akkora füstöt okádtak, hogy az szó szerint eltakarta a napot. A metanollal hajtott gépeket kisebb és kékebb füstjükről lehet megismerni.

Ezeknek a különleges, saját építésű traktoroknak a teljesítménye gyakran jóval 1000 lóerő fölött van. Az egyik, dupla V12-es repülőgépmotorral hajtott Black Devil fantázianevű gépet 2000 lóerő „repítette a pályán” A súlykocsit néha olyan vehemenciával vitték, hogy a célban erősen fékezve is épp csak sikerült megállni a biztonsági homokdomb előtt.

A kiállításon természetesen a hagyományos építésű, nagyon korszerű traktorok domináltak. A szériatraktorok világában legalább annyira sokrétű a kínálat, mint a haszonjárművek között. Nagyon keskeny gépek dolgoznak a bortermelő vidékeken a szőlőkordonok között, és hatalmas, ikerkerekes monstrumokkal szántanak a nagygazdaságok.

A Bábolnai Gazdanapokon kiderült, mi számít extrának a mezőgazdasági gépeken. Ami az autókban az automata klíma, az a traktorban például a joy-stick karos kezelés. A hétköznapi autókban nagy öröm a hatfokozatú váltó, egy New Holland traktornak akár 24 előre- és ugyanennyi hátrameneti fokozata is lehet. Ami a személyautókban a pollenszűrő, az a traktorok kabinjában a karbonszűrő a vegyszergőz bejutásának megakadályozására. Egy autó alaktényezőjét 0,30 alatt jónak mondjuk, egy robusztus, nagyobb traktor pedig akár 50 km/óra feletti sebességgel is tud vontatni megrakott pótkocsikat.

A bábolnai kirándulás egy nem „profi” látogatónak azért is volt nagy élmény, mert bizonyos kifejezésekkel csak a szántóföldön lehet találkozni. Ilyen a Pegazus szántóföldi kultivátor „lúdtalpkapával”, vagy az „előhántóval és tárcsás csoroszlyával” szerelt eke, illetve a „super steer” kormányzású erőgép. Utóbbi azokat a döbbenetesen fordulékony traktortípusokat jelöli, amelyeknek nem csak két első kereke, hanem teljes első hídja is elfordul.

A leglátványosabb pillanatokat az IKR Rt. gépshow-jában élhette át a néző. Itt megismerhettük az IKR gépújdonságait és szinte a teljes gépkínálatát. A traktorok között a közel 200 lóerős New Holland TM 190-es, valamint a dizájnos „zászlóshajó”, a TG 285 plattformtraktor, a betakarítógépek között az ultramodern külsejű és tekintélyt parancsoló, nagy teljesítményű New Holland CR 980 gabonakombájn volt a legfontosabb újdonság. Utóbbi a kombájnok királykategóriájába tartozik 430 lóerős Iveco motorjával.

Egy „Hányan férnek be egyetlen traktorba?” versenyen talán győzött is volna az IKR csapata, ugyanis 14-en zsúfolódtak be egy traktorfülkébe. Versenyen kívül most csak az NH TM 165-ös traktorfülke tágasságát szemléltették.

A tökéletesen koreografált és nagyon látványos gépshow-n többek között két NH LS 170 rakodógép és kezelője lovagi tornán „vívott meg” egy hölgy kezéért. Ugyanezzel a típussal akrobatikus mutatványokat is bemutattak az első és a hátsó kerekre ágaskodva. A show fénypontja az a pillanat volt, amikor az összes szereplő gép megjelent a porondon, középen az ikerkerekes traktorokra felgördült egy másik traktor és a mozgékony, kis rakodógép pedig két keréken körözött előttük.

Az IKR Rt. volt a gazdanapok legnagyobb kiállítója. A rövidítés az Iparszerű Kukoricatermesztési Rendszer kezdőbetűiből áll. A privát részvénytársaság éves forgalma 50 milliárd forint körül alakul. A világhírű New Holland gépek kizárólagos magyarországi forgalmazója, saját szerviz- és alkatrészellátási hálózatot tart fenn. Saját vetőmagüzemében előállított vetőmagokat forgalmaz és kilenc folyékony műtrágya gyártó üzeméből szolgálja ki a tápanyag igényeket.

Vezető helyét a magyar mezőgazdasági piacon annak is köszönheti, hogy komplex szolgáltatási rendszereket értékesít a termelőknek. Részükre a legfrissebb kutatási eredményeket adaptálja Magyarországról és külföldről egyaránt. Központja Bábolnán található, és az országban 17 területi központján keresztül áll kapcsolatban partnereivel.