GMC Sierra Denali - Hátsó forduló
Tavaly felfrissítette Sierra sorozatának valamennyi tagját a General Motors égisze alá tartozó GMC. Az újítások nem változtatták meg alapvetően a típuscsalád arculatát, a Sierra Denali névre keresztelt kivitel azonban mégis kitűnik a sorból, a kategóriában egyedülálló négykerék-kormányzásnak köszönhetően.

A Sierra C3 örökébe lépő Denali nem csupán a Sierra családon belül egyedüli különleges tudásával, de a pickupok között sincs egy más típus sem, amelynek mind a négy kereke elfordulna a kormánykerék elfordításakor. Pedig pontosan ezek a nagytermetű, éppen ezért szűk helyen, például parkolókban nehezen boldoguló járművek azok, amelyeknél jól jön a segítség manőverezéshez.

Az új rendszernek köszönhetően a Denali fordulókörének átmérője 21 százalékkal kisebb (11,4 méter) a hagyományos kormányszerkezettel felszerelt Sierrákhoz képest. Ráadásul ugyanaz a manőver a Denalival kevesebb kormánymozdulattal kivitelezhető, mint egy nem négykerék-kormányzású pickuppal. Ugyancsak lényeges, hogy a Denalival az autópályákon biztonságosabb a sávváltás nagy sebességnél, különösen nedves, csúszós úton és erős szélben.

Az úgynevezett Quadrasteer rendszer valójában a hagyományos, kétkerék-kormányzású Sierrák hidraulikus egységét egészíti ki egy elektromos kormányszervóval, amely a hátsó kerekre hat. A Quadrasteer érdekessége, hogy a hátsó kerekek elfordulási szöge a sebesség függvényében változik. Kis sebességnél a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányba fordulnak el, míg nagyobb tempónál a rendszer az elsőkkel egyező irányba fordítja el a hátsó kerekeket is.

A Denaliban a négykerék-kormányzás alapfelszereltség, akárcsak a négyfokozatú automata váltó és a 265/70 R 17-es Michelin gumiabroncsokba bújtatott 17×7,5 colos alumínium keréktárcsák. A közel hat méter hosszú, több mint két méter széles és 220 milliméter szabadmagasságú fenevad mozgatását a Sierrákhoz választható legnagyobb, hatliteres, V8-as benzinmotorra bízták a tervezők. Ez az erőmű már a hétköznapi Sierrákban is 300 lóerőt zúdít a kerekre, a Denaliban azonban – némi házi tuningnak köszönhetően – 325 lóerővel gazdálkodhat a jármű vezetője.

A GMC Sierra Denali egyetlen, bővített kabinos, rövid platós, négykerékhajtásos kivitelben kapható.

Ezt a cikket teljes terjedelmében és az összes képpel a Rolling Tons 2001. évi szeptemberi számában olvashatja.