Rolls-Royce Phantom - Nec plus ultra a luxusautók között?
A BMW négy és fél éve vette kezébe az irányítást a Rolls-Royce-nál. Ebből négy évet tett ki az új Rolls-Royce kifejlesztése. Patinás elődök stílusjegyeit viseli magán az új Phantom, amely a páratlanul fejlett brit manufakturális hagyományokat a legújabb német technológiával ötvözi.

A tervezők az 1930-as évek Phantom I és II-es modelljeiből, valamint az ötvenes évek Silver Cloud-jából és a 60-as évekbeli Silver Shadow-ból merítettek ihletet a nemes masztodon megalkotásakor.

A legömbölyített csomagtartófedél és a márka modelljeire jellemző függőleges hűtőmaszk mellett az embléma jelenti a legerősebb kötődést Bentley-től idén különvált Rolls-Royce dicső múltjához. A „Spirit of Ecstasy”, magyarul a rajongás szelleme továbbra is a monumentális hűtőoromzat tetején trónol. Az embléma parkoláskor egyetlen gombnyomással elsüllyeszthető, ami távol tarthatja a különleges zsákmányra vágyó tolvajokat.

A karosszéria térrácsváza alumíniumból van, ami eddig csak a szerényebb luxusautók között volt ismert, az Audi A8 bemutatása óta. A Jaguar XJ karosszériája is teljes egészében alumíniumból áll, de a nagy Jaguar más módszerrel készül, mint az Audi vagy a Rolls.

A könnyűfém karosszériával 200 kilogrammal csökkenthető a kolosszus tömege egy acél konstrukcióhoz képest, így méreteihez képest nem túlsúlyos a Phantom. Menetkészen 2,5 tonnát nyom a hátsókerék-hajtású limuzin.

A régmúlt időket idézi a hátrafelé nyíló hátsó ajtó. E megoldás hosszú évtizedekre kiveszett az autóiparból, de nemrég több gyár is újra felfedezte. Az alacsony küszöb és az óriási ajtónyílás révén szálfatermetű emberek is igen kényelmesen szállhatnak be hátulra.

Belül a legnemesebb bőr és előkelő kasmír borítás teremti meg az utánozhatatlan luxus atmoszféráját. Az új Rollshoz 18 tehén bőréből készül a kárpit az utastérben, így állatvédelemből nem vizsgázik jól a brit luxuslimuzin. A fő konkurens Maybach jobb ebben, belső terének borításához 7 szarvasmarha bőre is elég.

Elengedhetetlenül fontos a Rolls-ok vásárlóközönségének, hogy kellően intim környezetben élvezhessék a luxuskocsi páratlan kényelmét. Ezt szolgálja egy az elődökön is megtalálható stílusjegy, a széles hátsó tetőoszlop, amely óv a vizsla tekintetektől.

Az utóbbi években változás figyelhető meg a Rolls-Royce vásárlók szokásaiban. A tulajdonosok egyre nagyobb része saját maga vezeti Rolls-át, ezért a BMW a viszonylag élvezetes vezethetőségre is nagy figyelmet fordított a luxuscirkáló kifejlesztésénél. Ennek eredményeként az autó a gyár szerint igen könnyedén vezethető. A magas ülésekből jó kilátás nyílik az útra.

Légrugós szintszabályozás tartja terheléstől függetlenül azonos magasságban az autót. A brit nagyvasban az első futómű kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros kerékfelfüggesztést vetett be a BMW. A lengéscsillapítás elektronikusan vezérelt.

A gumikat külön a Phantom számára fejlesztette ki a Michelin. Elsőként a Phantomhoz adják szériában a PAX rendszerű gumikat, melyekkel defekt után akár 160 kilométer is megtehető, legfeljebb 80 km/órás sebességgel. Az abroncsok átmérője 79 centiméter, amivel a Phantom világelső a sorozatgyártású személyautók között.

Érdekes, hogy a BMW megtartotta a Rolls-Royce-okra jellemző 6,75 literes hengerűrtartalmat, de a motor nem V8-as, hanem 12 hengeres. Más tekintetben viszont a bajorok szerencsére felrúgják a Rolls-hagyományt, és nem tartják titokban a motor teljesítményét egy sokat sejtető „Éppen elegendő.” kitétellel. A közvetlen benzinbefecskendezéses erőforrás maximális teljesítménye 460 lóerő, csúcsnyomatéka 720 Nm 3500-as fordulatnál. A nyomaték 75 százaléka már 1000-es fordulaton jelentkezik.

Menet közben a V12-es erőforrás több mint elegendő nyomatékot és teljesítményt tartogat a sofőr számára. 5,9 másodperc szükséges álló helyzetből 100 km/óra eléréséhez, a végsebességet elektronika szabályozza 240 kilométer/órában. A váltó a hetes BMW-ben és több Jaguarban is megtalálható hatfokozatú automata a ZF-től.

Az új Phantomot a nemrégiben épült Godwood-i üzemben gyártják. Bár a Rolls-Royce a BMW-hez tartozik, a bajor gyár vezérképviseletét ellátó Wallis Motor nem forgalmazza majd a brit luxusautót. Ennek ellenére valószínű, hogy a leggazdagabb magyarok némelyikének mégis lesz új Rolls-Royce Phantomja. Nyugat-Európában 350 000 euróba kerül az újdonság, ami átszámítva 85,3 millió forint. Néhány embernek biztosan megéri három jól felszerelt Mercedes S-osztály árát a brit autóépítés legújabb csodája.