Vezettük: Volkswagen Touran - Utolsóból első?
Miközben a nyolcvanas évek közepétől egyre nagyobb lendülettel előretörő nagy buszlimuzinok iránt az utóbbi években megcsappant az érdeklődés, a kompakt egyterűk virágkorukat élik. Több okot is szoktak emlegetni, hogy a Volkswagen eddig miért nem szállt be a csatába, a végeredmény szempontjából ez azonban gyakorlatilag teljesen mindegy. A lényeg, hogy a német gyártónak elég ideje volt a konkurensek és a vásárlói szokások tanulmányozására, és a lehető legjobb alsó középkategóriás egyterű megalkotására.

A piackutató vizsgálatok azt mutatták, hogy a kompakt buszlimuzinokban többnyire legfeljebb öten utaznak sok csomaggal, és csak elvétve szállnának ennél többen az autóba. Így a VW Touran alaphelyzetben öt különálló ülést kap, de felárért két további ülés is rendelhető. A két plusz ülés nélkül a csomagtartó óriási, 695 literes, ami akár két nyaraláshoz is elegendő poggyászmennyiségnek ad helyet. Bár a legtöbb egyterű tulajdonos csak ritkán él az utastér teljes átvariálásával, a lehetőséget a Touran megadja használóinak, hogy kedvük szerint rendezzék át a belteret. Ehhez a középső három ülés teljesen külön mozgatható előre-hátra, vagy akár egyesével kiszerelhetők és előrehajthatók. A nagyobb buszokból ellesett trükk, hogy a középső szék kiszerelésével a két szélső közelebb helyezhető egymáshoz, így az ablakok mellett nagyobb tér jut a vállnak.

A csomagtartóba szerelhető két plusz ülés használaton kívül a padlóba hajtható, így minimális helyet rabolnak csak a bőröndöktől. Mivel a harmadik sorban a lábaknak szánt hely erősen korlátozott, 190 centihez közeli magasságommal csak városi távolságokon vállalnám itt az utazást. Alacsonyabbaknak bátran ajánlható hosszabb távon is a pótszék, hátrányos megkülönböztetés nem éri őket. A középső üléssor bármelyik ülése magasságkorlátozás nélkül használható. Az ötszemélyes Touran 16 kilónál is könnyebb három hátsó ülését kiszerelve közel két köbméterre nő a csomagtér, ami egy kisáruszállító rakterével is könnyen versenyre kelhet. A hétszemélyes autónál ez az érték a padlóba hajtogatott pótülések miatt néhány literrel kevesebb.

Fontos minőségi ismérv egy egyterűnél a kisebb tárolórekeszek száma. A Touranban összesen 39 helyen kereshetjük gondosan elpakolt apróságainkat. Ráadásul nemcsak az első két üléssorban ülőknek jut a kényeztetésből, hanem a leghátsó sorba szorulóknak is. 12 voltos csatlakozóból is van mindhárom sorban egy-egy. A VW pohártartó-fejlesztő részlege a Touran számára különleges palacktartót fejlesztett, melyet a két első ülés közé építettek és a második sorban utazók használhatják.

Minden üléshez hárompontos biztonsági öv és fejtámla jár, az első fejtámaszok aktívak. A két első és két oldalsó légzsák mellett függönylégzsákot is szerelnek az autóba felárért, ami a második sorban utazókat is védi. Mind a négy kereket tárcsa fékezi, az elektronikus menetstabilizáló (ESP) várhatóan a hazai modellekben is az alapfelszereltség része lesz. Isofix rögzítésű gyermekülés a második üléssor szélső üléseire szerelhető.

Kívülről a Touran semmi szokatlant nem nyújt. Nem az a típusú autó, mely után emberek százai fordulnak meg az utcán. „Ismeretlen ismerős” jellege miatt pontosan tudjuk, hogy az előttünk elhaladó nagyra nőtt kombi egy Volkswagen, azt is tudni véljük, hogy láttuk már valahol, ám azonosítása nem megy könnyen. Szándékosan kapott ennyire visszafogott formát a Touran. Ennek oka egyrészt, hogy a megcélzott negyven év körüli korosztály a konzervatív formájú autókat jobban kedveli, másrészt a térkihasználás ilyen alakkal a legideálisabb.

Praktikus része a karosszériának a külső tükrök házába épített index, amely a kar pöccintésére hármat villan. A következő Volkswagen Golf is a tükörbe épített irányjelzőt kap. További hasonlóság, hogy a Touran már az ötödik generációs Golf padlólemezére épül. Ez azonban nem jelenti, hogy az ősszel bemutatkozó népautó tengelytávja is 2,68 méter lesz.

Két dízel- és két benzinmotorral lesz kapható a Touran. Az 1,9 literes 100 lóerős adagolófúvókás dízelmotor régi ismerős, ám a kétliteres, hengerenként négyszelepes dízelmotor teljesen új fejlesztésű. Az új dízel 136 lóerős teljesítmény és 320 Nm-es nyomaték leadására képes. Hatfokozatú kézi sebességváltót illesztenek a dízelmotorokhoz, és ugyancsak hatfokozatú váltót kap szériában az 1,6 FSI is. A közvetlen befecskendezéses, 115 lóerős benzinmotor mellett lesz egy hagyományos keverékképzésű, 1,6 literes 102 lóerős benzinmotor is az ár- és benzinminőség-érzékeny piacok számára. 2003 folyamán még egy közvetlen benzinbefecskendezéses motor csatlakozik a kínálathoz, kétliteres lökettérfogattal és 150 lóerős teljesítménnyel.

Az 1,6 FSI motorhoz hatfokozatú Tiptronic automata váltó is kérhető. A dízelekhez a nyár közepétől lesz elérhető a Golf R32-ben bevezetett dupla kuplungos DSG váltó, ami szintén hatfokozatú és kézzel is kapcsolható.

Egyelőre csak a dízeleket és az 1,6 FSI Tourant lehetett kipróbálni, mivel a gyengébb benzinmotorral csak májusban kezdődik az autó gyártása. A 100 lóerős dízelmotor a más autókban már tapasztalt magas fokon teljesít, zajos üzem mellett. Sokkal kulturáltabb és csendesebb működésű az erősebb dízel, amely, ha kell, kifejezetten gyorsan tud hét utast szállítani. A kétliteres dízellel ugyanis 10,6 másodperc alatt sprintel 100-ra a Touran, végsebessége pedig 197 km/óra. Mindemellett fogyasztása átlagosan 1 decivel magasabb csak a gyengébbik dízelénél. Egyértelműen a nyugodt ritmusú közlekedésre szavaz, aki az 1,6 literes FSI változatot választja, mivel az 1400 kilót is meghaladó súlyú autó a benzinmotorral higgadt tempóra sarkallja vezetőjét.

Közös volt mindhárom változatban a komfortos, de közvetlen irányítást mutató, igényes kivitelű futómű. A kivételes vezetési élmény és közvetlen út-autó kapcsolat nagyban köszönhető a négylengőkaros hátsó futóműnek, ami unikum ebben a kategóriában.

Magyarországon a Touran értékesítése a nyár elején kezdődhet meg. Ferró Imre Volkswagen márkaigazgató elmondta, hogy az ártárgyalások még nem zárultak le a gyárral, így pontos indulóárat nem lehet mondani. Várhatóan a 102 lóerős 1,6-os alapmodell 4,6-4,8 millió forintba kerül majd, szériában ESP-vel.

Vezettük: Volkswagen Touran – Utolsóból első? 31