A Fusion abszolút többfunkciós jármű, nehezen tudnánk bármelyik konkrét kategóriába besorolni. Egyesít néhányat a kisautók, a szabadidőautók és a kombik előnyeiből is.
Az autó 7 centiméterrel magasabb és jó tíz centiméterrel hosszabb, mint az alapjául szolgáló Fiesta, de tengelytávja nem változott. Ennek köszönhetően megőrizte a kisautók pozitív tulajdonságait, mint például a fordulékonyságot vagy a kis helyigényt.
Nekünk nagyon tetszett a robusztus, szögletes karosszériaforma, mellyel így leginkább egy összezsugorított szabadidő-autóra emlékeztet a Fusion. Hátulról meglehetősen hasonlít a Fiestára, de elölről a magas orr-résznek és a hatalmas lámpáknak köszönhetően már inkább egy terepjáróra emlékeztet, akárcsak oldalról.
Az alapfelszerelés részeként járó 15 colos könnyűfém keréktárcsák további komolyságot kölcsönöznek az autónak. Szintén az alapár része a lökhárító aljában elhelyezett kör alakú ködfényszóró.
A belső tér kialakítása megosztott bennünket, ugyanis az utastérben szemlélődve túlzottan egyszerűnek tűnt a kialakítás. A belső formák teljes harmóniában állnak a külsővel, itt is a szögletes, nagy felületek dominálnak. Ízlés kérdése, ki milyennek találja, de annyi biztos, hogy minden gomb a helyén van. Nem kell kapcsolókat keresgélnünk, jól áttekinthető és praktikus a műszerfal és a középkonzol egyaránt.
Talán az egyetlen furcsaság vagy meglepetés az ablakpermetező aktiválása közben érhet bennünket. A bajuszkapcsoló magunk felé húzásával a hátsó ablakot tisztíthatjuk meg. Ez azonban a Fordokon felnőtt autósoknak nem új.
Három részre osztották a hifi-rendszert, ami így majdnem a felét foglalja el a középkonzolnak. CD-lejátszó, kijelző és a sávválasztó gombok a sorrend felülről lefelé. A hangrendszer a kormányoszlopról is vezérelhető.
A fűtés a hagyományos három forgókapcsolóval és a mostanság használatos kör alakú, 360 fokban forgatható fúvókával szolgálja az utasokat. Ebben a zord időben a dízel ugyan elég lassan melegedett be, de utána megfelelő intenzitással fújta akár a forró levegőt is.
Vitathatatlan erőssége az autónak a pakolhatóság és praktikusság. Az ajtón található méretes térképzsebeken kívül az átlagosnál nagyobb kesztyűtartóba és a műszerfalon a középkonzol feletti részen található zárható rekeszbe pakolhatjuk a hétköznapokon elengedhetetlen kacatjainkat.
A hátsó háttámlák 60/40 arányban oszthatók, melyek ledöntésével a már alaphelyzetben is tágas, 337 literes csomagtér 1175 liter térfogatúra növelhető. Hasznos és érdekes megoldás, hogy az anyósülés támláját is ledönthetjük. Ekkor a támla egy szintbe kerül a csomagtérrel és így rendkívül hosszú tárgyak szállítására válik alkalmassá a kis városi egyterűnk. A jobb első ülés kemény hátlapja lehajtva akár piknikasztalként is jól funkcionál.
Az üléspozíció feljebb került az átlagnál, ami növeli biztonságérzetünket. Emiatt is az jól beláthatja az autót, aki a legalacsonyabb helyzetben találja kényelmesnek az utazást. A kormány a Fiestához hasonlóan csak magasságban állítható.
A fordulatszámmérő és a sebesség kijelzése sincs túlcifrázva, az értékek könnyedén leolvashatók és kör alakjukkal illenek a velük egyvonalban lévő légbeömlőkkel is. A hőfok és benzinmutatók digitálisak. Közülük az utóbbi igen nagy örömet tud okozni, mikor több mint 100 kilométer megtétele után, még mindig tele tankot jelez.
A pedálok tisztes távolságban vannak egymástól, a kormány és az ülés megfelelő beállításával kényelemesen trónolhatunk a magasban. A magas ülések további előnye, hogy alatta is elfért egy-egy pakolórekesz, illetve, hogy kényelmesen huppanhatunk be a külvilágból.
A nagy üvegfelületeken keresztül jó kilátás nyílik az útra, mely nagyban megkönnyíti a biztonságos közlekedést és a parkolást is.
Hátul az átlagosnál nagyobb a lábtér kínálata és az alapfelszereltség része a harmadik fejtámla és a középső hárompontos biztonsági öv is. A biztonságot hivatott szolgálni a két lépcsőben nyíló első légzsák, és az extraként rendelhető oldal- és függönylégzsák. Frontális ütközésnél csökkenti a lábsérülés veszélyét a kiakadó fékpedál.
Felár fizetése nélkül kapjuk a fényre sötétedő középső visszapillantó tükröt, az első elektromos- ablakot és tükröket. A visszapillantó tükrök fűthetőek, ami jó szolgálatot tett ebben a zord időben.
Tesztautónk motorterében a Fiestában debütált 68 lóerős, közös nyomócsöves turbódízel erőforrás duruzsolt. A Duratorq elnevezésű aggregát még a legfagyosabb éjszaka után is izzítás nélkül indult. Hidegindítás után érezhető durva járása gyorsan megszelídült, és belülről csak magasabb fordulaton hallhattuk, hogy nem egy benzines autóban ülünk.
Az ötsebességes kézi váltó megvezetése precíz, szinte kívánja a gyors váltást, enyhe sportos jelleget kölcsönözve ezzel a vezetésnek. Persze nem a sportosság a legfőbb jellemzője az autónak, hanem inkább a takarékosság.
Vegyes használatban 5,5 literes fogyasztást adnak meg a motorhoz, ami országúton 4 literre is leszorítható. Ezzel a fogyasztással akár 1000 kilométert is megtehetünk miután teletankoltuk a Fusion 47 literes üzemanyagtartályát.
160 newtonméteres nyomatékával kellemes tartalékokat találhatunk a motorban és autópályán nyugodtan tarthatjuk a 130 kilométer/órás sebességet. A magasabb építés egyik hátránya, hogy nagyjából 100 km/órás sebességnél felhangosodik a szélzaj.
Gyári adatok szerint 15,5 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet az autó, ami így nem hangzik különösebben jónak, de menet közben sokkal fürgébbnek érezzük a dízel Fusiont. Városban közlekedve még rózsásabb a helyzet, mivel nincs szükség általában álló helyzetből ekkorát gyorsulni.
A magasság másik hátulütője a csökkent stabilitás lehetne, de ezt ismét jól oldották meg a Fordnál. Kitűnően irányítható az autó, nem hajlamos dőlésre, stabil érzést biztosít a futómű. Segítségére vannak ebben a 15 colos, 195/60 méretű gumiabroncsok is.
Az úthibákat jól veszi a futómű, és magassága miatt bátran felhajthatunk vele a magasabb padkákra is, anélkül, hogy félnünk kellene a felakadástól.
A fékek is rendesen végzik a dolgukat, és ezzel összességében egy nagyon jól irányítható, átlátható és érezhető autózást biztosít számunkra a Fusion.
Jóval többet tud a Fusion egy átlagos kisautónál, ráadásul egy igen takarékos dízelmotort is kapunk a 3 399 000 forintos vételárért. Bátran ajánljuk bárkinek, aki egy kicsivel több szabadságra vágyik az autóban, és nem csak munkába járásra használja autóját. Kis mérete ugyanakkor tökéletesen alkalmassá teszi a városi közlekedésre, variálhatósága révén pedig sporteszközök vagy akár egy hűtőszekrény szállítása is gond nélkül teljesíthető.