A karosszéria sarkait fényezetlen, fekete műanyag betét védi. Kár, hogy az ütésálló csíkot az első lökhárító közepén és a hátsó ütköző teljes egészén drágán javítható fényezett felület váltja fel.
A Berlingo hossza csupán 4137 milliméter, tehát sok alsó középkategóriás autónál rövidebb. Az alacsony orrú, de magas dobozzal kiegészített kocsi formája jóval harmonikusabb mondjuk egy Opel Combo Tournál.
Remek helykihasználása és a jól sikerült formaterv miatt maradéktalanul meg lehetünk elégedve a karosszériával. Szinte érthetetlen, hogy viszonylagos rövidsége ellenére hogyan lehet ennyire tágas egy autó. Elöl sok a hely, bőséges a mozgástér minden irányba.
Hátul bőven jut hely a lábaknak, két 190 centis ember barátságban megfér egymás mögött. Kedvező a belső szélesség is, így a Berlingo nem csak a forgalmi szerint ötszemélyes.
A fejtér a Berlingóban is egyszerűen gigászi, ahogy azt a korábban tesztelt Renault Kangoo-ban vagy a dízelmotoros Fiat Doblóban tapasztaltuk.
De a méret nem minden, a Berlingo használhatósága és átgondoltsága is igen jó. Az első ülések fölött keresztben húzódik egy méretes polc, a két első utas között jókora mélyedésekbe pakolhatjuk apróságainkat. A sebességváltó előtti mély rekesz aljában két pohártartó van, az üdítős üvegeket az ajtózsebekbe rakhatjuk. Az első ajtókon két-két térképzseb van, mindkettő méretes.
Hátul a tolóajtó fölött hálós polcok állnak az utasok rendelkezésére, az újságokat az első ülések háttámláján kialakított erszényekbe lehet rakni.
Ebben az árkategóriában nem jellemző, hogy ennyire gazdag belső világítása legyen az autóknak. A Berlingóban elöl oldalanként külön olvasólámpa van a standard fényforrás mellett, hátul fejmagasság fölött szintén oldalanként egy-egy égő világítja meg a csomagtartó és az üléseket.
Igen tágas a csomagtartó. Alaphelyzetben 624 literes, ami 40 literes csökkenés az elődhöz képest. Az ülések aszimmetrikusan előrehajthatók, a maximális térfogat óriási: 2800 liter.
Padlója strapabíró, de csúszós műanyag. Az ötödik ajtó szemernyit sem vesz el a rakodónyílás méretéből. Kedves figyelmesség, hogy a burkolatban kialakított markolat mellett egy mélyre lelógó lehúzófül is van. A Berlingóban alacsonyabb termetűeknek sem kell kétségbeesve figyelniük az égig emelkedő ajtót.
Nagy előrelépés a korábbi modellhez képest, hogy az első ülések támladőlése nem ugrásonként, hanem fokozatmentesen szabályozható. Az ülőalkalmatosságok kényelme elöl dicséretes és hátul is megfelelő. A széria három hátsó fejtámla egészen addig nyomja az utasok hátát, amíg ki nem húzzák őket. Ez a megoldás nagyon jó módszer arra, hogy a bent ülők tegyenek valamit saját biztonságukért. Az öv bekötésére viszont harciasabban és kitartóbban is figyelmeztethetné a vezetőt az autó.
Hátul a műanyag ajtókárpiton puhább és szövetburkolatú felületre könyökölhetnek az utasok. A tesztelt Multispace kivitelhez széria a bal oldali tolóajtó, ami az alapmodellhez is kapható, 90 000 forintért. Az ajtók könnyen járnak, tágas helyet engednek a beszálláshoz és határolásuk erős lejtőn is megfelelő.
Amíg el nem indulunk, egyedül a kategóriának megfelelő, tehát a normál személyautóknál gyengébb minőségű műanyagok merülhetnek fel kifogásként. A vezetőnek viszont már a parkolóhelyről kihajtással is gondja támadhat. A tükrök hiába nagyméretűek, jókora holtteret hagynak.
Az autó eredendően jól áttekinthető, de a belvárosi közlekedésben meggyűlt a bajunk a gerenda vastagságú A-oszlopokkal, amelyek veszélyesen sokat kitakarnak a látómezőből. Sávváltásnál aztán újra a holtteres tükrök miatt bosszankodtunk.
Bár magasságában állítható, mégis túl meredeken áll a kormány. A Berlingo nem rejti véka alá haszonjárműves gyökereit akkor sem, amikor 190 centis vezetők alatt az utolsó fokozatba kapaszkodik az ülés. A korlátozott hosszirányú állíthatóság szerencsére keveseknek okoz gondot. Nagyobb méretű cipőt hordó vezetők lába beleakadhat a fékpedál aljába, amikor lábukat átemelnék a jóval mélyebbre került gázról.
A sebességváltó kapcsolhatósága rossz. A jó egyarasznyi kar hosszú utakon jár, de nem ez a baj. A kapcsolást erősen bizonytalanná teszi a váltó gyatra megvezetése.
Szerencsére az áttételezés jó. Városban, országúton és autópályán sem fojtja vissza a lendületet kedvezőtlenül hosszú áttételezés, de nem is pörög bántóan erősen a motor.
109 lóerőt ad le a tesztautóban kipróbált 16 szelepes motor. Az ezerhatos benzines 3000-től élénken húz, ami az első három fokozatban elég vehemens gyorsulást eredményez. Kis terheléssel alacsony fordulaton sem küszködik a motor, a nyomatékleadás elfogadható. A gyári végsebesség 170 km/óra.
Ezt nem próbáltuk ki, de a 150-es tempó erőlködés nélküli elérése miatt reálisnak tartjuk. Nulláról százra gyorsítva a Citroën 13,1 másodpercet ad meg, ami jó. Egyesben-kettesben jól megugrasztható az autó, ez városban hasznos. A műszerek jól néznek ki, könnyen leolvashatók. A többi kezelőszerv is jól elérhető, a Berlingót nem nehéz vezetni.
Gyorsabb kanyarokban egészen addig megadóan viselkedik az autó, amíg el nem vesszük a gázt. Az erős oldaldőlés ellenére biztonságosak a menettulajdonságok, de egy családi autónak terhelésváltáskor nem illene ilyen lelkesen keresztbe állnia. A kormányzás nem sok visszajelzést ad az útról, de áttételezése jó. Ütközéstől ütközésig 3,3-et fordul a volán. A fékekkel elégedettek voltunk, lassítóképességük és adagolhatóságuk is megfelelő.
A rugózási kényelem ebben a kategóriában jónak számít, az autópályán zajongó motor is csak a hasonló méretű alsó középkategóriás autókhoz képest zavaró. A városi kisáruszállítók között a Berlingo nem számít zajosnak.
Bántó szélzúgást 130 felett sem tapasztaltunk. Nagyra értékeltük a gyorsan bemelegedő motort és az erőteljes fűtést-szellőzést. Kiválóan irányítható a kilépő levegő, mivel a Berlingo is megkapta a Citroën C3 kerek szellőzőrostélyait.
3 370 000 forintba kerül az átlagos felszereltségű Berlingo Multispace. Alapfelszerelés a központi zár, a motoros ablakemelő elöl, a kibillenthető oldalablak a csomagtérben és a hátsó ajtóban. Széria a két első légzsák, az öt fejtámla és öt hárompontos öv. A klímaberendezés nem drága, felára 230 000 forint. Érdemes a kedvező árban mért biztonsági felszerelésekre is áldozni. Blokkolásgátló elektronikus fékerő-elosztóval és fékasszisztenssel 110 000 forintért rendelhető meg, a két oldallégzsák 60 000 forintba kerül.
Nem csak a vételár kedvező, hanem a fogyasztás is. Városban 10,2 literes tesztfogyasztást mértünk, ami kedvezőbb lett a vártnál. A benzines Fiat Multipla vagy az összkerék-hajtású Renault Kangoo nem ment ilyen jól és többet fogyasztott. Városon kívül 7,1 literre adódott a tesztátlag, ami ugyancsak jó.
A Berlingo tehát azon ritka autók közé tartozik, amelyekben jó utazni, de a vezetést szívesen átengednénk másnak. A pontatlan kormányzás, a rendkívül gyatra sebességváltó, vagy a nagy holtterű külső tükör nem édesíti meg a kocsi vezetését. Az utasok azonban mit sem éreznek a vezető gondjaiból. Családi használatkor, amire az autót kitalálták, ők vannak többen és kinek ne volna fontosabb szeretteinek kényelme, mint a saját magáé?