Teszt: Toyota Avensis 1,8 Sol Elegant

Már az 1997-ben megjelent előző Avensist is Európában, európaiaknak tervezték, ám az új autónál ez még fokozottabban volt így. Megjelenésében és kialakításában is egy nekünk készült autó szültetett, amely elődjére nem is emlékeztet. Lágy, nagy sugarú ívek alkotják az autó sziluettjét, amik masszívabbnak mutatják az autót. Egyetlen hatalmas ívként borul a tető az autó övvonalára, amely enyhe emelkedéssel fut a csomagtér irányába. Sajnos a gyönyörű fényezés nem sok védelmet kapott a tervezőitől, elől-hátul egy-egy vékonyka csík hívatott megvédeni a lökhárítót a parkolásoknál jelentkező sérülésektől. Pontos és vékony illesztések jellemzik az autó karosszériáját.

Igen jó az autó légellenállás tényezője, mindössze 0,28, amit olyan megoldásokkal értek el, mint hogy az ablaktörlőket teljesen elrejtették a motorháztető alá, illetve hogy a motorteret alulról egy vezetősávos lemezzel borították. Erre a kiváló alaktényezőre azért fektettek nagy hangsúlyt, hogy az autó minél csendesebb legyen. Így ugyanis kevesebb az autó körül keletkező légörvény, ami fokozná a zajt, az alsó borítás pedig az utastérbe jutó motorzajt is csökkenti.

33 kilogramm zajcsökkentő anyagot építettek az Avensisbe, amelyek elnyeléssel semlegesítik a rezgéseket. Ez nagyrészt sikerül is, folyamatos haladás és állandó fordulatszám mellett csendes az utastér. Ám 140 fellett már erősödik a szélzaj, illetve ha pörgetjük a motort, annak zaja is bejut az utasokhoz.

Ez meg is határozza az autó igazi használhatóságát. Az Avensis hosszú távú túrázó autó, amely az autópályát és az országutat kedveli elsősorban. Ebben a környezetben a magasabb osztályok képviselőit idézi az autó menetkomfortban és utazási kényelemben. Ebben nagy szerepe van az autó több mint 4,6 méteres hosszának és 2,7 méteres tengelytávjának is. Ennek köszönhetően ugyanis belül hatalmas tér fogadja az utasokat.

A Corollához hasonlóan a háttámla dőlésszögét egy racsnis karral szabályozhatjuk. Nagy állítási lehetőséget kínálnak az autó első ülései, és még a leghátsó állásban is marad elég hely a hátul ülök lábának. 180 centis kollégám mögött 178 centiméteres magasságommal teljes kényelemben foglaltam helyet. A térdem az első ülés közelében sem volt. Ám az üléspad kagylós kialakítása és a masszív „kardánalagút” miatt igazából négy felnőtt utazhat hosszú távon kényelmesen az autóval.

Az ülések kialakítására sem lehet panasz, jól tartják a testet és hosszabb utazás során sem gémberedik el az ember. A kényelmes üléspozíciót segíti a két tengely mentén állítható kormány is, amely kialakításának és bőr borításának köszönhetően jó fogású is.

Szinte csak a szürke különböző árnyalatai fedezhetők fel az utastérben, amit egy kissé felold az esztétikus fautánzatú betét, illetve a kézifékkaron, váltókaron és a kilincseken lévő krómdíszítés. Igen jó anyagokat alkalmaztak az Avensis belső terében. Puha műanyagból készült a műszerfal, nagyon kellemes tömésűek a bőrborítású ajtó könyöklők, és éppen emiatt feltűnő, hogy milyen kellemetlen a középső könyöktámasz felülete.

Általában jó az autó összeszerelése, nem zörgött semmi, nem lógtak a műanyagok, kivéve egyet, mégpedig a vezető felöli A oszlop borítását. Olyannyira, hogy láthatóvá vált a mögötte megbúvó légzsák is. Ezt azonban az első széria hibájának tudjuk be, amely minden bizonnyal nem sűrűn ismétlődik meg.

Fémes borítást kapott a műszerfal központi részét, amelyben a klíma és kombinált „zeneegység” kapott helyet. A gyári hifi a CD-ket és a kazettákat is fogadja. Mind a zeneegység, mind a kétzónás automata klíma egyszerűen használható. Ebben szerepet játszik az is, hogy nem mütyür gombokat kell nyomkodni, hanem az emberi kéznek megfelelő méretes kapcsolókat. A rádiót és a fedélzeti számítógépet a kormányról is vezérelhetjük. Mind a négy elektromos ablak egyetlen érintésre megy le és fel.

Otthonosan belakható az autó, sok tároló rekeszbe pakolhatjuk holmijainkat. Ott a kesztyűtartó és az ajtók térképzsebei, amikhez hozzájön a könyöktámasz alatti dupla rekesz és a kézifékkar melletti kisebb tároló rész is. Elől-hátul jut hely az üdítők számára is. Nem csak műszerfalon van pohártartó, hanem egy ötletes elfordítható kis lappal a könyöklőben is kialakíthatunk egyet. Hátul is a könyöktámaszban találjuk a két italtartót.

1.8 literes, 16 szelepes, 129 lóerős, váltózó szívóoldali vezérlésű benzinmotor mozgatta a tesztautót. Országúton és autópályán nincs hiányérzetünk a teljesítményt illetően, könnyedén gyorsul az autó még magasabb sebesség esetén is. 130 km/óránál 3500 körül pörög a motor ötödik fokozatban. Városban viszont pörgetni kell a motort, ha a japán autókra jellemző fürgeséget hozni akarjuk. Ez azt jelenti, hogy általában kettes vagy hármas fokozat használható a tempós haladáshoz. Ekkor viszont búcsút mondhatunk a kedvező fogyasztásnak, ami országúton hét liter is lehet, de ilyenkor 10 liter fölé megy. Ha beletörődünk a városi lustálkodásba, és nem kívánjuk az összes rejtett tartalékot kiautózni, 9 liter alá szoríthatjuk a városi fogyasztást.

Valóban kényelmes hangolású futóművet készítettek az Avensis számára, amely elöl McPherson rendszerű, míg hátul kettős keresztlengőkaros. Elöl és hátul úgy helyezték el a karosszéria keresztmerevítőit a lengéscsillapítók felső részénél, hogy azok toronymerevítőként is üzemelnek. Ennek nagy hálát vesszük a stabilitásban.

Sok úthibát eltüntet a futómű, aminek hátulütője, hogy váltott ívű kanyarban könnyen megbillenthető az autó hátulja. Az elektromos szervóval segített kormánnyal könnyedén irányítható az autó, könnyű vele parkolni és szlalomozni is egyszerűen lehet. Megfelelő a rásegítés mértéke is.

Kissé szokatlan volt az autó kuplung és váltó rendszere. Eltérően a Toyotáktól megszokott minőségtől, néha csak hangos reccsenések árán sikerült váltani és a fokozatok határozottsága sem volt az igazi. Maradtak azonban a rövid váltó utak és a jól kiosztott fokozatok.

Immár az 1,8-as Avensis is egy olyan elit társaság tagja, amelybe olyan autók tartoznak, mint a BMW M3, a Honda NSX, és a Nissan Skyline GTR. Fékeivel sikerült beférnie ebbe a csoportba az Avensisnek. Ám nem a fékhatást volt a döntő, bár az is kitűnő az autón, hanem a tárcsák mérete. Ezeken az autókon ugyanis hátul nagyobb átmérőjű tárcsák vannak, mint elöl.

Az Avensis biztonságossága mellett szól, hogy alapáron első-, oldalsó-, függöny- és térdlégzsákkal szerelik, valamint hogy övfeszítős, överő határolós öveket, öt fejtámlát, blokkolásgátlót és fékerő-elosztót is kap. Többek közt így sikerült elérnie, hogy az Euro NCAP legutóbbi töréstesztjén az Avensis öt csillagot szerzett.

Rengeteg ütőkártyát tud felsorakoztatni az új Avensis, hogy ne csak megtartsa korábbi vevőkörét, hanem a konkurenciától is hódítson új vásárlókat. Egy biztos, az a vád már nem érheti az autót, hogy nem rendelkezik önálló egyéniséggel, az Avensis újra született.


Műszaki adatok – Toyota Avensis 1.8 Sol Elegant
Lökettérfogat (ccm) 1794
Furat x löket (mm) 79,0 x 91,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 95(129)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford) 170/4200
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,3
Végsebesség (km/h) 200
Fogyasztás (l/100 km) város 9,4
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,8
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 7
CO2 kibocsájátás (g/km) 171
Gumiméret 205/55 R16
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4630/1760/1480
Tengelytáv (mm) 2700
Csomagtér (liter) 520
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1295/500
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Listaár (forint) 6.020.000