Az 1,3-as Multijet dízelmotor
Mindig is élen járt a dízelmotorok fejlesztésében a Fiat. Szériagyártású személyautóba az olasz gyártó szerelt a világon elsőként közvetlen befecskendezésű dízelmotort. Ez az autó a Croma TDI volt, 1988-ban. A dízelmotorok széleskörű elterjedésében nagy szerepet játszó közös nyomócsöves technológiát is a Fiat-konszern vetette be először a személyautók közt, 1997-ben. Az akkor bemutatott Alfa Romeo 156 1.9 JTD szinte nyom nélkül tudta feledtetni a dízelmotorok korábban ismert rossz tulajdonságait.

A technika fejlődése azonban további újítások bevetésére adott lehetőséget. Az új Fiat Puntót szerelik fel elsőként a Fiat és General Motors közös munkájában elkészített 1,3 literes Multijet dízelmotorral. Ez a motor is a közös nyomócsöves (common rail) befecskendezési rendszerre épül, de a befecskendezési dózisokat és ütemezést tovább finomították.

Korábban Unijet-nek nevezte dízelmotorjait a Fiat, a mostani változat már a Multijet nevet kapta. Kicsit csalóka az Unijet neve, mivel itt sem egyetlen befecskendezés történik, hanem kettő. A fő dózist megelőzi egy elő befecskendezés, melynek során a nyomástároló csőből 1-3 köbmilliméter gázolj jut a hengerbe. Így a hőmérséklet és a nyomás a kellő szintre emelkedik, a fő dózis befecskendezésekor az égés egyenletesebben és halkabban megy végbe.

A Multijet rendszernél nem kettő, hanem a körülményektől függően 3-5 adagban történik a befecskendezés. A fordulatszám, a nyomaték-igény és a motor hőmérsékletétől függően a vezérlő elektronika minden egyes befecskendezés előtt kiszámítja, hogy az optimális égéshez mennyi adagra és milyen ütemezésre van szükség. Az Unijet dízeleknél a kevesebb ütem miatt több idő telt el két befecskendezés között, a Multijet-nél a korábbi 1500-ról 150 mikroszekundumra csökkent ez az idő. Mivel a befecskendezett üzemanyag mennyiség is kisebb, új vezérlőszámítógép mellett új befecskendező fúvókat is tervezni kellett.

Az így megszületett, turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel ellátott 1,3 literes dízelmotor 4000-es fordulaton 70 lóerős legnagyobb teljesítményre és 180 Nm-es maximális forgatónyomatéka tett szert. 55,8 lóerős literteljesítményével a kis dízel egység a legjobb paraméterekkel rendelkezik a 800 és 1500 köbcenti közti, fix lapátgeometriájú turbódízel-kategóriában. A későbbiek folyamán ezt a motort is ellátják változó lapátgeometriájú turbóval, amivel a maximális teljesítmény és nyomaték tovább fokozható. Már most is kedvező menetteljesítményekkel rendelkezik azonban a 1,3-as dízel Punto, hiszen 13,4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet és 164 km/órás végsebességre képes.

A kultúrált működés és a kedvező teljesítmény mellett az 1,3-as Multijet dízelmotor jó tulajdonsága még kis mérete és alacsony súlya. Ennek köszönhető, hogy most az új Puntóba építették be először, de a jövőben a Fiat új kisautóiba, a Gingóba és az Ideába is bekerül a kis Multijet motor.

Tiszta üzemével és kedvező fenntartási költségeivel is növelheti népszerűségét a Fiat dízelmotorja. A Punto 1.3 jtd átlagfogyasztása 4,5 liter 100 kilométeren, de lakott területen kívüli üzemben 3,9 literre leszorítható a fogyasztás. A CO2 kibocsátás 100 kilométeren 119 gramm, amivel a dízel Punto teljesíteni tudja a 2005-ben életbe lépő Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normát. Mivel olajcserét csak 30 ezer kilométerenként ír elő a gyár, az alacsony fogyasztás mellett ez is hozzá járul az olcsó fenntartáshoz.

Próbálja ki Ön is az új Fiat Puntót!
Hírlevél regisztráció