Kezdetként hadd soroljuk fel csupán a vámkezeléshez szükséges papírokat. Nem kereskedelmi forgalomban beérkező autót, hanem magán behozatalt alapul véve. A felsoroltak megléte elengedhetetlen ahhoz, hogy forgalomba tudjuk helyezni külföldön megvásárolt autónkat:
– Egységes vámáru-nyilatkozat
– Árutovábbítási vámokmány és mellékletei
– Vásárlásról szóló számla/adásvételi szerződés vagy ajándékozási szerződés
– Külföldi forgalmi engedély
– Személyi igazolvány, érvényes vezetői engedély, valamint zöldkártya
– Nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy a tárgyévben a személy részére gépjármű vámkezelés nem történt (személyenként csak egy kocsi hozható be egy évben)
– Központi Közlekedési Felügyelet engedélye a vámkezeléshez
– Kedvezőbb vámtétel igénybevétele esetén a származást igazoló irat

Az egész procedúrának ez csak egy kis része, ezért lássuk részleteiben. Ahhoz, hogy valakinek kulcsra készen álljon az autója a háza előtt, bizony a vételáron felül százezreket kell fizetnie (vám, illetékek, engedélyek, stb.), illetve hónapokat kell várni az ügymenet lassúsága és bonyolultsága miatt.

Miután kiválasztottuk a behozhatók közül a megfelelő autót, Németországban vagy bárhol Európában, a kereskedőtől ideiglenes rendszámot kell vásárolni biztosítással, ami lehetővé teszi, hogy legálisan eljussunk a magyar határig. Ez általában 100 – 200 euróba kerül. Ha a kereskedőnek nincs ilyen, akkor a helyi vámhivatalban nekünk kell kiváltani, illetve a biztosítást megkötni általában 16 óráig, ugyanis ekkor bezárnak az említett hivatalok. Kivonják a forgalomból az autót és miután kifizettük a biztosítási díjat, hivatalos részről nem érhet minket baj a magyar határig.

Itt úgynevezett vizsgáló lapot kell kitölteni és kezességet vásárolni az autóért körülbelül 20 000 forintért (értéktől függően). Ez a biztosíték, hogy bemutatják az autót szemlén és a vámot akkor is befizetik, ha esetleg ellopnák az autót. Ugyanitt „E” rendszámot is vásárolnunk kell biztosítással együtt ami egy hónapig érvényes. Ára mintegy 18 ezer forint.

Ezután három munkanapon belül be kell mutatni az autót a VII-es számú vámhivatalban (Budapest, X. ker. Gergely u. 10). Ekkor állapotfelmérést végeznek az autón, ahol ellenőrzik, hogy az úgynevezett csavarozható elemek mennyire sérültek. A csavarozható elemek maximum tíz százaléka lehet sérült, a nem csavarozhatóké sérülésmentesek kell legyenek. Már ekkor befizethető a megállapított vámérték, de ha ekkorra még nem lenne meg az adott összeg, akkor lehetőség van kezességet vásárolni (5-20.000 Ft). Így akár két hónappal is eltolható a vám befizetése. A legkésőbbi időpont az olykor súlyos összeg letételére a Közlekedési Felügyelet vizsgálata után lehetséges.

Újabb állomásunk a behozott használt autóval a Központi Közlekedési Főfelügyelet műszaki állomása: Bp. XXI. ker. Petróleum u. 4. Itt szintén ellenőrzik az autó állapotát, környezetvédelmi besorolását, a motor és az alvázszámot. Engedélyük nélkül nem lehet vámkezelni az autót. Az említett vizsgálatok költsége 22 750 forint, de akár két hónapba is beletelhet, mire ide eljutunk, ezért meg kell hosszabbítanunk E-s rendszámunkat (9000 Ft). Ha a főfelügyelet munkatársai mindent rendben találtak, visszamehetünk a VII-es számú vámhivatalba, ahol lepecsételtetjük a papírokat.

Az adótartalmakat a számla alapján számítják ki, amelynek alapjául az Eurotax katalógust veszik. Így ha az ebben rögzített ár és a számla értéke között ötven százalékos az eltérés, akkor a számlán lévő összeget nem fogadják el. Emiatt a kedvelt alulszámlázással csak kereskedelmi forgalomban használt autót behozók élhetnek, nem érdemes odakint irreálisan alacsony összegről számlát íratni.

Az autónkért fizetendő teher a következőkből áll össze: áfa 25 százalék, fogyasztási adó 20 százalék, plusz környezetvédelmi adó-termékdíj. Ezt a gumiabroncs, az akkumulátor, a klímaberendezés környezetszennyezése miatt fizetjük. Az áfa alapot az Eurotax katalógus alapján megállapított vagy az Eurotax-érték közeli a számlával igazolt ár, és az erre rakodó fogyasztási adóval megnövelt összeg képezi.

Ha a választott gépkocsi származási helye nem az Európai Unió egyik országa, hanem például Ázsia vagy Amerika, akkor büntetővámot (10 százalék) vagyunk kénytelenek fizetni. Az EU országokból importált autók után nem kell vámot fizetni.

Végül irány a biztosítóhoz kötelező felelősségbiztosítást kötni, amivel mehetünk a kerületi okmányirodába a hátramaradt papírokat elintézni. Miután itt kivártuk sorunkat és átírattuk autónkat nevünkre (köbcentinként 13 forint), kifizettünk többezer forintot a forgalmiért, illetve végleges rendszámot vettünk, nem marad más hátra, minthogy befizessük a súlyadót. És máris élvezhetjük álmaink – nyugatról behozott – autóját.