Teszt: Volkswagen Touran 1.6 FSI - Pont ami kell  Volkswagen Touran 1.6 FSI

A szándékosan visszafogott formával készülő Touran a családos 40 év körülieket célozza meg elsősorban, de tapasztalataink szerint az ennél jóval fiatalabb korosztály is szívesen használná különböző célokra.

A Touran a Golf V padlólemezére épül, és a kompakt egyterű kategóriába sorolható. Ez gyakorlatilag annyit jelent, hogy egy öttagú család bátran hátára veheti a világot, anélkül, hogy bárki is helyhiányra panaszkodna.

Sőt, némi felárért két hátsó ülést is rendelhetünk az autóba, ahol a gyerekek, illetve az alacsonyabb növésű felnőttek teljes értékű utasnak érezhetik magukat. Mivel a harmadik sor ülés a csomagtartóban helyezkedik el, használatakor nem sok hely marad a csomagoknak, de egy rövidebb kiránduláshoz szükséges csomagmennyiség így is elfér.

Kívülről a visszafogott forma ellenére szépnek mondható a Touran. Főként az autó eleje dekoratív az átlátszó lámpaburákkal, illetve a visszapillantó tükrökben elhelyezett irányjelzőkkel. Alapáron 15 colos acélfelnikkel kapjuk a Tourant, de az extraként rendelhető 16 colos könnyűfém kerekekkel egészen dögössé tehető a család autója.

Belül igazán barátságos műszerfal fogad bennünket, a szokásos Volkswagen kapcsolókkal és órákkal. Tetszetősre sikeredett a középkonzol, amely helyet ad az alapáron járó, kétzónás, automatikus klíma kapcsolóinak, illetve a CD-s rádió méretes, de funkcionális kijelzőjének és kezelőszerveinek. Este a Volkswagenektől megszokott lilás színű műszerfal világítás visz fiatalos lendületet a belső térbe.

Az ülések mindkét sorban kényelmesnek bizonyultak egy-egy hosszú utazás során, és a harmadikban sorban ülők is csak a szűkös lábtérre hivatkozhatnak. Ezen sor kivételével bárhol kényelmesen utazhatnak az átlagosnál jóval magasabbak is.

A gyár szerint 39 pakolórekesz található a Touranban, amit mi jó szívvel elhiszünk, de így fejből senki sem lenne képes mindet felsorolni. Annyi biztos, hogy inkább a tárgyak megkeresése okoz gondot, mint az elhelyezésük. Vegyük mindjárt a pohártartókat: a két középsőn kívül a méretes ajtózsebek mindegyikében lehetőség van pohár elhelyezésére, illetve még a harmadik sorban is találunk pohártartót, mindkét oldalán egy kis rekesszel egyetemben.

Külön érdekesség a két első ülés közé beszerelt palacktartó, amely kiválóan alkalmas például egy ásványvizes üveg rögzítésére. Ráadásul a behelyezett palack, pont a hátsó szellőrostély útjába esik, így még hidegen is tarthatjuk. Ugyanitt találunk egy 12 voltos aljzatot is.

A másik különlegességet a plafonban elhelyezett tárolók jelentik, amelyekből hármat is egymás nyakára zsúfoltak. Ezek méretüknél fogva minden további nélkül alkalmasak egy vaskosabb pénztárca befogadására, vagy elhelyezhetjük benne a hét utas napszemüvegét, plusz még egy fél optikai szalont.

Az első ülések hátán található mély zsebek tökéletesek újságtartónak, a felettük lévő pohártartóval felszerelt kihajtható tálcán pedig jóízűen elfogyaszthatjuk uzsonnánkat.

A második sor ülései sínen egyenként előre-hátra csúsztathatóak. A körülbelül 16 kilós üléseket könnyedén eltávolíthatjuk vagy lehajthatjuk, ha éppen arra van szükség. A középső ülés kiszedésével a két szélső ülés egymás felé is mozgatható, amivel jócskán megnövelhető az ajtó felőli válltér.

Dicséretes, hogy minden ülésen hárompontos biztonsági öv és fejtámla szolgálja az utasok védelmét és természetesen megtalálhatóak az Isofix rögzítési pontok is. Szintén nem megszokott, hogy alapáron hat légzsákot kapunk a pénzünkért, ami a két első-, az oldal- valamint a függönylégzsákokat foglalja magában.

Ami a csomagteret illeti, bőséges, 695 literes tér áll rendelkezésünkre az ötüléses változatban, ami a második sor kiszedésével 1989 literesre bővíthető. A hétülésesnél a padlóba hajtott utolsó sorral ez az érték még mindig irgalmatlanul sok, 1913 liter. A csomagtérajtó kézi erővel, plusz centikkel feljebb emelhető, ami alá ezek után 190 centivel is nyugodtan beállhatunk.

Tesztautónkat a 115 lóerős 1,6 literes közvetlen befecskendezéses benzinmotor hajtotta, ami a kiegyensúlyozott járás ellenére picit gyengének bizonyul ebben az autóban. Maximális teljesítményét 5800-as, 155 newtonméteres nyomatékát pedig 4000-es fordulaton adja le a pörgésre nehezen hajlandó motor.

Kénmentes üzemanyaggal részterhelésnél fejtené ki jótékony hatását a közvetlen befecskendezéses benzinmotor, de a korszerű technológián kívül, igazából semmilyen gyakorlati előnyt nem tudunk elmondani róla. Az egyébként finoman járó és könnyen kapcsolható hatsebességes kézi váltó ellenére is, 95-ös üzemanyaggal 11 liter körül fogyaszt városban az autó, ami hosszú 130-as autópálya tempóval utazva is nehezen szorítható 8,5 liter körüli értékre.

Inkább nyugodt vezetésre csábít az alacsony fordulatszámon is nyomatékos motor, már 40 körül hatodikba kapcsolhatunk. 11,9 másodperces százra gyorsulása átlagos, ahogyan a maximális 186 km/órás végsebesség is.

A menetzajok magasabb sebességtartományban sem zavaróak, rendkívül csendesen utazhatunk a Tourannal. Eltekintve az indulásnál egy ponton nyekergő műszerfaltól, semmilyen zörej sem zavarja meg a belső térben uralkodó harmóniát.

Rossz minőségű úton haladva a hátsó kerekektől néha erős koppanást hallani, de ennek ellenére abszolút pozitív képet alakított ki bennünk a futómű. Többek között a korszerű, négylengőkaros hátsó futóműnek hála, hirtelen kormánymozdulatoknál nyoma sincsen a nagyobb egyterűekre jellemző kígyózásnak, és tempósabb sebességnél is enyhe dőléssel abszolválhatjuk a kanyarokat.

Újabb piros pontot érdemel a Touran, mivel alapáron megkapjuk a menetstabilizáló elektronikát a blokkolásgátló és a fékasszisztens mellett.

Nem kíván újdonságokat nyújtani a Volkswagen kompakt egyterűje, inkább a kényelemre törekszik, amit kiválóan teljesít is. Egy nagyon jól használható, sokoldalú egyterű a Touran, mely bőséges felszereltségéhez képest kedvező árával kiváló választás lehet nagycsaládosok számára is.


Műszaki adatok – Volkswagen Touran 1.6 FSI
Lökettérfogat (ccm) 1598
Furat x löket (mm) 76,5×86,9
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 85(115)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford) 155/4000
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,9
Végsebesség (km/h) 186
Fogyasztás (l/100 km) város 9,5
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 6,2
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 7,4
CO2 kibocsátás (g/km) 178
Gumiméret 195/65 R15
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4391/1794/1652
Tengelytáv (mm) 2678
Csomagtér (liter) 685-1989
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1423
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Listaár (forint) 4.999.000