Könnyű volt növekedni az elmúlt félévben az autóeladási adatok alapján, de a piaccal együtt nőni már nehezebb, a teljes piacnál jobban növekedni pedig még nehezebb volt. Kevés márka volt kénytelen visszaesést elkönyvelni a darabszámok területén, több jelentős autómárka piaci részesedése is csökkent.

A prémiumgyártók közül az Alfa Romeo alig adott el több autót, mint a tavalyi első félévben értékesített mennyiség fele. A Volvo, amely 2002-ben a legnagyobb darabszámban értékesített elegáns márkának bizonyult, most a Mercedes és az Audi mögött csak harmadik.

Csökkent az érdeklődés a Roverek iránt is, a tavalyi első hat hónapban 153, az idei év hasonló időszakában 131 kelt el a nemes brit autókból. A BMW-k visszaesését a hármas sorozat iránti érdeklődés lanyhulása okozta, 19,4 százalékkal kevesebb, összesen 166 hármasra volt igény az első félévben. Sokat esett vissza a Jaguar, idén hat hónap alatt csak 32 Jaguar talált gazdára.

A Saab kereskedők hét autóval többet, 168-at értékesítettek, ami stagnálás. A Lancia továbbra is vergődik, 29 kelt el a patinás olasz autókból. A Lexus kis darabszámokat hoz, de a 19 helyett 27 eladott autó előrelépés. Százalékosan a Porsche ugrott előre a legnagyobbat, mivel 10 helyett 31 eladott Porschéről adott hírt az importőr. Ebből 20 jut a Cayenne-re.

Nagyon jól szerepelt a Mercedes-Benz és az Audi. Audiból másfélszer annyi, 571 kelt el. Az A3 és az A4 is nagyon kelendő volt. A magyar piacon 584 autóval a Mercedes bizonyult a legkeresettebb prémiummárkának. Az E-osztály és a C-osztály is jókorát lépett előre. Előbbi toronymagasan a legnagyobb darabszámban értékesített felső középkategóriás autó.

Jó félévet tudhatnak maguk mögött a Citroën kereskedések, és a márka piaci részesedése is nőtt valamelyest. Ötezer fölé emelkedett az eladott személy autók száma, és a haszonjárművek is jól szerepeltek 1008 darabbal.

Kissé csökkent a Peugeot piaci részesedése, amely 7,6 helyett csak 7,3 százalék a személyautó és kistehergépjármű összpiacon. Az eladott személyautók száma megközelítette a hétezret és a haszonjárművekkel együtt számolva a Peugeot feljött a márkaranglista negyedik helyére, egy hajszállal megelőzve a Volkswagent. A Peugeot annak is köszönheti ezt az eredményt, hogy 1346 kishaszonjárművel ez a márka a piacvezető.

Részesedése csökkenését jelezte a Renault, de biztos harmadik a Suzuki és az Opel mögött. A Renault rácáfolt azokra, akik szerint a Mégane formája elriaszthatja a vásárlókat. A Mégane II-ből közel ötven százalékkal több kelt el, mint az elődmodellből ferdehátú karosszériával tavaly az első félévben.

A Fordnál megugrottak a személyautó értékesítések. A Focus és a Mondeo erős visszaesését a Fiesta darabszámai ellensúlyozták, a Fusion is jól megvetette lábát a piacon. A Transit darabszámát alaposan megtépázta az elmúlt fél év, de kategóriájában mégis messze a legkeresettebb autó.

Egy modell hajtotta előre a Fiatot, méghozzá a Punto, amelyből 2576 kelt el a tavalyi 1481 helyett. A Stilo nagyon fiatal típus és akciókat is hirdettek rá, de mégis visszaesett. A 898 autó szerény eredmény. 4119 darabbal a Fiat személyautó eladások 30,5 százalékkal bővültek.

Jelentősen veszített részesedéséből az Opel. Bár a személyautó eladások 11 584-ről 12 734-re nőttek, az Astra Classic eltűnése alig ellensúlyozható. A Corsával az Opel is alaposan kivette a részét a kiskategória növekedéséből, és fényesen zárt a G Astra is. Mindkettőből több mint kétszeresére nőtt az értékesített mennyiség.

Az értékesített autók immár 17,6 százalékát képviselő Porsche Hungaria két presztízsmárkájáról már írtunk. A Seat a piaccal együtt nagyot nőtt. A spanyol márka kopasz alapmodellek nélkül is keresett maradt. Az Ibiza és a Cordoba is remekelt.

Az elmúlt hat hónap mégis a Skoda féléve volt. A Fabiából 5948-at kapkodtak el az emberek, az akciókban klímával már hárommilliótól kínált Octaviából pedig 1659 fogyott.

A Volkswagen részesedése enyhén visszaesett 7,4-ről 7,1 százalékra. A Golf utolsó évében is jól tartja magát, jól felszerelt szériákkal sikerült 1767-re növelni a Golf eladásokat. A Bora jóval kevésbé fogyott, mint tavaly. A Passat vonzereje nagyon nagy hazánkban, 857 autóval kimagasló fölénnyel vezet a középkategóriában. A Polo 34,2 százalékos növekedéssel és 3149 darabbal jól muzsikált, a sikeres Touaregből 74 kelt el, ami darabra megegyezik a Volvo XC90-nel.

A Lada eredményeire érzelmi alapon a legtöbb ember egy kicsit jobban odafigyel. Az orosz autók közül továbbra is a Nivák adják az eladások 80 százalékát. Fél év alatt 180 autóval, a Lada importőr 13,8 százalékos mínuszt kénytelen feljegyezni.

A koreai márkák közül csökkent a Daewoo piaci részesedése, csak 7,7 százalékkal bővültek az eladások. Matizból sokkal kevesebb fogyott, mint egy éve, amit a Kalos igen jó teljesítménye nem tudott ellensúlyozni. A Hyundaiok különösebb importőri erőfeszítések nélkül is sokkal jobban mennek, mint egy éve. 805 autó kelt el, pedig a nagyon ígéretes Get kisautó az első negyedévben még hiányzott. A Kia a személyautók között óriásit, a korábban domináns haszonjárművek területén is jókorát lépett előre.

820 százalékos növekedéssel 51 helyett 469 Kia személyautó talált gazdára, a kishaszonjárművek között is másfélszeresére nőttek az értékesítések.

Mindegyik japán autómárka a nyertesek közé tartozik. Piaci részesedésük – a Suzuki nélkül – 10,36 százalékra nőtt a tavalyi 9,4-ről. A Toyota a személyautók között kitűnő eredményeket ért el, 51,2 százalékos növekedéssel. Itt a Yaris és a Corolla vitte a prímet. Szárnyaltak a Mazda személyautó értékesítések, 1001 Mazda kelt el. Érzékeny veszteség viszont az E sorozatú kisteherautó kiesése, amelyek egy éve nem helyezhetők forgalomba a szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt.

A Nissannál is bőven ellensúlyozta a személyautók előretörése a Vanette eltűnését. Itt az Almera mellett a Micra is szépen fogyott. A Mitsubisinél a Pajero Pick Up, régi nevén az L200 a húzómodell, de a személyautókkal is sikerült teret nyerni. A Pajero a Lada Nivát megelőzve a legnépszerűbb komoly terepjáró. A Honda importőr is elégedett lehet. A szabadidőautók között a Honda CR-V a legnépszerűbb, 196 eladással, az új Accordra könnyű vevőt találni.

Hosszú évek óta a Suzuki szerepel a márkarangsor élén, amiben nem történt változás. A Suzuki fölénye jelentős, a piac immár 19,6 százalékát uralja, a tavalyi 18 helyett. 22 068 Suzuki talált gazdára az első hat hónapban. Ebből 11 499 volt a Swift, ami visszaesés tavalyhoz képest. A Wagon R+ is húzómodell, 4300 helyett 5200 fogyott belőle. Nem fut rosszul a Balenót leváltó Liana, de a hazai gyártású Ignis sokkal nagyobb dobás volt: 4811 talált gazdára belőle.

Hazánkban csekély darabszámokat érnek el, de fontosnak tartjuk megemlíteni az indiai Tata, a Chrysler és a Subaru eredményeit is. A Tata eladások 57-ről 50-re csökkentek, egy híján az összes Tata haszonjármű volt. Hazánkban az egyetlen vezérképviselettel rendelkező amerikai márka a Chrysler, amely 23,2 százalékos mínusszal, 43 autót adott el. A Subarukért sok autórajongó, de nagyon kevés autóvásárló lelkesedik: 23-ról 19-re esett az eladott autók száma.

101 631 új személygépkocsi kelt el, ami 24,7 százalékos plusz. A kishaszonjárművek forgalma visszaesést mutat. Idén az első hat hónapban csak 11 041 haszongépjármű talált gazdára a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti kategóriában. Az össz személyautó és kishaszonjármű piac ennek ellenére jó félévet tudhat maga mögött, 19,3 százalékos előrelépéssel és 112 672 autó és kisteherautó eladásával.