Még erősebben kétfelé ágazik a mostani modellváltással a Transporterek története. A személyautó Multivant felső kategóriás járműként pozícionálja a gyár és az importőr, míg a Transporter továbbra is az értékarányos haszonjármű szerepet vállalja.

Kezdjük az előbbivel. A Mercedes Viano mellett a Multivan is a kistaffírozott mikrobusz osztályát kinőve, az előkelő személyautók kategóriáját célozza meg. Kovács András, VW Haszonjárművek márkaigazgató azt mondta, hogy a Phaeton luxuslimuzin és a Touareg szabadidőautó mellett az új Multivan a VW harmadik prémium modellje.

Minden haszonjármű bemutatóján elhangzik az utóbbi 4-5 évben, hogy az utastér személyautós. A Transporter ötödik generációjára ez tényleg igaz, a Multivan belső tere pedig egyenesen a felső középkategóriás autókét veszi mintául. A formák és a méretek haszonjárművet idéznek, az anyagok és a működés finomsága viszont a legjobb személyautókéval megegyező.

A Multivan utasterében egy DVE (Digital Voice Enhancement) nevű, az 552 000 forintos audioberendezéssel egy csomagban kapható digitális hangerősítő rendszer közvetíti az utastér első és hátsó felében elhangzottakat a nyolc hangszóró segítéségével. Így senkinek nem kell kiabálni, végre az utasok nincsenek kizárva az elöl folyó beszélgetésből és viszont.

Ágynak lehajtható a harmadik üléssor. Középen a Multivanben két forgatható ülést találunk, amelyeket körülbelül 40 kilós súlyuk miatt, a nagyon praktikus rögzítés ellenére, igen nehéz kivenni. Egyterűs átrendezgetésről csak jól fejlett izomzattal lehet szó. A középső ülések közötti tárolódobozból asztal húzható és hajtható ki.

Normál és hosszított tengelytávval kapható a Transporter, az előddel megegyezően. Újdonság viszont a modellváltás előtt hiányzó félmagas tető, amely változat a normál és a magas tető közötti űrt tölti ki. A félmagas tetős modellek ára nettó 136 000 forinttal magasabb az alacsony változatokénál. A dobozos modellek raktere változattól függően 5,8 és 9,3 köbméter között változik.

A teherbírás 800 kilogramm és 1,4 tonna közötti, az össztömeg 2,6 és 3,2 tonna között mozog. Mivel a kishaszonjárművek adott esetben a megengedettnél nagyobb teherrel is mozognak, már a 800 kilóval megpakolható modell futóműve is egy tonnás raksúly tartós elviselésére van méretezve.

Alapáron jobb oldali tolóajtó jár az autóhoz, bal oldalra áfa nélkül 123 000 forintért kapható. Ugyanígy feláras a felhajtható helyére választható osztott hátsó ajtó, amelynek ára nettó 51 000 forint.

Kétféle benzines és négyféle dízelmotorral lesz kapható a T5. A Multivan programban nem szerepel a leggyengébb dízelmotor, a többi motor azonos. A kétezres, 116 lovas benzines mellett a 3,2 literes, 235 lóerős hathengeres is kapható a Transporterhez. Kovács András márkaigazgató azt jósolta, hogy a Transpoterből közel 100 százalék lesz a dízelek aránya. A Golf R32ből, a Phaetonból, a Touaregből vagy az Audi TT-ből ismert 3,2 literes benzines esetleg a Multivanben juthat kicsit nagyobb szerephez. A benzines erőforrások csak később lesznek megrendelhetők. Idővel megjelenik a legtöbb motorhoz elérhető összkerék-hajtás, amelyet Syncro helyett 4Motion-nek hívnak.

85 és 174 lóerő között változik a PD TDI dízelmotorok teljesítménye. A 85 és a 104 lóerős motorok hengerűrtartalma 1896 köbcenti, míg a 130 és a 174 lovas blokké 2460. Utóbbi egy teljesen új fejlesztésű motor, nem egyezik meg a korábbi öthengeressel, de hengerszáma nem módosult. Az összes dízelmotor percenkénti 2000-es fordulatnál adja le legnagyobb nyomatékát, ami a teljesítménysorban fölfelé haladva 200, 250, 340 és 400 Nm.

Nettó 3,7 millió forinttól indul a dobozos T5 Transporterek ára a 85 lóerős dízelmotorral és 800 kilós teherbírással. Az 1000 kilóval terhelhető lemezelt változat áfa nélkül 4 217 000 forintért rendelhető meg a 104 lovas motorral. A 2,5 literes motorokkal 4 839 000 Ft+áfa ártól kapható az autó, 130 lóerővel és 925 kilós teherbírással. A kedvező alapárak mellett a 15 000-ről a használattól függően 30 000 kilométerre kitolható szervizintervallum is a gazdaságosságot javítja. 12 év átrozsdásodás elleni és két év általános garancia jár mindkét új típushoz.

Mivel a Kombi (üvegezett személyszállító) modellek árából nem igényelhető vissza az általános forgalmi adó, az alapváltozatért, egy 85 lovas dízel Transporter Kombiért 7 234 000 forintot kell kifizetni.

Csak a három erősebb dízelmotorral és később két benzinessel kapható a Multivan, amely személyautó, 9 740 000 forintos induló ára ezért érelemszerűen bruttó összeg. A 3.2-es benzines megjelenéséig a 174 lóerős dízel marad a csúcsmodell, amely Comfortline felszereltséggel, néhány alapáras extrával 11 267 000 forinttól rendelhető meg. Ez az ár alacsonyabb az elődmodellénél.

Közel ötven évvel ezelőtt kezdődött az első Transporter gyártása. A T1-es gyári kódú autó 1956 és 1967 között készült. A második generáció 1979-ig volt gyártásban. A kockaformájú, még lég- és vízhűtéses boxermotorokkal is gyártott T3-ban gyári dízelmotor és Syncro négykerék-hajtás számított újnak. Közel négymillió talált gazdára a kezdetben ne túl sikeres generációból.

1990-ben a T4 bevezetésével alapvetően megváltozott az autó. A farmotor-hátsókerék-hajtásos elrendezés helyett a Volkswagen átállt az alacsonyabb padlószintet lehetővé tevő orrmotorra és fronthajtásra. Hazánkban ez a típus még idén, kifutása évében is piacvezető tudott maradni.