Használt autó: Fiat Tempra 1

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Rózsa Boldizsár, Fiat Tempra 1.6 i.e., 1991, 123 000 km

Használtan vettem az autómat, és úgy érzem, hogy jó vétel volt. Ekkora kasztnihoz szerintem jobb az ezerhatos motor, mint a kisebb, ráadásul nem is fogyaszt többet az autó az 1.4-eseknél. Vegyes használatban az enyém 7 litert fogyaszt. Érdemes lemondani az elektromos extrákról, sem a központi zár, sem a motoros ablak nem erőssége a Fiatoknak. Az enyémben egyik sincs, és egyik sem romlik el.

Kényelmes és tartós autó a Tempra, a gyári cinkfürdőzés miatt sehol sem rozsdásodik. Bontókban minden fontosabb alkatrészt megtalálni hozzá, az utángyártott darabok ára kedvező. Főleg azoknak jó a Tempra, akik értenek egy kicsit az autóhoz és hajlandók törődni vele.


1990-ben a Fiat az 1989-es Év Autója címet elnyert Tipo alapjaira kihozta a Temprát. Vele egy padlólemezre készült a Lancia Dedra és az Alfa 155 is. A Regata utódja szakított az előd keresztlaprugós hátsó futóművével. Egy évvel a limuzin után megjelent a kombi, a Tempra Weekend. A kombiból Marengo néven haszonjármű változat is kapható volt. 1993-ban a Tipót is érintő karosszéria megerősítésekből a Tempra is profitált, ami javított az elég gyatra passzív biztonságon. Ekkor módosult a hűtőmaszk, eltűnt a keresztben futó él. 1996-ban fejeződött be a gyártás Olaszországban.

Kényelmes a rugózás, az utastér öt felnőttet is jól kiszolgál. A lábtér és a fejnek jutó hely is tágas a hátsó sorban. Akár a limuzint, akár a kombit választjuk, óriási a csomagtartó. A limuziné 500 literes, a Tempra S.W. raktere 500/1550 literes. A zajszint átlagos, a kényelmes Temprával bátran elindulhatunk hosszabb utakra. A vezethetőség szervokormánnyal megfelelő. Az ülések és a menettulajdonságok jók, de terhelten a kombi elveszíti jóindulatát.

Sokféle motorral futott a Tempra. Befecskendezővel és katalizátorral 69, porlasztóval 76 lóerős az 1,4 literes motor, amely a Tipóhoz jó, a Temprában még éppen elmegy. A hazánkban eladott autók legnagyobb részét az ezerhatos, 78 vagy 84 lóerős motor mozgatja, egészen jól. Az 1.6-os Temprák fogyasztása városban 9-11 liter. Országúton és autópályán a kitűnő, 0,28-as alaktényező miatt jóval takarékosabb az autó, 6,5 és 8 liter közötti fogyasztásra érdemes felkészülni.

Gyártásban volt a 105 lovas ezernyolcas, illetve 113 lóerős kétliteres is. Átlagfogyasztásuk hasonló, mindkettő vegyes fogyasztása kicsivel 10 liter feletti, városban 11-13, országúton 8 liter körül fogyasztanak. A Tempra Weekendből a kétezres motorral létezett 4×4-es modell, amellyel itthon szinte egyáltalán nem találkozni.

Dízelmotort szívó és turbós kivitelben, 1,9 literes hengerűrtartalommal választhatunk az autóhoz. Előbbi 65, utóbbi változattól függően 90, vagy 80 lóerős. Fogyasztásuk 5 és 8 liter közötti.

Akiben van némi kedv és érzék a barkácsolásra, az maga is kijavíthatja a Temprában előforduló kisebb-nagyobb meghibásodások jelentős részét. Hol az elektromos rendszerben megy tönkre valami, hol a belső térben kell kiigazítani egy hibát, sok műanyag elem zörög. A műszerfali órák élettartama messze nem éri el a teljes autóét. Ellenőrizzünk minden elektromos fogyasztót, égőt, motort, kapcsolót az autóban, hogy működnek-e. Kiadást okozhat a féktárcsák hullámosodása és a fékbetétek gyors kopása. Gyakran találkozhatunk olajszivárgással a motoron és a váltón is, ami a tömítések cseréjével könnyen orvosolható. A futóműben a szilentblokkokat és a féltengelyek állapotát hasznos megnézni.

Nagyon tartós a rozsdavédelem, a Tempra karosszériáját hosszú távra megvédi a cinkbevonat. A lengéscsillapítók hamar elhasználódnak. Gyenge pont a hűtőrendszer, ezért figyeljünk a vízpumpára a tömítetlenség miatt, a hűtőcsövek szivárgására, lecsúszására. A ventilátor-hőkapcsoló hibája miatti túlmelegedés szintén bajt okozhat. A Temprával lerobbanhatunk az üzemanyagpumpa átlagnál gyakoribb meghibásodása miatt is. A gyújtásrendszerben laza kábelcsatlakozások állíthatják meg az autót. A hibák legnagyobb része olcsón javítható.

Hazánkban a Temprák 550 000 forinttól kaphatók, de a kínálat szerény. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban a cikk írásakor 13 Tempra volt. 750-800 000 forintért 1993-as, 1994-es autókat kapni. A késői, 7-8 éves változatok ára meghaladja az egymillió forintot.