1997-ben a Volkswagen minőségi változást hozott az alsó középkategóriába az új Golf piacra dobásával. Az autó ebben a kategóriában addig ismeretlen minőségi benyomást tett az emberekre. A Volkswagen gyárak külső modellfrissítés nélkül ontják a Golfokat hetedik éve, a felszereltség azonban bővült az évek során.

1998-ban jött ki a lépcsőshátú Bora, 500 literes csomagtartóval és a 4Motion összkerék-hajtás. 1999-ben a Bora és a Golf kombiváltozata debütált. A Golf IV-ből nem készült önálló kabrió. A VW az új típus orrával modernizálta a hármas Golf nyitott változatát. Ősszel Frankfurtban jelenik meg az ötös Golf.

75 lóerős négyhengeres hajtotta a benzines alapmodellt. Városban kellően erős, országúton és autópályán gyenge a motor. Az átlagfogyasztás elfogadható, 8-8,5 liter. Hengerenként két szeleppel 100 lóerős az ezerhatos motor, a 16 szelepes 105 lovasból alig találni egyet-egyet a használtpiacon. Hasonló fogyasztásra és élénkebb mozgásra számíthatunk tőle.

1,8 literes motor 90, illetve ötszelepes hengerfejjel 125 lóerővel is kapható volt. A kétliteres benzines 115, a turbós 1.8-as a GTI-ben 150 lovas. Piacon volt egy 180 lóerős változat is. A szűk hengerszögű öthengeres motor 150 és 170 lóerős teljesítménnyel volt/van piacon. A csúcsmodell a V6-os 193 lóerős és a 241 lovas Golf R32.

Pár év alatt mindenki megtanulta, hogy a TDI rövidítés nagyon erős és igen takarékos turbódízeleket jelöl. A Golfban 90 és 110 lóerős, illetve 100, 115, 130 és 150 lovas adagoló-porlasztós PD TDI dízelek dolgoztak. Fogyasztásuk a teljesítménytől függően minimum 4-5 liter, a maximum 7 és 8,5liter közötti. Főleg a 115 lóerős ajánlható, de mindegyik megéri a felárat a benzinesekkel szemben, ha valaki hosszabb távra keres autót. A közvetlen befecskendezéses szívódízel 64 lóerős.

Ékszerszerű lámpáival, minőségi belső terével, kitűnő karosszériaminőségével a Golf új autóként nagyon megnyerő. A használat évei alatt ez a ragyogás jócskán megkophat. A váltó kapcsolhatósága idővel nehézzé válik. Az évek múlásával zörgések jelentkeznek az egykor hangtalan autóban, meglazulnak a kárpitok. A benzinesek összességében megbízhatóbbak a dízeleknél az ADAC német autóklub tapasztalatai szerint.

Mindkét motortípusnál figyelni kell az esetleg tömítetlen hűtőrendszerre. Folyhat a hűtő, ereszthet a vízpumpa, szétcsúszhatnak a csőcsatlakozások. A motorok élettartama jelentős, ám a karbantartás elhanyagolása miatt elszakadó vezérműszíj a legtartósabb motorban is károsodást okoz. Az elektromos rendszer nem a legerősebb pontja a mai autóknak, így a Golf/Bora párosban is találkozni elromló ablakemelőkkel, gyújtásalkatrészekkel és üzemanyag-szivattyúkkal. A rozsdavédelem példamutatóan jó.

Garanciális Golfokat és Borákat a Weltauto kínálatában találni nagy számban. A Golfok ára kicsivel kétmillió forint alól indul, az árak a fiatalabb (1999-2000) évjáratok esetében 2,3 és 2,6 millió forint között mozognak. A vezess.hu használtautó-keresőjében a cikk írásakor közel száz IV-es Golf közül lehet választani.

Borából szűkebb a választék, az árak 2,2 millió forintnál kezdődnek. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban jelenleg 19 Bora vár új gazdára.

A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE

Nagy Dénes, VW Golf 1.4, 1999, 65 000 km

Két embernek a Golf szerintem kiváló utazóautó. A kényelem elöl tökéletes, a klímáért külön kellett fizetni, de megérte. Autópályán maximum 150-160-nal lehet utazni. A 75 lóerős motor kicsi a karosszériához, de ez megszokható.

Télen-nyáron 9 liter a fogyasztás, főleg városban járva. A futóművet megdolgozza a budapesti aszfaltminőség, de ezt a kötelező szervizeken elég volt utánhúzással orvosolni. Úgy tűnik, hogy a szélvédő berepedése VW betegség, sok más Golfon is látni hasonlót.