Kissé módosított frontrész, szolidan elhelyezett R jelzések a csomagtéren, a hűtőmaszkon és a felniken árulkodnak mindössze arról, hogy nem egy átlagos kombival van dolgunk. Menet közben pedig vajmi csekély esély marad ezek észrevételére, mivel a közlekedés többi résztvevőjének csak egy-egy rövid pillanat jut ezek szemrevételezésére.
Avatott szemeknek persze a parkolóban feltűnnek a hatalmas, 330 milliméteres első és hátsó féktárcsák, melyeket négydugattyús Brembo féknyergek díszítenek.
Belülről a küszöbbe mart R betűk, valamint a kék számlapok bontják meg a megszokott elegáns és otthonos Volvo hangulatot. Az aktív futómű hangolására szolgáló 3 gomb már tökéletesen beleillik a Volvo hatalmas fekete középkonzoljába.
A motortérbe pillantva a Volvo öthengeres motorját látjuk, egy 1 bar körüli nyomáson dolgozó KKK turbóval. Elsőre feltűnik a középen elhelyezett szívócső, valamint egy felül elhelyezett motorbak. Az összkép rendezett, habár nem vitték túlzásba a hasonló kategóriás autókban megszokott műanyag takaró elemeket. A toronymerevítések is sejtetnek már valami finomat az autó képességeiről.
300 lóerős teljesítményével tisztességes 120 lóerős literteljesítményt produkál a 400 newtonméteres nyomatékkal rendelkező aggregát. Ez a teljesítmény 5,9 másodperc alatt katapultálja a négykerék-hajtású kombit 100 km/órára, és könnyedén eléri a 250 km/órás elektronikusan leszabályozott sebességhatárt. Kész csoda, hogy mindezek mellett még az Euro 4-es normát is teljesíti.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a gyári gyorsulási adatot rendkívül nehéz kivitelezni, mivel a nagy turbólyuk miatt rendkívül magas fordulatszám-tartományból kell induláskor kilőni és a hihetetlen tapadásnak köszönhetően szinte odaragadnak a gumik a talajhoz, így könnyen hatalmasat zuhanhat a fordulatszámmérő.
A menetstabilizáló (DSTC) gombjának ötszöri megnyomásával kapcsolható ki a kipörgésgátló, ami azonban aszfalton semmilyen látványos eredményhez sem vezet a 235 milliméter széles gumiknak köszönhetően.
A DSTC gomb egyszeri megnyomásával kitolható a menetstabilizáló beavatkozásának ideje, azonban teljes kikapcsolásra nincs lehetőség, amivel valószínűleg sok önjelölt autóversenyző testi épségét védi a gyártó.
Hatalmas teljesítmény a 300 lóerő, hiába a hihetetlen stabilitás és fékhatás, nem szabad csodákban hinnünk és a menetstabilizálóban sem, mikor a megszokott sebesség duplájával közelítünk egy kanyar felé.
Habár kombi mivoltát és 1700 kilogrammos súlyát meghazudtoló könnyedséggel reagál a Volvo a kormánymozdulatokra, a V70 R igazi otthona mégis az autópálya, ahol akár 250 km/órával száguldva is abszolút biztonságban érezhetjük magunkat. Itt az igazi sportautókon kívül szinte semmi sem képes megszorongatni a kombit.
A gyorsulás egyesben hátba vágó érzést produkál, miután a motor átküzdte magát a turbólyukon. Kettesbe kapcsolva, folyamatosan piros mezőig kihúzatva a motort és időben feljebb szinte azonos mértékben gyorsul az autó a végsebesség eléréséig.
Ha ilyenkor igazi élményben akarjuk részesíteni magunkat és utasainkat, akkor a fékpedált kell használnunk. A fékek elementáris erővel lassítják a kombit, olyannyira, hogy egy 200 körüli fékezés után, legalább az utasok fele a tarkóját fogja és szédülésre panaszkodik.
Autópályán a négykerék-hajtásnak, az alacsony profilú Pirelli P Zero gumiknak és a kiváló futóműnek hála szinte egyetlen kanyarban sincs szükség a gázelvételre, annyira biztosan fogja az autó az utat. Ilyenkor egyetlen visszafogó tényező a sebességhatárok betartása lehet, bár az élvezetes száguldás közepette a táblán szereplő számok duplájához állunk közelebb.
A kompromisszumokat nem ismerő aktív futómű három állítási lehetőséget kínál fel a vezetőnek. A Comfort fokozat a legpuhább, legkényelmesebb beállítás, ami azonban a rossz minőségű utakon még egy kicsit mindig túl keménynek mutatkozik.
A következő a Sport fokozat, ami már a kanyargós utakra és a nagy sebességgel való közlekedésre is kiválóan alkalmas. Ezekben a fokozatokban a karosszéria mozgása minimális, amit az óriási adatmennyiséget feldolgozó számítógép a lengéscsillapítók folyamatos állításával tesz lehetővé.
A legsportosabb beállítást az Advanced gomb megnyomásával érhetjük el, ahol megszűnik a korábbi mozdulatlanság és a legapróbb úthibákat is átveszi a karosszéria. Cserébe elképesztő irányíthatóságot kapunk ajándékba.
Magyarországon ezt sajnos kevés helyen használhatjuk, csak egynémely autópályán, mivel az úthibák azonnal a lágyabb ringást követelik vissza.
A futómű hangszigetelése példás, még Advanced fokozatban is csak tompa zajokat hallunk az út felől, a belső térben pedig mindvégig példás csend honol. A négykerék-hajtásnak köszönhetően minden helyzetben abszolút uralható marad az autó, nehéz látványos kanyarodásokat kivitelezni, ha ez mégis sikerül, akkor a sportos vezetés stílust kedvelőknek élvezetet okoz a kitörő farrész.
Nagyon szerettük, hogy belül szinte semmilyen hivalkodó jel nem utal a félelmetes erőre. Nincsenek fémpedálok és feleslegesen túlcsicsázott dolgok. A bőrülések kényelmesek, oldaltartásuk viszont néha csekélynek bizonyult. Talán belefért volna, hogy ne csak vezető ülés kapjon elektromos állítási lehetőséget, de ez nem befolyásolja lényegesen a kényelem érzetet.
A hátsó utasoknak sajnos nem lehet felhőtlen örömben részük, mivel a viszonylag szűk lábtér megnehezíti a hosszabb utazásokat. De ezt kompenzálja talán az a tény, hogy a B oszlopokba vájt szellőző rostélyokon keresztül azonnal érzik a hűs vagy a meleg áramlatokat.
Mégis mindenki inkább a volán mögé vágyik, és erről a szándékáról szinte lehetetlen lebeszélni. Főleg, ha egyszer már megízlelte a sebesség ízét a V70 R-ben. A kormányt egyszerűn élvezet markolászni, annyira jól sikerült az átmérőt és a vastagságot is eltalálni.
A pedálok kezelhetősége kiváló, a kuplungpedál keménysége lehetővé teszi a csúcsforgalomban való araszolást is. A hatsebességes kézi váltó rövid utakon jár, gyorsan és élvezetesen kapcsolható. A hagyományos bőrzsák helyett egy műanyag gömbbe torkollik a váltókar, amit Space Ball neveztek el a Volvonál. Igazából semmilyen hasznos funkciója nincs, de nagyon jól mutat. Váltás közben fel sem tűnik, hogy nem a hagyományos kulisszát látjuk.
Magasabb fordulaton járatva a motort, a turbó szép füttykoncertet produkál, ami mellé a kipufogó is szolid brummogással adja tudtunkra, hogy lassan kapcsolni kellene a következő fokozatot.
Ha másfajta akusztikus élményre vágyunk, akkor ebben kiváló segítséget nyújt a 4 CD-t befogadó hifirendszer. Egyedülálló módon a Volvókban Dolby Pro Logic hangzásban élvezhetjük a komolyzenétől kezdve a durvább basszusokat tartalmazó zenéket is. Kezeléséhez nem árt viszont áttanulmányozni a leírást, mivel kicsit bonyolultra sikeredett.
A fogyasztást ennél sokkal egyszerűbb megérteni. Ha tapossuk a gázt, a benzin mutató vészesen süllyed, ha kíméletesen autózunk, akkor kevésbé. Tempósabb városi közlekedés mellett 19-20 liter körüli fogyasztással jártunk az óra szerint. Vegyes használatban visszafogott tempóban, 13-14 körüli értékkel is beéri a motor, de ennek igazából nem sok értelme van, úgyhogy nem is próbálgattuk sokáig.
A 300 lóerő mégis csak fitogtatásra való, a városi csíkhuszárok komoly megleckéztetésére, akik a Volvóra pillantva öreguras képet képzelnek maguk elé. Szomorúan kell azonban konstatálniuk, hogy a legutóbb beszerzett chiptuning és az autó alatti neoncső nem hozott kellő javulást a gyorsuláson.
Talán a városi közlekedés egyetlen hátránya abból származhat, hogy a kis szögben elforduló kerekek miatt, meglehetősen nagy a V70R fordulóköre, így rendszeresen gyakorolhatjuk az ipszilonban való megfordulást.
Hossza ellenére meglehetősen könnyen tolathatunk, mivel a meredek hátsó miatt könnyen érezhető az autó hátulja. Viszont úgy gondoljuk, hogy a 18 milliós vételárba belefért volna egy tolatóradar ára is.
Hasonlóan gondolkodtunk az elektromos ablakok kapcsán is, amelyek közül mindössze a vezető oldali mozog egy érintésre mindkét irányba.
Mindezen apróságok ellenére a Volvo V70R mégis kívül-belül minőséget sugároz és a 300 lóerő sokkal több hiányosságot is feledetni tudna. Igazi élményt jelent vele az autózás bárki számára. Fiatalok és öregek egyaránt élvezik, jobb, mint Lagzi Lajcsi.
Műszaki adatok – Volvo V70R | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2521 | |
Hengerek / szelepek száma | S5/20 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 220(300)/5500 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 400/1950-5250 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 5,9 | |
Végsebesség (km/h) | 250 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 10,9 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 261 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4710/1804/1508 | |
Tengelytáv (mm) | 2755 | |
Csomagtér (liter) | 485 | |
Menetkész tömeg (kg) | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 68 | |
Listaár (forint) | 17.990.000 |