Kipróbáltuk - Hidrogénmotoros Ford Focus
Még nem tudni, hogy melyek lesznek a jövő üzemanyagai, de a hidrogén esélyei nem rosszak. Hidrogén vízből is nyerhető, tehát szinte korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll. Előállítása könnyen megoldható, de szállítása és tárolása már nagyobb nehézségekbe ütközik.

Üzemanyagként a hidrogéngáz kisebb módosítások után elégethető egy belső égésű motorban. Többek között a befecskendező rendszert kell átdolgozni. Az ezüstszínű Focusban a Mazda6 2,3 literes soros négyhengerese dolgozott.

Vezetés közben az ember a furcsa motorhangon kívül nem igazán veszi észre, hogy a hidrogénhajtású Ford H2RV van alatta. A motorhang könnyen felismerhetően más, mint a benzines kocsiké.

A 2,3 literes motor teljesítményét az automata váltó és főleg jólneveltségünk nem engedte érvényesülni. Nagyfokú bunkóság több tízmilliós kísérleti autókban megnézni, hogy „mit visz a gép”. A hidrogénes motor 110, a villanymotor 33 lóerős. Egyesített erővel a hibridhajtású autó 11 másodperc alatt gyorsul 96 km/órára.

A váltóban a nyomatékátalakító helyén egy önindító-generátor dolgozik. Ez villanymotorként besegít az autó gyorsításába hidrogénes erőforrásnak, fékezéskor áramot termel vissza. Megálláskor a motor leáll és a komoly teljesítményű önindító-generátor a fék elengedésekor újraindítja a motort. Ez a megoldás tetszett, jobbnak találtuk, mint a csak gázadásra feléledő motorokat.

Amikor tankolásra került a sor, a gyárak nem engedtek újságírókat a hidrogénkút közelébe. A Fordnál szerencsére nem voltak ilyen szőrösszívűek és magukkal vittek minket is. Az autót először földelik, majd a drapp köpenyes férfiak elkezdik újratölteni a tartályokat. Dohányozni vagy tüzet okozó tevékenységet folytatni a robbanásveszély miatt a hidrogénkút környékén is tilos.

Amerikában jelenleg összesen 6 hidrogénkutat számoltak össze a töltőállomáson dolgozók. Legnagyobb részük a 2003-as Michelin Challenge Bibendumnak otthont adó Kalifornia államban működik.

A vezetett Focusban három tartályban tárolható az üzemanyag. Kettőt közülük a lökhárító alatt találunk, egyet pedig a csomagtartóban. A raktér legalább felerészben megmaradt, ami nem kis vívmány az általában telezsúfolt kísérleti autókhoz képest. A hatótávolságban 120 mérföld (192 km) a cél.

A fogyasztást még nem sikerült leszorítani, mert az autónak kész kellett lennie a Ford 100 éves évfordulójára idén nyáron. Jelenleg egy kilogramm hidrogéngázzal 72 kilométert tud megtenni az autó. Környezetvédelemben már most is az élvonalban van az autó, mivel károsanyag-kibocsátása közel van a nullához.