Ökölszabályként alkalmazható, hogy a téli gumikat célszerű akkor felszereltetni, ha tartósan 7 fok alá süllyed a hőmérséklet. Általában azt lehet mondani, hogy október közepe-vége táján már érdemes figyelni az időjárás-jelentéseket. Ha napközben sem megy fel 7 fok fölé huzamosabb ideig a hőmérséklet, fel kell tenni a téli abroncsokat. Tehát most már célszerű átváltani téli gumira.
Ha a gyárinál szélesebb és alacsonyabb perszámú nyári gumink van, a téli lehet ennél kisebb is. A keskenyebb, egy collal kisebb, de nagyobb perszámú és átmérőre azonos gumik olcsóbbak. A sebességindexre azonban figyelni kell. A téli guminak is bírnia kell az autó végsebességét. A gumi oldalfalán szereplő Q jelzés 160, a T 190, a H-sebességindex pedig 210 kilométer/órás tempót engedélyez maximálisan.
Téli gumi vásárlásakor hasznos felnit is venni az abroncsokhoz, mivel ilyenkor egyszerűbb a tárolás és a gumik is kevésbé sérülékenyek. A könnyűfém felnit nem jó télen használni, mivel a sózás károsítja a drága kerekeket.
Az autót keveset használva vagy sokat futó, de olcsó autóknál is érdemes költeni a téli abroncsokra. A nagyáruházak akciós téli gumijai is kellő védelmet nyújtanak, és a négy abroncs ára is kevesebb, mint a legolcsóbb karosszéria-javítás. A téli abroncsok más anyagból készülnek, mint a nyáriak, ezért fogják biztosabban az utat hidegben. Nyári gumikkal hidegben nő a fékút és az autó stabilitása is sokat romlik.
Ma már Magyarországon is kötelező a hólánc használata bizonyos útszakaszokon, ezért hóláncot is jó beszerezni. A hólánc csak ott kötelező, ahol erre tábla figyelmeztet. Ez főként hegyvidéki utakon fordulhat elő. Európa nyugatabbi felének néhány országába be sem engednek hólánc nélkül, ezért is jó dolog a láncot időben beszerezni.
A megfelelő hólánc kiválasztásakor a könnyű felszerelhetőség legyen a döntő szempont. A felszerelést érdemes még itthon, hó nélkül kipróbálni, a hóban elakadva, jéggé dermedt ujjakkal sokkal nehezebb lesz. Hólánccal kizárólag havas úton menjünk, letakarított aszfaltra érve azonnal szereljük le.
A gumik mellett sok más fontos felkészítés is vár az autóra télen. Az ablaktörlőket mindenképpen cseréljük ki, mivel télen sokkal többször kell használni. Gyakrabban jönnek elő az öregebb akkumulátorok hibái is, így a 3-5 éves darabokat tanácsos már most lecserélni, nehogy kellemetlenség érjen minket egy igazán fagyos reggelen. A cserére még nem szoruló akksiknál nézzük meg a folyadék szintjét, és ha szükséges, desztillált vízzel pótoljuk. Ellenőrizzük a csatlakozókat is. A jó akkumulátor, kontakt hibás csatlakozás is tud meglepetést okozni.
Ellenőrizzük az összes izzót és pótoljuk az izzókészletből, majd az izókészletben a hiányzókat. A fényszórókat állíttassuk be. A két lámpa közül a jobb oldalinak kell messzebb világítania, de csak nagyjából egy méterrel. A korai sötétedés miatt többször kell felkapcsolt lámpával közlekedni, ezért fontos a lámpák tökéletes működése.
Benzinkutaknál ingyen ellenőrzik a hűtőfolyadék fagypontját. Ha nem éri el a -25 fokot, akkor fagyállóval kell utántölteni, vagy lecserélni a folyadékot. Az ablakmosót is cseréljük le télire, és az új folyadékkal gyorsan permetezzük is le a szélvédőt, hogy a rendszer a fagyállóval mosódjon át. Gombostűvel be tudjuk állítani a spricnik helyzetét. Az ablakot nagyjából a háromnegyed magasságáig terítse be a vízpermet.
Szerezzünk be kis seprűt és jégkaparót. Jégkaparóból olyat válasszunk, amihez kesztyű csatlakozik, így kaparás közben nem fagy le a kezünk. Mindig tartsunk az autóban magunknál napszemüveget, mivel a télen alacsonyabb szögben sütő nap könnyen elvakít. Zárolajozó spray-t is tartsunk magunknál, de ezt ne az autóban, hanem inkább a garázsban vagy kabátunk zsebében. Tél előtt érdemes a zárakat előre beolajozni, ha kulccsal kell nyitnunk az ajtókat.
Havas út után megérkezve rugdossuk le a jeges havat a kerékjáratokból, így elinduláskor sokkal egyszerűbb lesz elhajtani.
Kézifék helyett inkább sebességben hagyott váltóval rögzítsük az autót, ha nem használjuk minden nap. Főleg mosás után parkoláskor ne húzzuk be a kéziféket, mert előfordulhat, hogy befagy.
Arra is figyelni kell, hogy a sokáig nem használt kézifék tavasszal, az első behúzáskor berágódhat. Rendszeresen mozgassuk meg a szerkezetet, ha éjszakára nem a kéziféket használjuk az autó rögzítésére, hanem a váltót. Utóbbi esetben kormányozzuk a kerekeket a járda felé.
Szánjunk rá egy napot és hozzuk autónkat télen is kényelmesen és biztonságosan használható állapotba. Az igyekezet megéri, egy jól felkészített autóval nehezebben érhet minket kellemetlen meglepetés.