Idén Frankfurtban nem volt annyi ázsiai kém a Fiat Pandában, alatta, mellette és környékén, amennyire jól sikerült az autó. Pedig érdemes az utolsó milliméterig feldolgozniuk, mert kvalitásai alapján a Panda nagyon nagy siker lehet.
Itthon pezseg az élet a Panda körül, a Fiat újdonsága meg is érdemli ezt a figyelmet. Formája nagyon kedvező fogadtatásra talál, szerintünk is jól néz ki. A Panda magasságával kilóg az autók közül, könnyű rátalálni sűrű parkolókban is.
Volt olyan nap, hogy 20 percen belül ketten is szóba elegyedtek velünk az autóról A benzinkutas lányt az érdekelte, hogy mennyiért lehetne lízingelni, egy a buszmegállóban várakozó úr azt akarta tudni, hogy milyen motor van benne és összességében mit tud.
Hasonló nevű elődjével szemben a Panda nem minimálautónak készült. Biztonsága, kényelme, térkínálata, menettulajdonságai és felszereltsége is sokkal jobb annál, ami minimálisan szükséges ahhoz, hogy egy autót nagyon alacsony áron piacra merjenek bocsátani. A cikk írója a teszt előtti héten egy szakadt régi Pandával, illetve a spanyol licencváltozattal, egy Seat Marbellával járt, így van összehasonlítási alapunk. Az egykori és az új Panda két különböző világ.
Elöl hosszában és a fejeknek is sok hely jut, csak oldalirányban érezni, hogy nem egy alsó középkategóriás autóban ülünk. Hosszú úton mozognak az első ülések, nem korlátozza szűkös határolás az ülés beállítását. A magas felépítés és a nagy ajtók miatt könnyű beszállni, a Panda idős házaspárok autójaként is beválik. Jó az üléshelyzet, az ember magasan és kényelmesen ül.
Hátul két átlagos termetű utas jókedvűen elfér. A lábtér a külső méretekhez képest nem kicsi, a fejtér egyenesen tágas. Széltében természetesen két embernek elegendő a hely, de rövid távra hárman is ültünk ott.
Elöl az ülések között a padlón két pohártartó van, a kesztyűtartó nem igazán használható, mivel a CD-váltó elfoglalja a felét. A másik fele akkor használható, ha nem akarjuk cserélni a CD-ket. A rádió fölött egy kis rekesz nyílik, az ajtózsebek kicsik, de legalább vannak, hátulról ugyanis hiányoznak.
206 literes a csomagtartó, ami nagynak számít a minik között. Ettől függetlenül nem sok benne a hely, de egy 3,5 méteres, elfogadhatóan tágas utasterű autóból nem lehet ennél többet kihozni.
Nem találtunk kifogásolnivalót az autó minőségében, az összeszerelés jó, a belső térben nem zörögtek a burkolatok. A karosszéria minősége jó, a szilárdság is kedvező, a Panda nem nyöszörög és járdára állva sem csavarodik érezhetően.
Ergonómiailag egy nagyon súlyos baklövést engedett meg magának az autó. A rádió gombjai egyszerűen túl kicsik. Menet közben nehéz úgy állítani a hangerőn, hogy nem némítjuk le a rádiót a kiemelkedő középső gombbal. De talán nem is rádiót kifejlesztők a hibásak, hanem azok, akik a nyomi gombokkal alig használható rádiót beválogatják a Puntótól az Alfa 147-ig a Fiat konszern számtalan autójába. Szerencsére van megoldás, 22 500 forintért a rádió a kormányról vezérelhető.
Ugyanígy érdemes költeni a nagyobb motorra is, mert a 60 lóerős, ezerkettes Panda sokkal jobban mozog, mint az 1,1 literes. A teljesítménykülönbség csupán 6 lóerő, de nagyobb nyomatéka és kiváló hangolása miatt az ezerkettes sokkal jobb választás.
Fordulatszámtól függetlenül egyenletesen forog a motor, zaja sosem erősödik fel bántóan. A hengerenként kétszelepes négyhengeres egyenletesen húz, méretéhez képest elég erősen. A nyomatékleadás is jó alacsony fordulaton, nehéz lefullasztani a motort.
Ha sietünk, némi élénkséget is kicsikarhatunk az autóból. A kis terheléssel, városban jól megiramodó autó a remek váltóáttételezésnek is köszönheti fürgeségét és takarékosságát. Ideális helyre költözött a váltókar, ráadásul a sebességek pontoson és élvezetesen kapcsolhatók.
Nagyon zavaró a külső tükrök kis mérete, minden sávváltásnál a fejünket kellett tekergetni. Kár, hogy csak a csúcsmodellben van sminktükör a vezető oldalán, hölgyek a többiben nehezen igazítanak a toalettjükön.
Még súlyosabb hiányosság, hogy egy vadonatúj autóban még elöl sem lehet állítani az övmagasságot. Ez például a BMW X3-ban is így van, de ez a BMW-t minősíti, nem pedig a Fiatot menti.
Autópályán és országúton, ha a komótos utazásnál többre van szükség, kissé kínlódik az autó. A motort jól kihúzatva mégsem istenkísértés előzésekre vállalkozni. Lanyha országúti temperamentumáért cserébe a Panda szokatlanul takarékos. Országúti forgalomban, szolidan, de nem renyhén nyomva a gázt, 5,3 litert fogyasztott. Városban 7,5 és 8 liter között apadt a benzin 100 kilométeren, amit kedvezőnek tartunk.
Nagyon stabil az útfekvés, a Dynamic-ban alapáras szervokormánnyal a kezelhetőség izgalmasan jó. Dicséret jár a kis fordulókörért is. Az egyenesfutás jobb annál, amit egy magas és keskeny kisautótól várnánk.
A dübörgő motorú és bakkecskeként ugráló régi Pandától váratlanul jó kényelme miatt is különbözik az új. A feszes rugózás sokat elvesz a felfüggesztéseket zúzó budapesti utak hatásából. A zajszint megfelelő, az ülések formája kényelmes, még ha termetesebb embereknek rövid és keskeny is az ülőlap.
Sokan tudnak az 1 890 000 forintos árról, de 1,9 millióért senki ne a tesztautót képzelje maga elé. Vagy egy fekete lökhárítós, acélfelnis, egyszerűbb kivitelt próbáljanak felidézni, vagy maradjunk a tesztautónál, de az ár legyen 2,6 millió forint.
Nálunk a Dynamic kivitel járt, amelynek induló ára 2 180 000 forint. Ez az összeg nagyon méltányos, mivel az alapmodellhez képest egy érezhetően jobb motort és blokkolásgátlót, szervokormányt, állítható magasságú volánt, illetve autórádiót kapunk a lényeges tételek között. A színezett lökhárító jól néz ki, de megdrágítja a javítást.
Kár, hogy feláras (65 00 forint) az utas oldali légzsák, ugyanennyibe kerül az első oldallégzsák. Nagy dolog, hogy a Pandához függönylégzsák is kapható 100 000 forintért. Tizedennyibe kerül az oldalvédő gumicsík. Ha már gyárilag hiányzik, legalább utólag érdemes segíteni a dolgon.
Ha van rá pénz, külön extrák helyett megéri a háromféle extracsomag (Hifi, Sky, Class) valamelyikét választani, vagy rögtön a nagyon jól felszerelt Emotion kivitel mellett dönteni.
Ritkán ennyire egységes az autós szakma valamely új autó megítélésben. A Panda abszolút értelemben is igen jó autó, az érte kért összeget figyelembe véve nyugodtan azt mondhatjuk, hogy kiváló.
Műszaki adatok – Fiat Panda 1.2 Dynamic | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1242 | |
Furat x löket (mm) | 70,8×78,86 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 44(60)/5000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 102/2500 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,0 | |
Végsebesség (km/h) | 155 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 7,1 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 4,8 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 5,6 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 133 | |
Gumiméret | 155/80 R13 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3538/1578/1540 | |
Tengelytáv (mm) | 2299 | |
Csomagtér (liter) | 206/775 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 860/445 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 | |
Listaár (forint) | 2 180 000 |