Mennyi gond van a nevekkel! A Mitsubishit legalább annyian hívják Micsubicsinek, ahányan Fócvágennek a Volkswagent. Aztán itt van ez a Pajero is. Sokan ráéreznek az angol nyelvre és Padzserónak ejtik, egy kisebbség ragaszkodik ahhoz, hogy ez eredetileg egy spanyol szó, amely páhéro-ként szebben hangzik.
Húsz éve, a korábbi Range Rover mellett, nagy lökést adott a munkagépszerű terepjárók visszaszorulásának a Mitsubishi Pajero megjelenése és sikere. A Pajero, főleg a rövid, jól kapaszkodik terepen és kényelme még ma is bőven megfelelő.
1983-ban lépett piacra az első Pajero, a második generáció 1991-ben érkezett meg. Később az autó Hyundai Galloper néven Dél-Koreában készült. Rövid és hosszú változatokban volt gyártásban, magas tetővel is kapható volt. A cikkben bemutatott autó a magasított, ötajtós modell, teherautónyi csomagtérrel és tágas utastérrel.
Az első három évben a 84 lóerős dízelmotor 2,3 literes volt, majd ezt a turbódízelt 1986-ban leváltotta a 2,5 literes, azonos teljesítménnyel. 1989-ben töltőlevegő-hűtővel egészült ki a kamrás dízel, ami 95 lóerőre növelte teljesítményét. A fogyasztás 9 és 12 liter közötti.
Kevésbé népszerűek, de sokkal tartósabbak a benzinmotorok. A 2,6 literes, hosszúlöketű négyhengeres 103 lóerős. Ez a motor olyan, akár egy szívódízel, 1000-es fordulattól nyomatékos, nincs értelme 3000 fölé húzatni. Fogyasztása nem olyan magas, durván 11 és 16 liter közötti. 1989-ben megjelent a V6-os, 3,0 literes benzines, 141 lóerővel, amely erős, finoman jár és még többet fogyaszt. A benzin-gáz vegyes üzem átalakítási költségei hamar megtérülnek.
Az ülések kényelmesek, a zajszint kulturáltnak mondható. Kanyarban a Pajero nem olyan angyali türelmű, mint egy elsőkerekes kisautó, de nem művel váratlanul gonosz dolgokat. A cikkben szereplő autóban olyan meglepetések vártak ránk, mint az üléstámla kartámasznak lehajtható két széle. A második sorban is több fokozatban rögzíthetők a háttámlák.
Önálló tartálya van a fényszórómosónak, a hátul ülőknek kiegészítő fűtéslehetősége is lehet változattól függően. A hátsó ülés alatti karral működtethető a hátul utazók külön fűtése. Japán szokás szerint a nekünk rossz oldalra nyílik a csomagtérajtó, amely belülről nyitható.
A négykerékhajtás kapcsolható, felező van, köztes differenciálmű nincs. Diffizár nem járt a hátsó tengelyhez, ami korlátokat szab a Pajero átlagos terepjáró képességének. Az átlagost Nissan Patrol, Toyota Land Crusier, Land Rover Defender és Mercedes-Benz G-osztály környezetben kell érteni, nem a szabadidőautókhoz viszonyítva.
Mindenki olyan dzsipet keressen használtan, amely lehetőleg sohasem járt terepen. A terepezés szerintünk is boldogít, de erősen igénybe veszi az autót, főleg a futóművet, például a kormányösszekötőket, és a karosszériát, amely a sártól, víztől hamarabb korrodál. A rozsdás küszöbök, ajtók, sárvédőelemek gyakori terepjárásra, vagy elhanyagolt karbantartásra utalnak. Nézzük át alaposan az autó alját, karosszériáját, keressünk ütéseket, horzsolásokat, amelyek a terepjárásra utalnak.
Az alváz nem rohad át, a robosztus acél váz akkor is tartja magát, ha a karosszériát már elemésztette a rozsda. Terepen gyorsabban kopik a kuplung, a vontatásra használt autókban a váltót, a motort és a hűtőrendszert éri átlagon felüli terhelés, egyik sem értéknövelő.
Aszfalton járva a rozsdán kívül nem jut eszünkbe olyan tényező, ami egy megfelelően gondozott Pajerót idő előtt a roncstelepre küldene. Az autó a japán terepjárókhoz illően nagyon megbízható, a benzinesekkel minimális gond sincs, a dízelekkel több baj lehet.
Dízelmotorral előfordulnak turbóhibák, átéghet a hengerfejtömítés, károsodhat a hengerfej. A dízelek nagyon nem szeretik, ha a vezető autópályán siet.
A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban a cikk feltöltésekor 8 Mitsubishi Pajero szerepelt, a későbbi típusokból. Az első szériában nagy szórást mutatnak az árak, akár 500 ezer forint alatti is megkapni egy Pajerót, a legjobb állapotúak ára úgy 1,3-1,4 millió forint közötti.