Méret és struktúra alapján nagyon is hasonlít egymásra a Citroën C2 és a Lancia Ypsilon. Vagyis mindkét autó pici, oldalsó sziluettjük szinte tökéletesen egyezik és az is a közös vonások között említhető, hogy mindkét autónak a női szíveket kell meghódítania.
Ez a Lancia Ypsilon-nak valahogy könnyebben megy. Az egyszerre régies és mégis ultramodern karosszéria szemet gyönyörködtető. A hatalmas hűtőmaszk és a megszámolhatatlan szögletű fényszórók a 30-as, 40-es évekbeli Lancia hagyományt támasztják fel, miközben a lágyan domborodó, simogatást kívánó hátsóról süt a modernség.
Nincs baj a Citroën formájával sem, csak itt az azonos térfogatot másként töltötték ki. Tény, hogy a C2-esből először a raliautó jelent meg, ezzel is hangsúlyozva az autó sportosságát. Jövőre a tanulmányautóból már igazi versenyautó is lesz, és elképzelhető, hogy a magyar ralibajnokságban is látunk majd egy Super 1600-ast. De egyelőre be kell érni ezzel az utcai járgánnyal, ami feszes, szögletesített vonalaival akar sportos benyomást kelteni. Másrészt a C2-esnek is létezik retro-eleme. Nevével részben a 2CV-re, ismertebb nevén a Kacsára utal.
Leginkább a műszerfalon és környékén láthatók ennek nyomai. Kicsit talán túlzásba is vitték az egyszerűsítést. A C3-asból származó középkonzol és műszerfal játékautó benyomását kelti. A lázmérő-szerű fordulatszámmérő nehezen olvasható, a digitális sebességmérő egyenértékű Barbi-baba autójáéval. Az autó szelleméhez alkalmazkodva megbocsátható ez az együgyű munka, de a Lanciával összemérve ordít a különbség.
Sokkal komolyabb autó benyomását kelti az Ypsilon, az olasz csöppségbe ülve az az érzésünk, hogy egy jóval nagyobb autó fogad minket. Egyszerűen csodaszép a csontszínű hátlapú óraegyüttes, de nem értjük, miért kellett középre tenni a műszereket.
Az áthelyezést ráadásul nem használták ki, a műszerfal két szélén lévő űrt nem töltötték ki pót-kesztyűtartóval. Az apróságok elhelyezésével amúgy is gond lehet a Lanciában, mivel kevés zseb vagy üreg várja a női retikülök kimeríthetetlen tartalékait.
Azonnal átérezni a Lancia szellemiségét. Kényelmes, ámde feláras bőrfotelok, elsőrangú anyagok és remek összeszerelés fogadja az embert. Télen zavaró, hogy a bőrkárpitozás mellé nem jár ülésfűtés, amin a nehezen bemelegedő dízelmotor tovább ront.
Két méter közeli és alig 160 centi magasságú vezető is rögtön otthon érzi magát, és legszívesebben sosem szállna ki a volán mögül. Uraknak is célszerű városban az Ypsilonnal járni, mivel a közlekedés résztvevői nagy lelkesedéssel fogadják az autót, és mindig elnézően, segítőkészen viselkednek velünk.
Teljesen más autó a Citroën C2, bár ebben is mindenki megtalálhatja a kényelmes vezetői helyet. Négy irányba állítható a kormány, de a háttámla dőlése fokozatokban állítható, karral, így nehezebb felvenni a legjobb üléshelyzetet. Ez az autó a játékosságot és sportosságot egyszerre próbálja átadni nekünk, így nehéz eltalálni, hogyan viszonyuljunk hozzá.
A váltó kapcsolhatósága jobb, mint a Lanciáé, a futómű pedig a gyorsabban haladók igényeihez igazított. Aki szeret sportosabban vezetni, ezt az autót fogja jobban szeretni. Az Ypsilon ellenben jóval kényelmesebb, az úthibákat szívesebben tűri.
Olasz autó ide, francia autó oda, az összeszerelés az Ypsilon-ban volt jobb. Az alig pár ezer kilométert futott C2-es rossz úton csúnyán csörgött-zörgött, a Lancia közben tökéletes csendben volt. Fiatos módszer, hogy az Ypsilon kormánya a City gomb bekapcsolásával még könnyebben tekerhető, a Citroënben viszont alaphelyzetben túl könnyű forgatni a szervokormányt.
Alapvetően drága autó a Citroën C2 és a Lancia Ypsilon is, mivel divattermékek, ezért az ár nem is elsőrangú szempont. A dízelmotor felára viszont ebben a kategóriában jócskán érzékelhető teherként rakódik az alapárra. A Lanciánál például az azonos felszereltségű 60 lóerős 1,2-es benzineshez képest 820 ezer forint a különbség. A Citroënnél kevésbé durva a felár, 470 ezer forint a különbözet a 60 lóerős 1,1-eshez képest.
Dízelmotorban a Fiat-konszern mindig is jó volt, jelenleg talán ők gyártják az 1,5 liter alatti dízelmotorok között a legjobbat. A Lanciába (és mellette a Fiat Puntóba, Pandába, Opel Corsába, Suzuki Ignisbe) szerelt 1,3 literes Multijet dízel 70 lóerőt és 180 Nm-es nyomatékot tud felmutatni.
Nem kevésbé jó a Citroën motorja sem, ez 1,4 literes és 68 lóerős. A C2-es másfél másodperccel hamarabb éri el a százat. A különbség nemcsak stopperrel mérhető, hanem saját érzékszerveinkkel is tapasztalható. A Citroën fürgébbnek tűnik, amit a kisebb üres súly is indokol.
Fogyasztás szempontjából nem nagyok a különbségek. A Citroën átlagosan 4,2, a Lancia 100 kilométerenként 4,4 liter gázolajat fogyasztott.
Mindkét autó könnyen felveszi a városi forgalom gyorsaságát és lassúságát. A gyors sávváltós, cikázós vezetéshez az alacsony fordulaton ébredő nyomaték kellő alapot képez. A Citroën motorja hidegen halkabb, de mindvégig azonos zajszintet produkált, míg a Lancia motorja bemelegedve jóval csendesebb lesz.
Bár ezeket az autókat elsősorban városi használatra szánják, bátran alkalmazhatók országúti, autópályás közlekedésre is. A hátsó ülések csak a látszat kedvéért lettek beszerelve, egyik autóban sem használhatók valós méretű utasoknak. A csomagtartó használhatóságát mindkét csöppségben javítja a tologatható hátsó üléssor. Plusz pont a Citroën-nek, hogy a csomagtérfedél két részletben nyílik ki.
Kellemesen vezethető a Citroën és Lancia is, használati értékükben nincs különbség. Mindkét kisautó két személynek és sok csomagnak, vagy két felnőttnek és két hangsúlyozottan nagyon kis gyermeknek ajánlható.
A Lancia az Ypsilont sosem akarta az azonos méretű kisautókkal összehasonlítva piacra dobni, ezért készül csak három ajtóval és ezért is lehet drágább valamivel konkurenseinél. A Citroën a C2-est csak a számozásban építi a C3 alá, szerintük az autó önálló egyéniség, ezért a kisebb méret és a kevesebb ajtó nem ok alacsonyabb árra.
Ára alapján a Citroën tűnik jobb vételnek. 3 030 000 forint az 1.4 HDi verzió SX felszereltséggel. Ez többek között két első, két oldalsó légzsákot, első ködlámpát, szervokormányt, központi zárat, első elektromos ablakot jelent a C2-esben.
Az Ypsilon alapára jóval több, de a 3 740 000 forintos áron kínált Argento kivitellel többet is kapunk. Nincs oldallégzsák (69 000 Ft) és ködlámpa (35 000), de van függönylégzsák, ABS, és légkondicionáló is. Ezek többletköltsége a Citroën-nél 380 ezer forint lenne.
A vásárlói szokások szerint a Citroën C2 és a Lancia Ypsilon kategóriájában nem az ár az elsődleges szempont a végső igen kimondásakor. A Citroën egyszerűbb anyaghasználata és rosszabb kidolgozása miatt nem lehet tesztünk győztese. A Lancia kétségkívül drágább, de a kényelmesebb rugózás, a kellemesebb környezet és a jobban átérezhető stílus miatt szerintünk jobb választás. Bár sokan vannak, akiknél a C2-es sportosabb viselkedése és alacsonyabb ára félresöpri az érzelmi érveket.
Műszaki adatok | C2 1.4 HDi SX | Ypsilon 1.3 jtd Argento | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1398 | 1251 | ||
Furat x löket (mm) | 73,7×82,0 | 69,6×82,0 | ||
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | S4/16 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 50(68)/4000 | 51(70)/4000 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford) | 150/1750 | 180/1750 | ||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,5 | 15,1 | ||
Végsebesség (km/h) | 166 | 165 | ||
Fogyasztás (l/100 km) város | 5,1 | 5,7 | ||
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 3,6 | 3,9 | ||
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 4,1 | 4,6 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 108 | 119 | ||
Gumiméret | 175/65 R14 | 185/65 R14 | ||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3666/1659/1461 | 3778/1704/1530 | ||
Tengelytáv (mm) | 2315 | 2388 | ||
Csomagtér (liter) | 193-879 | 215-290 | ||
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 996/394 | 1045 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 42 | 47 | ||
Listaár (forint) | 3.030.000 | 3.740.000 |