Ford Shelby Cobra - A következő lépcső
„A recept egyszerű: tegyél egy erős motort egy kicsi, könnyű autóba”- mondta Caroll Shelby az 1959-es Le Mans-i győztes, amikor 1962-ben megalkotta az első Cobrát.

Eredetileg 3,6 literes Ford motorokat küldött az AC-nek Shelby, ám a gyártás csúcsán már léteztek 7000 köbcentis Special Police Interceptor (520le – 265 km/h) változatok is. A Cobra versenyváltozata 1965-ben megnyerte a GT autók konstruktőri világbajnokságát is.

Köszönhetően a sikernek is, Shelby a Ford tanácsadója lett és részt vett az eredeti GT 40 kifejlesztésében. De olyan autók kerültek még ki a keze alól, mint a Shelby GT500 azaz Eleanor, amit a Tolvaj tempó című filmben is megcsodálhattunk.

Azóta is él a recept, olyannyira, hogy a mai napig készülnek a Shelby Cobrák és GT500-asok. Igen brutálisak az autók, hiszen a volt autóversenyző nem aprózza el a dolgot és akár 720 lóerős V8-as motort is beszerel az autókba. Több országban ezek az autók nem is kaphatnak műszaki engedélyt, így azokkal csak zárt pályán körözhetnek tehetős tulajdonosaik.

A Ford az utóbbi időkben sorra éleszti újjá korábbi sikermodelljeit, a sorban a következő a Detroiti Autószalonon bemutatott Ford Shelby Cobra Concept. Le sem tagadhatná az autó a neves előddel való kapcsolatot. Formavilága modern, mégis megőrizte az eredeti Cobra arányait és brutális formáját.

A hosszú orr rész, a sárvédők kialakítása, a kis lökhárítók, mind-mind azt az érzetet keltik, hogy ezt már láttuk valahol. Persze a mai kor technikája sem maradt ki, hiszen diffúzor szívja az autó karosszériáját az úthoz nagy sebességnél.

Az autó alapját az új GT 40-es adta, erre építették fel az új autót. Dolgoztak is vele szépen, hiszen a GT 40-esben hátul, míg a Cobrában elöl van a motor. Egy dologban azonban megegyeznek, jó sportautókhoz híven mindkét modell a hátsó kerekeken próbálja meg a nyomatékot az útra vinni.

Új motorral büszkélkedhet a Shelby Cobra, amely ezúttal nem V8-as, hanem V10-es elrendezésű. Teljesítményben azonban nincs hiány, erről a 6,4 literes hengerűrtartalom gondoskodik. Az eredmény 605 lóerő és 680 newtonméter forgatónyomaték, mindezt egyetlen hajtott tengelyre.

Az ügyes mérnökök azonban a hatsebességes kézi váltót nem közvetlenül a motor mögé, hanem a hátsó tengelyhez helyezték el. Így egyfelől sikerült ideális 50-50 százalékos súlyelosztást elérniük a két tengelyre vetítve, másfelől viszont ezzel a tolócsöves hajtással könnyebb a nagy nyomaték átvitele is. Az ideális súlyelosztást segíti az is, hogy a motor az első tengely mögé került.

A gumiknak még így sincs könnyű feladatuk, így hasonlóan a korábbi Cobrákhoz ezen a modellen is látványos abroncsok feszítenek hátul. Ezúttal 345/35-ös gumikat szereltek fel a 18 colos felnikre, elöl megelégedtek 27,5 centi széles kerekekkel is.

Állítólag az autó kevesebb, mint 4 másodperc alatt képes elérni a 60-as jelzést, mérföldórában. A Végsebessége -átszámolva- pedig elérheti 340 km/h-t is. Mindez annak köszönhető, hogy szinte mindenütt alumíniumot használtak, hogy az autó tömegét minél alacsonyabb értéken tartsák, ami így is 1500 kilogramm lett.

Az autót ebben az esetben nem az jellemzi igazán, hogy mit adnak hozzá, hanem, hogy mit nem. Nincs teteje, nincsenek oldal ablakok és nincs rádió sem. Van viszont gyönyörű motorhang és sportülés négypontos biztonsági övekkel.

A Ford GT 40 21 századi változata is először mint tanulmány mutatkozott be, majd hamarosan kiderült, hogy a kiváltságosok meg is vásárolhatják. Bemutatkozott az újkori Mustang koncepciói is, amely 2005-ben kerül majd az autószalonokba. Most pedig itt a legújabb múltidéző Ford sportkocsi. Reméljük ez lesz a sorozat következő tagja.